تجمع اعتراضی در حمایت از عفرین

تجمع اعتراضی در حمایت از عفرین

۲۷ ژانویه ۲۰۱۸ - بروکسل

 

 

شنبه ۲۷ ژانویه تجمع بزرگی در محکومیت حمله‌ی اشغالگرانه‌ی ارتش ترکیه به عفرین در شهر بروکسل برگزار شد. در این تجمع اکثر نیروهای کُرد سوریه، عراق، ترکیه و ایران به‌صورت متشکل حضور داشتند و گروه‌های چپ بلژیکی و ترک و ... به همراه برخی از فعالین ما (کمیته‌ی جوانان و سازمان زنان هشت مارس) و برخی سازمان‌های طرفدار صلح نیز در همبستگی با مبارزات مردم کردستان و محکومیت اشغالگری رژیم اردوغان شرکت کرده بودند.

این تجمع با سرودخوانی جمعیت عمدتاً کُرد آغاز شد که در میانه‌ی سرودها شعارهایی علیه اردوغان سر داده می‌شد. جمعیت خشمگین یک‌صدا فریاد می‌زد: «اردوغان، دیکتاتور!»، «اردوغان، فاشیست!»، «زنده‌باد عفرین!» و ...

پیام‌های همبستگی از جانب برخی از سازمان‌های چپ و دموکراتیک بلژیک قرائت شد و هم‌زمان شاهد بحث‌وجدل خوب و فعالی میان جمعیت حاضر در محل بودیم. در میان انبوه پرچم‌هایی با تصاویری از اوجالان، نمادهای ی.پ.گ و پ.ک.ک و همچنین تعدادی از پرچم‌های چپ‌های انقلابی،‌ رفقای شرکت کننده ما نیز دو شعار مشخص به زبان فرانسه در دست داشتند: «علیه جنگ و اتحاد ارتجاعیِ امپریالیستی (ترکیه، ایران، آمریکا، روسیه، اروپا و اسد ...) علیه مردم! همبستگی با مبارزات مردم کُرد برای رهایی!»، «اتحاد، مبارزه، پیروزی! زنده‌باد همبستگی خلق‌های کُرد، عرب، تُرک، بلوچ و ... علیه ارتجاع و امپریالیست!»

شعارهای ما مورد توجه برخی از رسانه‌ها و حاضرین در برنامه واقع شد چراکه ضمن دفاع روشن از مبارزات خلق کُرد بر ضرورت مرزبندی با امپریالیست‌ها و دولت‌های ارتجاعی تأکید داشت. همین شعار و رویکرد زمینه را برای درگرفتنِ جدل خوبی میان ما و تنی چند از فعالین کُرد و بلژیکی فراهم ساخت. بر شمردنِ نکات برجسته‌ی مبارزه در منطقه و کردستان و این‌که چرا باید از مبارزه‌ی خلق‌ها برای رهایی دفاع قاطع کرد، مورد تأیید طرفین بحث بود ولی قائدتا بحث بر سر خط سیاسی حاکم بر مبارزه‌ی توده‌ها مشخصاً مبارزه در روژآوا مورد اختلاف سیاسی یا حداقل تفاوت بحث‌ها بود. همچنین برخی از فعالین کُرد ترکیه تأکید داشتند که وضعیت در ترکیه به‌شدت خطرناک و امنیتی شده است. دولت اردوغان اعلام کرده هرکسی چه در فضای علنی، چه مجازی از کُردها حمایت کند، خائن به وطن (ترکیه) محسوب می‌شود. تعداد زیادی از دانشجویان و چهره‌های آکادمیک و فعالین سیاسی در همین چند روز دستگیرشده‌اند و در استانبول که مبارزه‌ی خیابانی سابقه دارد با فراخوان نیروهای کُرد فقط ۱۲ نفر به خیابان آمدند که سریعاً دستگیرشده‌اند و هیچ‌کس حتی جرأت ارسال پیام در شبکه‌های مجازی را هم ندارد.

این در شرایطی است که وضعیت جنگی در منطقه‌ی خاورمیانه روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود و نیروهای ارتجاعی یک‌به‌یک وارد عرصه‌ی نبرد شده یا از آن به‌طور موقتی خارج می‌شوند، دفاع از مبارزه‌ی توده‌های ستمدیده به‌ویژه خلق کُرد اهمیت زیادی دارد که باید در دستور کار نیروهای رادیکال و انقلابی قرار گیرد. ما نیز کماکان و به سهم خود در تقویت این همبستگی و مبارزه مشارکت خواهیم کرد.

فعالین سازمان زنان هشت مارس (ایران – افغانستان) – بلژیک

کمیته‌ی جوانان بلژیک

۲۸ژانویه ۲۰۱۸