افسانه نوروزی باید بدون قید و شرط آزاد گردد

افسانه نوروزی باید بدون قید و شرط آزاد گردد

جمهوری اسلامی بیش از25  سال  است که با سرکوب  وحشیانه پا بر جا مانده و برای سرکوب، همیشه زنان را بعنوان هدف اول، مورد حمله قرار داده است.

خبر آزادی افسانه نوروزی باعث خوشحالی ماست چرا که زنی از زندانهای جمهوری اسلامی رها می شود. افسانه نوروزی هفت سال پيش به جرم قتل يکی از مسئولان امنيتی رژیم که قصد تجاوز به او را داشت  در جزيره کيش به اعدام محکوم شده بود.

 این مسئله بر کسی  پوشیده نیست که او در دفاع از خود مرتکب این قتل شد ه است، اما در بی دادگاههای زن سیتز جمهوری اسلامی، زنان محکوم هستند، زیرا که اگر این قتل را همسر او مرتکب شده بود بخشیده می شد، اما اگر زنی در دفاع از خود مرتکب قتل شود حکمش مرگ است.

افسانه  در دادگاه اعلام کرد که من نمیخواهم به عنوان قاتل عادی بخشوده شوم و آخرش این طوری نجات پیدا كنم. اگر مجرم هستم مرا محكوم كنند و اگر در این قتل تایید شود كه دفاع مشروع كرده ام و تبرئه شوم، این رای را میپذیرم.... اگر با بخشش مادر مقتول آزاد شوم، همه مرا به چشم یك قاتل خواهند دید كه با رضایت اولیای دم از اعدام نجات یافته ام.... من نمیخواهم قربانی یك مصلحت شوم....اگر صدها سال هم از این ماجرا بگذرد همین را خواهم گفت.

جمهوری اسلامی با تاکید بر این موضوع که خانواده مقتول رسما افسانه نوروزی را بخشیده است ، اعلام کرد که وی  با پرداخت 50 میلیون تومان دیه آزاد ميشود . با این تفسیر  در صورت عدم پرداخت او آزاد نخواهد شد.

افسانه 7سال از بهترین سالهای زندگی اش را در زندانهای  زن ستیز جمهوری اسلامی گذاراند و با تحمل 7 سال زندان و تمام مشکلات و فشارهای روحی  و روانی که به وی وارد آمده  در صورت پرداخت مبلغ هنگفت 50 میلیون تومان آزاد میشود.

سوال این است که چرا باید این مبلغ هنگفت  پرداخت شود؟  با اینکه می دانیم او بی گناه هست،  آیا کسی تاوان و غرامت  7 سال زندانی  و آسیب های روحی و روانی به دلیل شرایط و  وضعیتی که افسانه  به سر می برده را هم می دهد؟  او 7 سال را دربدترین لحظه ها  به سر برد و هر لحظه برای او قرنی گذشت.  چه کسی جوابگوی این همه بدبختی هایی است که او و خانواده اش کشیدند؟

همسر افسانه از مردم می خواهد که او را در تهیه مبلغ 50 میلیون تومانی  دیه کمک کنند تا افسانه بتواند به آغوش خانواه اش برگردد. حمایت مردم همشیه کارساز بوده  است و بدون اتکاء به مردم نمی توان کاری را از پیش برد. اما هدف از این دیه سنگین چیست؟

 افسانه در طی بازجوئیها و دفاعائیاتش بارها اعلام کرده که بخاطر دفاع از خود مرتکب این قتل شده و دفاع از خود جرم نيست كه برای آن تقاضای گذشت و بخشش كند لذا تاكيد دارد اگر مجرم  و دفاع او مشروع نبوده است، قصاص ‌شود و اگر مجرم نيست موجبی برای تقاضای بخشش وجود ندارد!

وكیل مدافع افسانه نوروزی عبدالصمد خرمشاهی در گفتگو با خبرنگاران در بخشی از سخنانش گفت : دفاعی كه افسانه نوروزی كرد، دفاع از جامعه زنان بود، بخاطر اینكه زنان در شرایطی كه مجبور به دفاع مشروع میشوند، مطمئن باشند كه قانون از آنها حمایت میكند.

وی ادامه داد: به عقیده من اگر افسانه از قتل تبرئه شود، جایگاه خوب و مثبتی برای جامعه زنان و خود افسانه هست. چون اثبات بیگناهی او، راه قضایی را برای زنانی فراهم خواهد كرد كه در دفاع از ناموس ناچار به قتل میشوند. اما اگر مادر مقتول رضایت بدهد این موضوع به ضرر افسانه خواهد بود.

سوال و مسئله ای اصلی همین جاست، زنان باید در دفاع از خود چکار کنند؟

سوال اصلی ماجرای افسانه همچنان بی جواب مانده است. اگر یک زن در موقعیت افسانه  نوروزی قرار بگیرد چه کاری باید انجام دهد؟ زنان در جمهوری اسلامی در شرایط افسانه نوروزی  دو راه بیشتر ندارند و در هر دو حالت محکوم به مرگ هستند. اگر به خواسته کثیف تجاوزگر تن دهند محکوم به سنگسار می شوند و اگر از خود دفاع کنند باز هم محکو م به مرگ هستند و یا همانند افسانه  سالها  زندان با مشقت روحی و بقول افسانه 7سال را با سایه مرگ طی کردن و نهایتا با پرداخت دیه سنگین آزاد شدن است.

 خشونت  و تبعيض عليه زنان  که از ارکان قوانين جزائی جمهوری اسلامی است ، با سياست های اجرايی و قضايی زن ستيزانه آن، ابعادی وحشیانه ای به خود گرفته است. نمونه های بسياری از اين تجاوزات را زنان و دختران عملا در کوچه و خيابان و مدرسه و ... همه روزه تجربه می كنند.

قوانین نابرابر و جزائی  در جمهوری اسلامی عموما متوجه زنان می شود؛ طبق همین قوانین  زنان محکوم به سنگسار ،اعدام  و يا به مجازات های خشونت آمیز ديگر گرفتار می شوند. ستم وحشيانه عليه زن در ایران همواره ادامه دارد . عاطفه رجبی  توسط قاضی در ملا عام به دار آويخته می شود در حالی که  او بارها  در زندان توسط همین افراد مورد تجاوز جمعی قرار گرفت .  مردی كه به اتهام رابطه با او دستگير شده بود فقط 100 ضربه شلاق خورد و آزاد شد.

آزاد شدن افسانه نوروزی بعلت دفاع مشروع یعنی دستگاه سرکوب رژیم را فلج کردن و بنیان قوانین ضد زن را به لرزه درآوردن. یعنی شهامت و جرات بخشیدن به زنان برای رفع تجاوز و خشونت در جامعه و آماده شدن برای یورش به قوانین زن ستیز اسلامی. یعنی پا دادن به مبارزه ای بنیادین در جامعه چهت جدایی دین و قوانینش در حکومت و دولت. این همان چیزی است که رژیم از آن وحشت دارد.

جمهوری اسلامی  به دلیل مبارزات زنان مجبور به لغو حکم اعدام افسانه نوروزی شد. ولی این کافی نیست ، جنبش زنان باید متحدانه به مبارزات خود ادامه دهند، چرا که وقتی این رژیم زن ستیز با تمام قوانین شرعی و عرفی اش پا برجاست زنان به اعدام و سنگسار محکوم خواهند شد.

افسانه نوروزی باید بدون هر قید وشرطی آزاد شود.

سازمان زنان هشت مارس (ایرانی – افغانستانی) - واحد هلند

 18ژانویه 2004