قانون اساسی

دست نوشت آمریکا و سرنوشت زنان عراق

 

آذر درخشان

ماده 2: اسلام، دینی رسمی و منبع اصلی قانون گذاری است. تدوین قانون در صورت مغایرات با اصول و احکام آن جایز نیست....

ماده 8: خانواده، اساس جامعه است و بر اساس آن، یک دولت عراقی اصیل بر اساس اصول و ارزش های دین، اخلاق ملی، تامین حمایت مادران و کودکان.... حفظ می شود.

- از قانون اساسی عراق، فصل اول

«مردان را بر زنان تسلط و حق نگهبانی است - به واسطه آن برتری که خدا بعضی را بر بعضی مقرر داشته و هم بواسطه آنکه مردان از مال خود باید به زنان نفقه دهند - پس زنان شایسته و مطیع آنهایند که در غیبت مردان حافظ حقوق شوهران باشند و آنچه را که خدا به حفظ آن امر فرموده نگهدارند - و زنانی که از مخالفت و نافرمانی آنان بیمناکید باید نخست آنها را موعظه کنید  - اگر مطیع نشدند از خوابگاه آنها دوری گزینید -  باز مطیع نشدند آنها را به زدن تنبیه کنید - چنانچه اطاعت کردند دیگر بر آنها حق هیچگونه ستم ندارید - که همانا خدا بزرگوار و عظیم الشان است» — قران، سوره النساء، ترجمه مهدی الهی قمشه ای

بیشتر ما سوره النساء را می شناسیم، می دانیم قران حق تسلط مرد بر زن را «از طرف خدا» مقرر کرده، زنان را به اطاعت از مردان وادار می کند، چند زنی و برده (کنیز) داری را تبلیغ می کند.... ولی حتی اگر آنرا به دقت نخوانده باشیم، می دانیم که زندگی برای یک زن، در کشوری که قانون اساسی اش اسلام را مرجع تمام قوانین می داند و تمام قوانین ریز و درشتش، حداقل در حیطه زنان، بر اساس اسلام نوشته شده یعنی چه.

تابستان امسال، تحت نظارت ارتش آمریکا، قانون اساسی عراق نوشته شد و قران، و شریعت، و از جمله سوره ای که بخشی از آنرا در بالا می خوانید، زندگی زنان عراقی را نیز، رقم خواهد زد. پس از تصویب این قانون اساسی، قانون ازدواج و طلاق، حضانت، ارث.... و سایر قوانینی که حقوق اولیه زنان عراقی را در بر می گیرد، بر اساس شریعت تعیین خواهند شد. زمزمه های اجباری کردن حجاب هم دارد به گوش می رسد.

به هنگام حمله آمریکا به عراق، جرج بوش ادعا می کرد مردم عراق را آزاد خواهد کرد. اسم تجاوز نظامیشان را هم «عملیات آزادی عراق» گذاشته بودند. ولی از زمان حمله آمریکا وضعیت زنان عراق به مراتب بدتر از دوران صدام شده است. خشونت علیه زنان چنان بالا گرفته که اغلب زنان جرات ندارند تنها از خانه خارج شوند، مدرسه و کار که جای خود دارد. زنان (و مردان) عراقی بطور مداوم مورد آزار گشت های آمریکائی قرار می گیرند، زندانی و شکنجه می شوند و زنان بسیاری مورد تجاوز دست جمعی قرار گرفته اند. و حالا با تصویب یک قانون اساسی که شریعت را پایه خود قرار داده، بی حقوقی زنان عراقی رسمیت پیدا کرد.

دیگر همه می دانند که «عملیات آزادی عراق» فقط برای آزادی بی قید و شرط چپاول ثروت های عراق برای آمریکا بود. و آمریکا برای پیشبرد اهداف  خود در عراق با متحجرترین نیروهای جامعه عراق، کسانی که می خواهند زنان را دوباره به پشت برقع بفرستند متحد شد. قیمت این آزادی نوع آمریکائی اسارت تمام و کمال زنان عراقی است.