پیام سازمان زنان هشت مارس

به مراسم بزرگداشت رفیق مینا حق شناس 

21 ژانویه 2011 در شهر لوند - سوئد: این پیام توسط لیلا پرنیان ارائه شد.

مینا: تو چگونه زندگی کردی که مرگت اینقدر سنگین است؟ تو چگونه زندگی کردی که بهترین های جامعه ی استبداد زده و اسیر ما موناها، تراب ها، شهرزادها، لیلا ها، یاسمین ها، گیسوها، ناصرها، میناها، بصیر ها، نصرت ها، طاهره ها و حتا آنان که تو را از نزدیک نمی شناختند. این چنین با حسرت می گویند چه حیف که از میان ما رفت!و عهد می کنند که جبهه ی مقاومت در برابر امواج سازش و تسلیم که از هر سو می وزد را محکم کنند. و جوانان پیمان می بندند که کوشش های فروتنانه ی تو برای رهایی زنان و همهء ستمدیدگان را بی پاسخ نگذارند و راهت را پر رهرو کنند. و مانند تو در دالان ها ودهلیزهای این تاریخ شانه به زیر بار سنگین تلاش برای رهائی بشریت دهند.

چه دلپذیر است که رفقای افغانستانی می نویسند: مینا بزرگ زن ایران، نه!، دلباخته ی رهائی  خلق های دربند جهان!

 چه دلپذیر است داشتن یار و یاوری مانند تو که از نسل زنان مبارز دوران انقلاب بودی و هیچگاه تسلیم چرخشهای سیاسی ایدئولوژیک محافظه کارانه ی چند دهه ی گذشته نشد ی و با نیرو و روحیه ای قوی در راه سرنگونی رژیم زن ستیز اسلامی مبارزه کردی.

چنان زندگی کردی که حتا پس از اینکه از میان ما رفتی، آرمان و روحیه ی انقلابی ات ماندگار است برای ما و برای زنان جوانی که باید به گلستان مقاومت زنان بپیوندند.

یکی از رفقا در مصاحبه اش با تلویزیونی گفت: مینا، مادر یا خواهر یا همسرهیچ کس نبود. او خودش بود؛ با اراده و تفکری مستقل. اگر هنگام این حرف، خودت حضور داشتی، صدای قهقه ی زیبایت طنین می انداخت. چه دلپذیر است با چنین زنی که فروتنانه و پیگیر افق رهائی بخش را برای خود و دیگران ترسیم می کرد و راه می گشود، همگام بود.

رفیقی گفته است: هنر و دانش ویژه‌ مینا در شناخت از ویژگی های مرد سالاری و عملکرد آن در جامعه‌ و بلاخص شناخت او از رفتار مرد سالارانه‌ در صف جنبش انقلابی در بین روشنفکران مرد و همچنین جسارت مینا در مبارزه‌ با هر نوع رفتار مرد سالارانه بود! مطمئنا با شنیدن این حرف نیز لبخند رضایت بر لبانت نقش می بست.

مینا فعال کمونیست جنبش زنان بود؛ و برای مبارزه با ستم و استثمار هر خطری را به جان می خرید. از دست دادن رفقایی که زندگی خود را در این راه گذاشته اند باری گران بر قلب همراهان می گذارد.جای خالی تو همه مشتاقان رهائی زنان ایران را متاثر خواهد کرد.

مینا بزرگ زن انترناسیونالیست زندگی خود را در کمان رهایی انسان ها از هرگونه ستم و استثمار گذاشت. او در پیچ و خم حوادث، افت جنبش انقلابی در ایران و جهان، یاس ها و سرخوردگی ها، هرگز ذره ای در انتخاب راه و وقف زندگی خود برای تغییر انقلابی جهان تردید نکرد. او معنای بودن خود را در تلاش برای تغییر و تحول می دید و پیشترها ازهر فرصتی که دست می داد، زیستن برای ساختن آینده ای  شایسته را در شعر می سرود. اشعار بجا مانده از او جلوه هایی از ژرفنای درون و گستره مفهوم زندگی در نزد اوست.

مینا پیش از رفتن «مرگ را سرودی کرد سرزنده تر از زندگی»! ما را ترک کرد اما رد او بر ساحل زندگی پرقدرت باقی است. او در خاطر همه زنان و مردانی جای خواهد گرفت که ارزش تلاش برای ساختن جهانی که شایسته ی زیستن باشد را می دانند. او امروز و همیشه در خاطره همه ستمدیده گانی خواهد ماند که پیشروان و یاران پیگیر خود را در مبارزه برای رهایی از جهان ستم و استثمار، ارج می گذارند. این چنین بود که مینا سرود ماندگار زندگی شد.

اندوه از دست دادن  مینا را به همه شما یاران، دوستان، آشنایان، به فرزند دلبند و مادر عزیزش و خواهر و برادرانش تسلیت می گوییم.

یادش و خاطره اش پایدار و گرامی باد!