گزارشی از برگزاری آکسیون

به مناسبت روز جهانی مبارزه با  خشونت علیه زنان در تورنتو

در روز شنبه 24 نوامبر اکسیونی بمناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت توسط فعالین زنان هشت مارس در میدان مل لسمن در شهر تورنتو برگزار شد. در این آکسیون آناهیتا سخنانی حول موضوع خشونت علیه زنان در نظام طبقاتی مردسالار ایراد کرد. او در بخشی از سخنانش گفت: 

هر سال هزاران زن در روز 25 نوامبر اعتراض و خشم و نفرت خود را علیه خشونت بر زنان فریاد میزنند و با وجود این ما شاهد رشد خشونت در تمام ابعاد آن در سطح جهان چه در کشورهای پیشرفته سرمایه داری و چه در کشورهای تحت سلطه هستیم. راستی چرا؟ آیا فقط سنت و فرهنگ عقب افتاده و مذهب که همواره تقویت کننده اینهمه ظلم و ستم و خشونت و مناسبات زن ستیزانه بوده میتواندد تنها پاسخ باشد البته که نه. ما در جهانی زندگی میکنیم که شدیدا طبقاتی و ناعادلانه است و خشونت جلوه بارز مناسبات قدرت است که با خشن وجهی، با قهرعریان بر علیه فرودستان اعمال میشه و زنان تحتانی ترین قشر فرودستان بیشترین سرکوبها را متحمل میشوند. این جلوه ای از مناسبات قدرت بین طبقات استثمارکننده و استثمار شونده و همچنین مناسبات قدرت بین زن و مرد است. مرد مالک زن در جامعه طبقاتی است و برای حفظ چنین نظمی باید چنین سرکوبی مدام تولید و باز تولید شود... در شرایط رشد گندیدگی سرمایه داری و گلوبالیزاسیون ابعاد خشونت و ستم بر زن بطرز هولناکی گسترش یافته که میتواند آنرا مناسبات برده داری مدرن نامید. ....

.

در سطح جهان با بحران جنبش کمونیستی ما شاهد رشد تئوریهای پست مدرنیستی و پساساختارگرایی و نسبیت فرهنگی هستیم که در محیط های دانشگاهی و آکادمیک و در درون جنبش زنان عرصه تاخت و تاز یافته اند که ستم بر زنان را جاودانه میکنند. جنبش رادیکال زنان و مارکسیست فمینیستها با جمعبندی از گذشته جنبش کمونیستی و نوسازی آن قدم های مهمی برای پاسخگویی به مسائل تئوریک رهایی زنان برداشته اند....

  در ادامه مونا یکی دیگر از فعالان هشت مارس ضمن خواندن اطلاعیه سازمان زنان هشت مارس به مناسبت این روز، با خواندن آماری از خشونت علیه زنان منجمله در کشورهای پیشرفته صنعتی یادآور شد که در این کشورها نه تنها خشونت علیه زنان کم نشده بلکه با پیچیدگی سیستم مرد سالار سرمایه داری اشکال این خشونتها به زنان پیچیدتر و خشنتر شده است و مبارزه برای رفع هر گونه از خشونت جدا از مبارزه با کل سیستم و نظام مردسالا سرمایه داری نیست.

در ادامه این آکسیون مهوش علاسوندی مادر محمد و عبدالله فتحی که در سال گذشته بدست رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی اعدام شدند سخنانی ایراد نمود. او در بخشی از سخنانش گفت :" در ایران خشونت علیه زنان بنام اسلام ازهمان ایام کودکی شروع میشود و بطور مثال از همزیستی آموزشی بین دختران و پسران از کلاس آمادگی و پیش دبستانی جلوگیری میکنند و این تبعیض تا سطح دانشگاهها ادامه دارد که جامعه از نظر رشد و تربیت انسانی دچار مشکلاتی خواهد شد که ما نمونه های آن را در قوانین تبعیض آمیز علیه زنان در همه زمینه ها مانند ارث، طلاق، حق سرپرستی فرزند، حجاب، خانواده و قوانین کیفری مشاهده می نمائیم. در کشور و جهانی که خشونت علیه زنان ریشه در اولین نهاد اجتماعی یعنی خانواده دارد. مبارزه علیه خشونت بدون مبارزه علیه رژیم خشونت گرا و نهادهای سیاسی حامل خشونت در جامعه امکان پذیر نیست. برای رسیدن به یک جامعه عاری از خشونت و مبتنی بر قوانین حقوق بشری باید مبارزه علیه خشونت در تمام زمینه ها ادامه داشته باشد"

این آکسیون بعلت هوای بسیار سرد و ناگهانی تورنتو یک ساعت بیشتر ادامه نیافت.

           سازمان زنان هشت مارس (ایران – افغانستان) واحد تورنتو

      25 نوامبر 2012