سرکوب مهاجرین افغان توسط رژیم ایران

سرکوب مهاجرین افغان توسط رژیم ایران

 و همبستگی طبقاتی کارگری!

طاهره شمس

در طول سالهای اخیر دولت ایران برنامه­های متعددی را برای بازگرداندن مهاجران افغانی اجرا کرده است. آخرین گزارشها از دولت ایران می­گوید که نزدیک به سه میلیون مهاجرافغانی درایران می­باشند که اکثرا غیرقانونی هستند.

وضعیت اقامت با مجوز و یا غیرقانونی:

درطول سالهای اخیردولت ایران محدودیت­هایی را بر اقامت افغانی­های مهاجر وضع کرده است تا توسط این برنامه به "بازگشت داوطلبانه" افغانها را مجبور به بازگشت به کشورشان نماید.

مدیرکل اتباع  خارجی وزارت کشور ایران می­گوید، 953 هزار تبعه افغانستانی دارای کارت اقامت می باشند. بنابراین گزارش دو میلیون انها غیرقانونی درایران اقامت دارند.

همچنان دراستان خراسان جنوبی اتباع افغانی حق اقامت در شهرهای فردوس و سراوان و شهرهای مرزی را ندارند و درخراسان رضوی وشهرهای مرزی تربت جام، قوپان، تایباد، خواف، سرخس، کلات نادرو درگز اقامت برای افغانی­ها ممنوع است.

اقامت در استان یزد که تعداد زیاد افغانی­ها درشهرهای بزرگ کار می­کنند، درآنجا فقط درشهرهای خاتم و بافق و همچنان درشهربابک، منوجان، بافت و عنبرآباد برای اقامت افغانی­ها ممنوع است. دراستان فارس یعنی شهرهای فیروزاباد، فراشبند، داراب، ارسنجان، فسا، مهر و خنج نیز افغانیها اقامت کرده­ نمی­توانند.

نظر به محدودیت­های استان اصفهان افغانی­ها در شهرهای فریدن، فریدون­شهر، سمبرم، چادگان، خوانسار بخش مرکزی اصفهان، دهاقان، نائین و گلپایگان بازهم اجازه اقامت ندارند.

دراستان مرکزی درشهرهای آشیان، تفرش،خمین، شازند، محلات، زرندیه، کمیجان و بخش خنداب نیز نمی­توانند اقامت کنند.

در استان­های آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان که با عراق و ترکیه هم­مرزهستند، اقامت افغانی­ها ممنوع است. دراستان ایلام، استان زنجان، استان بوشهر و در استان هرمزگان درجزایر کیش، حاجی­ آباد، قشم، ابوموسی، جاسک نیز اقامت کرده­ نمی­توانند. اما با همه اینها جمعیت کارگران افغانی بطور غیر قانونی در بدترین مناطق حاشیه این شهرها در شرایط بسیار غیر بهداشتی اسکان گزیده اند.

دولت ایران همچنان پلان دیگری را در رابطه کارگران افغانی روی دست داشته و ازدوسال به این طرف مجازات کار، کارگران غیرمجاز افغانی را پیگیری می­کند که اجازه اقامت و کار را ندارند. بنا به گزارش وزارت کشورایران درظرف یک­سال گذشته شش میلیارد تومان (شش میلیون دلار) ازکارفرمایان جریمه گرفته­اند.

درغیرآن هزینه صدورهرکارت اشتغال برای مهاجرین افغانی درسال گذشته 70 هزارتومان بود اما امروز یعنی درسال جاری به 500 هزارتومان رسیده است. که حتما افغانهای مهاجرندارند.

بنابراین پلانها کارگران خارجی باید هر پانزده روز به ادارات کار خود را معرفی نمایند وهمچنان در 13 استان ایران ازجمله (گیلان، خراسان شمالی، اردبیل، آذربایچان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، زنجان، همدان،چهارمحال بختیاری، لرستان، سیستان و بلوچستان حق کارندارند.

دراین اواخر وزارت کار دولت ایران کارزنان افغانی را غیرقانونی اعلام نموده و به کارفرمایان ایرانی هشدارداده است درصورت که به زنان افغانی کاربدهند، روزانه 44هزارتومان جریمه داشته و اگر به این کار ادامه بدهند، 180 روز زندانی خواهند شد.

به گفته "آقای عبدالوهاب ژورنالیست افغان" زنان افغانی اجازه کارندارند و اگر درخانه یا منزل کسی کارکنند حتما و باید مجوزکار داشته باشند که در هیچ صورت اجازه کار برای آنها داده نخواهدشد. بنابراین کارغیرقانونی است که برای اولین باراست که وزارت کارایران بحث غیرقانونی بودن زنان افغانی را مطرح می­کند. در واقع قانون کار ایران رسما زنان و دختران مهاجر بی سرپرست افغانی را  بسوی تن فروشی و فحشا سوق می دهد. بگذریم که قوانین جمهوری اسلامی ایران در مورد زنان مانند "صیغه" و "خانه های عفاف"  رسمیت بخشیدن به  تنها بازار کار ممکن برای زنان فقیر بویژه زنان افغانی است.

 

مشکلات دیگری در رابطه دانش­آموزان افغانی

محدودیت­های تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان افغانی بخشی از برنامه­های دولت ایران است. یعنی وادارکردن خانواده­های افغان برای بازگشت به افغانستان می­باشد. درسالهای اخیرمحدودیت­های وافر در باره تحصیل فرزندان افغانی درمدرسه وضع شده است. افغان­ها در مدرسه نمیتوانند شامل شوند. اکثرا از سواد محروم­اند.

همچنان ممنوع کردن ثبت نام و شرکت اتباع افغان در دانشگاههای دولتی، ادامه طرح می باشد برای بازگشت افغانیها به وطن شان. خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا به نفل از محمد تقی قایمی، مدیرکل اتباع مهاجرین وزارت کشور(داخله) ایران نوشت:

" درحال حاضر طرحی برای اخراج اتباع غیرمجاز افغانی­ها نداریم اما طبق قانون و بنابروظایف، برخورد با افغانیهای مهاجر غیرمجاز درداخل و مرزهای ایران بیرون کردن افغانیها ادامه دارد. و به طورنمونه روزانه 800 تا 1000 نفر را غیرقانونی از مزرها بیرون می­کنند. سرتیپ قاسم رضایی فرمانده مرزبانی نیروهای انتظامی گفته است درسال گذشته 363 هزار تبعه افغان را از ایران خارج کرده­اند. و همچنان به گفته فرمانده مرزبانی ایران در سال گذشته 46 هزارنفر افغانی غیرمجاز در ورود ازمرزهای ایران دستگیرشده­اند. یکی از بخش­های مهم کنترل مرزها تعداد مرزبان­هاست و کنترل شدید است که نیروهای انتظامی آن به چهل هزارنفرمی­رسد. سعید حقیقی ژورنالیست افغانی درکابل درمقاله خود " فاجعه انسانی، پیامد اخراج پناهجویان افغانی ازایران" می­نویسد؛  "مقامات افغانستان می­گویند اخراج پناهجویان ازایران به دلیل محدود بودن امکانات درکشورممکن است به یک فاجعه بشری منجرشود."

سید محمد امین فاطمی وزیر صحت افغانستان دریک نشست خبری درکابل اظهارنظرکرده، می­گوید: " این نگرانی وجود دارد که با اخراج پناهندگان افغان بیماری­های واگیردرکشور شیوع پیداکنند." وزارت صحت کشورنگران است که دولت افغانستان و سازمان های امدادرسانی قادر نیستند کمک های لازم را دراختیار برگشت کنندگان بگذارند. و همچنان آقای فاطمی از ویروس "اچ ای وی"  نیز نگرانی را اظهارکرده که در افغانستان امکانات کافی لابراتواردرمراکز صحی ندارد و می ترسند که  این ویروس به تمام جامعه سرایت کند. برعلاوه برای پناهندگان افغانی از هرکجای دنیا امکانات مسکن و کارو امنیت درافغانستان نیست.

با آغاز این روند با آنهم دولت ایران دهها هزار پناهجو افغان را از ایران خارج نموده است.

 

روزکارگر و اخراج گسترده کارگران افغانی ازایران:

درآستانه "روز جهانی کارگر" در سال 2009 ، دولت ایران برنامه گسترده اخراج صدها هزارکارگرافغانی  را روی دست گرفت. برطبق منابع رسمی ، ازصدها هزارکارگر افغانی مهاجر فقط حدود 6 هزارنفر دارای پروانه کارهستند و حق شغلی دارند. کارگران می­گویند؛ حقوق اندک آنها و نیز شرایط اخذ مجوزکار به گونه­ای است که عملا اکثر آنها نمی­توانند چنین مجوزی را بدست بیاورند.

آیا واقعا این آماردرست است؟  و برای همین تعداد ناچیزمجوز ایجاد شده است؟ اسماعیل محمدولی روزنامه نگار و آگاه به مسایل کارگری می­گوید: " اگر این آمار درست باشد حتما نشانه­های در جامعه کارگری دیده می­شد و نارضایتی ها از بیکاری کمترمی­شد، درحالیکه چنین نیست."

آقای محمد ولی می­افزاید: " این منصفانه نیست که کارگر افغان که سالها با حداقل دستمزد و بابدترین شرایط درایران کارکرده، اخراج گردد. و از طرفی هم منصفانه نیست که کارگران ایرانی با همین شرایط کارگر افغانی جایگرین شوند. چرا که کارگران افغانی از سرناچاری، جز تن دادن به پذیرش حذاقل حقوق خود نداشتند و انتظار این خواست برای کارگران ایرانی پذیرفتنی نیست."

 

همبستگی با کارگران جهان:

بیانیه امسال خانه کارگرضمن مطالبات کارگری مثال­هایی از مبارزات کارگران در فرانسه، امریکا و افریقا آورده است و به همبستگی با کارگران جهان اشاره کرده، ولی از وضعیت کارگران افغانی درایران حرفی به میان نیاورده است.

اما در قطعنامه کارگران ایران که توسط 10 نهاد و تشکل کارگری ( سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، اتحادیه آزاد کارگران ایران، هیئت بازگشایی سندیکای کارگران نقاش و تزئینات ساختمان، کانون مدافعان حقوق کارگر، شورای همکاری تشکل­ها و فعالین کارگری، کمیته پیگیری ایجاد تشکل­های کارگری، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل­های کارگری، شورای زنان، جمعی از فعالین کارگری) در اول ماه می 2009 ، 11 اردیبهشت 1388 صادرشده بود، در بند 13 خود آمده است: " ما بخشی از طبقه کارگر جهانی هستیم و اخراج و تحمیل بی­حقوقی مضاعف برکارگران مهاجر افغانی و سایر ملیت­ها را محکوم می­کنیم."

منصوراسانلو رئیس سندیکای شرکت اتوبوس­رانی تهران می­گوید: " که بیشتر تشکل­های کارگری اخراج کارگران افغان را بخشی از راه حل مشکل کارگران ایرانی نمی­دانند و حتی با این کارگران اعلام همبستگی می­کنند."

این قطعنامه می تواند نوید خوبی برای همبستگی جنبش کارگری ایران با کارگران مهاجرافغان در ایران باشد. این همبستگی طبقاتی برای سازمان­دهی خواسته­های برحق آنها درمقابل دولت ارتجاعی جمهوری اسلامی ایران و دولت دست­نشانده افغانستان نوکرامپریالیسم گامی پویا درمبارزات انترناسیونالیستی کارگران جهان محسوب می­گردد.

 

taherachams@yahoo.de

هفدهم ماه جون 2009