گزارشی از گرامیداشت روز همبستگی جهانی کارگران- آمستردام هلند

روز چهارشنبه اول ماه مه ٢٠٢۴،  مارش روز جهانی کارگر در هوای گرم و آفتابی، با حضور فعالین تشکلات، سازمانها و سندیکاهای کارگری و سایر نیروهای سیاسی و افراد مستقل از کشورهای گوناگون، در موزیوم پلین شهر آمستردام – هلند از ساعت 2 بعداظهر برگزار شد.

جمعیت بسیاری، از شهرهای مختلف هلند با ده ها اتوبوس که از طرف برگزار کننده اول ماه مه در آمستردام «FNV»، تدارکات دیده شده بود، برای شرکت در راهپیمایی و تظاهرات به مناسبت روز کارگر به آمستردام آمده بودند.

پرچم های سرخ، بنرها و شعارهای نیروهای مختلف، فضای روز جهانی کارگر را پررنگتر کرده بود. پرچم «زنده باد اول ماه مه روز همبستگی کارگران جهان» به زبانهای گوناگون به چشم می خورد.

بعد از خوش آمدگویی، در ساعت دو و نیم بعد از ظهر، جمعیت با حمل بنرها، عکس‌ها، پرچم ها و پلاکارد هایی که بر روی آنها مطالبات شان نوشته شده بود؛ راهپیمایی خود را در مسیر خیابان های شلوغ شهر به سمت «مارتین لوترکینگ پارک» آغاز کرده و به مدت دو ساعت و نیم ادامه دادند. خیابانها مملو بود از تظاهرات کننده از طیف های مختلف سنی. جوانان در این میان سهم چشمگیری داشتند.

سازمان زنان هشت مارسِ، واحد هلند، یکی از شرکت کنندگان در مارش روز جهانی کارگر بود که همراه با سایر نیروهای سیاسی ایرانی، شعارهای مشترک را تکرار می کرد. پرچم «زن زندگی آزادی» و «زن انقلاب رهایی» و پلاکارد هایی با شعار «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «کارگر زندانی در ایران آزاد باید گردد» را حمل می کردند؛همچنین تصاویری از توماج و سایر زندانیان سیاسی که حکم اعدام گرفته اند را همراه داشته و در شعارهایی که در تمام طول راهپیمایی به زبان هلندی، انگلیسی و فارسی، تکرار می شد؛ خواست آزادی توماج و همۀ زندانیان سیاسی مطرح می شد. برخی از شعارها از این قرار بود: «جمهوری اسلامی نمی خواهیم نمی خواهیم!، حجاب اجباری نمی نخواهیم نمی خواهیم!، توماج صالحی آزاد باید گردد! زندانی سیاسی آزاد باید گردد- جمهوری اسلامی نابود باید گردد!، رژیم ایران قاتله- نابود باید گردد!». اعلام همبستگی با مبارزات مردم ایران هم از نکاتی بود که در شعارها بر آن تاکید می شد. برخی از تظاهرات کنندگان حاضر در اطراف ما ضمن تائید با شعارهای ما همراهی می کردند. در جا به جای صف تظاهرات ایرانیان، تصاویر مبارزان و جانباختگانِ خیزش ژینا دیده می شد و شعار علیه جمهوری اسلامی و افشاگری از جنایات رژیم با صدای بلند تکرار می شد. اعلامیه های گوناگون از سازمانهای مختلف پخش می شد. بیانیه تشکل هشت مارس به مناسبت اول ماه مه، همچنین اعلامیه نه به اعدام! سرنگون باد رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی، به زبان انگلیسی و فارسی در بین حاضرین پخش شد و مورد تائید اغلب افرادی که بیانیه ها را می خواندند قرار گرفت.

در مسیر راهپیمایی با جمعی از تظاهرات کنندگان روبرو شدیم که با سرود خواندن، شعار دادن، و طبل زدن، نسل کشی فلسطینی ها توسط دولت صهیونیست اسرائیل و همراهی دولت هلند و سایر امپریالیست ها را در این جنایات محکوم می کردند و در همبستگی با مردم فلسطین، شعار «فلسطین فلسطین آزاد باید گردد!» را فریاد می زدند.

در مکان مارتین لوترکینگ پارک فعالین سیاسی سازمانهای گوناگون برنامه های مختلفی را برگزار کردند. از پخش اعلامیه، ارائه سخنرانی ها کوتاه، پخش موزیک همراه با پذیرایی از حاضرین با غذا و نوشیدنی، برنامه تا ساعت 7 شب ادامه داشت.



سازمان زنان هشت مارس (ایران- افغانستان) – هلند

٢ می ٢٠٢۴