مردی می‌‌خواهد همسرش

مردی می‌‌خواهد همسرش

را به اتهام باکره نبودن در دادگاه طالبان سنگسار کند

📌هشت مارس: حکومت ضد زن افغانستان در شرایطی پای میز مذاکره برای تقسیم قدرت سیاسی با طالبان نشسته است که زیر چتر حمایت امریکا، طالبان حتی همین حالا که هنوز رسما قدرت سیاسی را در دست ندارد، کنترل زندگی و مرگ زنان را با سرکوب وحشیانه آنان در بسیاری از مناطق افغانستان در دست دارد.

یک دختر نوعروس در شهرستان پشتون ‌زرغون استان غربی هرات می‌گوید که شوهرش تلاش دارد او را به اتهام «باکره نبودن» در محکمه صحرایی طالبان مجازات کند.

این خانم که ۱۶ سال دارد و به دلایل حساسیت‌های ناموسی نامش محفوظ مانده‌است، در رسانه‌های افغانستان گفت که شوهرش دو روز بعد از عروسی به او اتهام بسته است که باکره نیست. شوهر او ضمن درخواست مهریه‌ای که در جریان ازدواج پرداخته ‌است گفته که همسرش باید برای پی‌گیری این پرونده به محاکم صحرایی طالبان حاضر شود.

برخی مناطق آشوب‌زده در استان هرات تحت کنترل طالبان قرار دارد و احکام قضایی طالبان در دادگاه‌های صحرایی اجرا می‌شود.

این زن افغان که ۲۰ روز پیش با شوهرش ازدواج کرده ‌است، تاکید دارد که هیچ رابطه‌ای پیش از ازدواج با کسی نداشته ‌است. اکنون این خانم برای نجاتش از دادگاه صحرایی طالبان به نهاد‌های حامی حقوق زنان در استان هرات مراجعه کرده‌است اما تاکنون مشکلش حل نشده‌ است.

خبرگزاری پژواک گزارش می‌دهد که قربانی خشونت خانگی به اداره منع خشونت علیه زنان در ولایت هرات رفت و از این نهاد خواست تا برای اثبات باکره بودنش به او کمک کنند. این خانم حاضر است که برای حفظ آبرویش به آزمایش بکارت که بسیار دشوار و اهانت‌آمیز است، تن دهد تا از شک شوهر و محکمه صحرایی طالبان رهایی یابد.

در گفت‌وگو با او آمده‌است که اگر نتواند به هر دلیلی باکره بودن خود را ثابت کند، طالبان او را سنگسار خواهند کرد.

فاطمه خاوری، عضو کمیسیون منع خشونت علیه زنان در هرات، در مصاحبه با خبرگزاری پژواک این قضیه را تایید می‌کند و می‌گوید: «این خانم و خانواده‌اش، حاضر به انجام آزمایش بکارت هستند؛ اما به دلیل تعدیل ماده ۶۴۰ کُد جزا، تا هنگامی ‌که همسرش به دادستانی ادعای باکره نبودن را نکند، این آزمایش انجام نخواهد شد.» اما همسر او به جای اقدام در دادگاه‌های مدنی، دست به دامان طالبان شده‌است.

سُمیه طاهری مدیر حقوق ریاست امور زنان هرات نیز تايید می‌کند که تمامی اداره‌های عدلی و قضایی محل در جریان این قضیه‌اند، اما شکایت‌نامه‌ای از سوی شوهرش درج نشده‌است. براساس گزارش‌ها مرد مدعی به منطقه کشمیران در شهرستان اوبه تحت کنترل طالبان رفته‌است.

#نه_به_ارتجاع

#نه_به_امپریالیسم

#مبارزه_تا_رهایی

#سرنگونی_انقلابی

@hashtemars

برگرفته از تلگرام هشت مارس

28 دسامبر 2020