گزارش مراسم روز جهانی زن در تورنتو

گزارش مراسم روز جهانی زن در تورنتو

 

 

 

 

شنبه 5 مارس در صدمین سالگردروز جهانی زن به دعوت فعالین سازمان زنان هشت مارس مراسمی در یکی از سالنهای شهر تورنتو برگزار شد.مراسم امسال که بیش از 90 نفر در آن شرکت کرده بودند به این صورت بود که بسیاری از فعالین زنان و همچنین رفقای مرد درجهت آماده کردن سالن با ما همکاری کردند یکی بنرها را به دیوار می چسباند دیگری وسایل صوتی را تنظیم می کرد آن یکی تهیه کافی و شیرینی را بعهده گرفته بود چند نفر صندلی ها را می چیدند و خلاصه اینکه همه درگیر بودند مشاهده این صحنه و این که همه برنامه را از آن خود می دانستند همه را بوجد آورد.

دیوار های سالن با شعارها و بنر هایی مانند :رهائی زن رهائی جامعه است ، جدائی دین از سیاست ، هیچ انقلابی بدون شرکت زنان میسر نیست ، زنجیرها را بگسلیم خشم زنان را به نیروی قدرتمندی برای انقلاب رها کنیم ، ....... و همچنین عکسهائی از مبارزات خیابانی زنان در جنبش اخیر مزین شده بود   

مونا از فعالین سازمان زنان هشت مارس بعنوان مجری برنامه سخنان خود را با خوش آمد گویی و تبریک صدمین سالگرد 8 مارس آغاز کرد. وی سال 2011 را سال مبارزه و انقلاب در خاور میانه و شمال آفریقا اعلام کرد که زنان در مرکز این مبارزات قرار دارند.  در ادامه او معرفی مختصری از سازمان زنان هشت مارس به حضارارائه کرد.

 

 

سخنران اول برنامه شهلا فعال زنان و پیشمرگه سابق کومله در کردستان بود. 

سخنرانی شهلا در مورد تاریخچه مبارزات زنان و زنان مسلح( پیشمرگ) در کردستان ایران و تاثیرات آن بر جنبش کردستان بود.

وی دلیل روی آوری زنان کردستان به مبارزه را و علت روی آوری زنان به مبارزه مسلحانه را اینگونه تعریف کرد:

این مبارزات به تاریخ 57 با شروع تظاهراتها ی مردم ایران بر علیه رژیم پهلوی و بعد از آن اعتراضات و مبارزات زنان در ایران و کردستان بر علیه رژیم جمهوری اسلامی به سالهای 59 و 60 بر میگردد.

زنان در کردستان به دلیل ویژه گی های جامعه کردستان و وجو د مسئله ملی. طبقاتی  و مذهبی و همچنین جنسیتی. در مقابل رژیم شاه و جمهوری اسلامی برای احقاق  حقوق خود به میدان مبارزه  آمدند .

سال های 58 و 59 با شروع جنگ در کردستان و جنگ 24 روزه در سنندج ،زنان فعالانه در بوجود آوردن اتحادیه زنان جهت آگاه کردن زنان و دختران و سازماندهی در بنکه ها یا  تشکیلات محلات شرکت داشتند.

بعد از یورش رژیم در سال 60 و شروع دستگیری و شکنجه و اعدامها زنان در کردستان به صوف پیشمرگان در تشکیلات های چپ و مارکیستی کومه له روی آوردند. و مبارزه مسلح را پا بپای مردان در جبهه های جنگ خستگی ناپذیر ادامه دادند

تاثیرات این مبارزه و تاثیراتش برجنبش کردستان چه بود؟

- حضور زن در این مبارزه به رشد آگاهی- سیاسی و طبقاتی زنان کمک زیادی کرد.....

- ارتقاءسطح بهدا شت و سلامتی زنان بویژه در مناطق روستائی و دور افتاده کردستان بود

-  مبارزه با جهل و خرافه مذهبی و فرهنگ مرد سالارانه ...حضور زنان مسلح توانست  در سطح بالائی فرهنگ جامعه را تغییر دهد.

. - برای اولین بار  یک سنت شکنی در جنبش کردستان ایران برای رفع ستم ملی و حضور زنان در عرصه های مختلف مبارزه بود.

-  حضور زنان در این جنبش و متشکل درتشکیلات  کومه له به یکی از شاخصهای اجتماعی شدن کومه له تبدیل شد.در یک کلام می توانم بگویم  که ما توانستیم نشان دهیم و ثابت کنیم زنان درهمه عرصه های مبارزه و فعالیت های سیاسی واجتماعی و اقتصادی با مردان برابرند و همگام و همدوش با آنان در همه عرصه های مبارزه  میتوانند حضور داشته باشتد.

 

 

سخنران بعدی برنامه نیلوفر از زندانیان سیاسی سابق و از فعالین جنش کمونیستی بود

نیلوفر در سخنرانی اش اشاره کرد:

در تمام انقلابات بزرگ دنیا از جمله انقلاب فرانسه و روسیه زنان بخش مهمی از این انقلابات بودند که سازمانیافته و یا خودبخودی به تجلیات ویرانگر و فقرآفرین نظام سرمایه داری اعتراض کردند که روز جهانی زن هم بدرستی مهر آن مبارزه طبقاتی را بخود زده است.

در جنبش اخیر تونس و مصر هم ما شاهد حضور وسیع و فعال زنان نه بعنوان حامی و مشوق مبارزان مردان و به مثابه چرخ سوم، نقشی که سنتأ تاریخ نویسان مرتجع قدرتهای حاکمه دوست دارند برای تنزل مبارزاتشان تحریف کنند، بلکه خود بخشی از خود آن جنبش بودند که سازمانیافته و استراتژیک در آن شرکت کردند. همچنانکه در جنبش سال 88 بدون استثناء در تمامی صحنه های درگیری خیابانی، زنان در صفوف مقدم این رویارویی وجود داشتند. در واقع یکی از ارکان اصلی و استخوان بندی این جنبش بر مبارزات و مقاومت زنان شکل گرفته بود. این جنبش همانقدر به دانشجویان مبارز و جوانان انقلابی و توده های ستمدیده تعلق داشت که به زنان. و همینطور که زنان نسل انقلاب 57 که وحشیانه سرکوب شدند، نه بخاطر تکمیل تجهیزات فنی و امنیتی مبارزه مردان به عرصه مبارزه کشیده شده باشند بلکه با علم به اینکه ریشه تمامی شوربختی انسانها در نظام گندیده و استثمارگر سرمایه داریست، به صفوف دیگر کمونیستها پیوسته بودند.

در فاصله سخنرانیها شعری توسط مونا خوانده شد این شعر از زبان مردی بود که مراحل رشد و آگاهی زن خود را می گفت ودر نهایت سطح آگاهی زن به آنجا رسید که" تصور پسندیده کاذب شوهرش را نزد رفقایش خدشه دار کرد".

سخنران بعدی آقای سیامک ستوده بود . او نویسنده و فعال چپ است . عنوان سخنرانی او موقعیت زن در جوامع سرمایه داری صنعتی بود.

ایشان سخنانش را با تقدیر از جوامع اولیه که در آنجا مادرسالاری حاکم بود آغاز کرد و اعلام داشت که روابط بین زن و مرد در این جوامع  بسیار مترقی تر و عادلانه تر از جوامع سرمایه داری کنونی بود. پس از بوجود آمدن مالکیت موقعیت زن تنزل کرد. و به کنیز تبدیل شد. او عنوان کرد که روابط اجتماعی انعکاسی از روابط تولید است در جوامع فئودالی دهقانان همراه زمین خرید و فروش میشدند و دهقان اختیاری بر زندگی خود نداشت او حق انتخاب نداشت و ما میبینم که روابط زن و مرد هم تبلوری از چنین روابطی بوده یعنی مرد صاحب زن بود که هر زمان اراده میکرد میتوانست او را بزند یا طلاق بدهد و هرکار که میل داشت بر او روا دارد ولی با تغییر روابط اقتصادی به سرمایه داری , سرمایه دار صاحب زندگی کارگر نیست وکارگر این حق را دارد که خود صاحب خود را انتخاب کند. روابط بین زن و مرد نیز تغییر کرد و دیگر زن کنیز و یا ملک مرد بحساب نمیاید و زن مانند مرد میتواند همسر خود را طلاق دهد ویا انرا انتخاب کند. در جوامع سرمایه داری زن و مرد از نظر حقوقی برابر اند ولی کماکان مردسالاری وجود دارد دراین جوامع زنان کالای جنسی هستند که باید به مردان سرویس جنسی بدهند. آنها مدام از طرف کمپانیهای برزگ تولید مواد آرایشی؛ مد لباس , و انواع کارخانه های زیباسازی زنان بمباران تبلیغاتی میشوند و با فروش کالاهای خود سود های سرشار به جیب میزنند. در این جوامع زنان منبع سود های بسیار از رواج صنعت پرنو میشوند که زنان از قربانیان آن هستند.

سپس تنفس داده شد . بعد از تنفس اسلاید شویی از مبارزات زنان در ایران و جهان به نمایش درآمد که بسیار الهام بحش و تهیج کننده بود.

بعد از اسلاید شو نوبت سخنرانی آناهیتا فعال زنان هشت مارس  بود . عنوان سخنرانی او جنبش زنان در شرایط کنونی ایران بود . وی پس از تقدیر از مبارزات اخیر مردم خاور میانه و همچنین مبارزات اخیر  مردم ایران بخصوص زنان که در محور این مبارزات هستند اشاره کرد به 8 مارس 57 که زنان به اعتراض به حجاب اجباری دست به تظاهرات گسترده بر علیه این قانون قرون وسطایی زدند   ولی از حمایت اکثریت مردم محروم بودند . مردسالاری غالب در درون جنبش چپ مانع شرکت فعال مردان در این مبارزه بود. آنها حساسیت این میارزه را بر علیه رژیم تازه بقدرت رسیده درک نکردند و برای این جامعه ما بهای سنگینی پرداخت. اکنون پس 32 سال مبارزه و مقاومت زنان علیه جمهوری اسلامی شاهد رشد مبارزات و خیزشهای وسیع مردم و در مرکز آن زنان هستیم. زنان در این مبارزات با جانبازی از هیچ خطری ابا ندارند ولی مطالبات و خواسته های آنها در فضای پر گرد و غبار رفرمیستی رهبران ارتجاعی سبز گم شده است .و در هیچ یک از این مبارزات مطالبات زنان به گوش نمی رسد. و وجه المصالحه جناحهای گوناگون حاکمیت شده است. ضعف بزرگ جنبش زنان همچون کل جنبش مردم امید بستن به رهبران سبز است . رهبران ارتجاعی سبز به خوبی میدانند که کوچکترین مطالبه زنان که لغو حجاب اجباریست ارکان ایدئولوژی این نظام را به لرزه در میاورد و بی دلیل نیست که در هیچیک از سخنرانیها ویا اعلامیه های موسوی و کروبی حرفی از زن ستیزی این نظام نیست . چون آنها همانطور که خودشان بارها اعلام کرده اند برای ترو تازه کردن این نظام آمده اندتا دوران طلایی خمینی را احیا کنند.

کمپین و همگرایی زنان همچون بازوی رهبران سبز در درون جنبش زنان هستند که برای توجیه خط خود میگویند که منافع زنان در نظام جمهوری اسلامی قابل وصول است . زنان در طی 32 سا ل مبارزه با جمهوری اسلامی با گوشت وخون خود درک کرده اند که کمترین احقاق مطالبات پایه ای خودشان با سرنگونی جمهوری اسلامی گره خورده است. آناهیتا سپس در مورد ضرورت و اهمیت تشکیلات و وحدت سخن گفت. که چگونه تشکیلات نیروی جمع را دو صدچندان می کند. برای مقابله جدی با هر شکل مردسالاری آگاهی و تشیکیلات رادیکال از اهم ضروریات است. وی با اشاره به اهداف امپریالیستها در طرح شعار رهایی زن که کشاندن جنبش در چارچوبهای سرمایه داری جهانی است تاکید کرد که دشمن زنان این فرد و آن فرد نیست بلکه نظام سرمایه داری جهانیست که مدام مردسالاری را تولید و باز تولید میکند. مردسالاری جهانیست و مبارزه با آن هم باید جهانی صورت گیرد.

سپس شهلا شعر زیبایی از سیمین بهبانی در مورد زن خواند که مورد تشویق حضار قرار گرفت و درا نتها گلاویژ خواننده خوش صدای شهر آوازهای کردی و فارسی زیبایی را اجرا کرد.

مراسم امسال مراسم موفقی بود و موفقیت مراسم صدمین سالگرد روز جهانی زن در تورنتو بدون همکاری و همبستگی تمام زنانی که در ارتباط نزدیک با ما قرار دارند میسر نبود

 

                          فعالین سازمان زنان هشت مارس (ایران-افغانستان )- تورنتو

11 مارس 2011