گزارشی از آکسیون روز جهانی مبارزه علیه خشونت بر زنان!- لندن

 

روز شنبه 23 نوامبر آکسیونی به مناسبت روز جهانی مبارزه علیه خشونت بر زنان از سوی فعالین سازمان زنان هشت مارس لندن در میدان ترافالگار این شهر بر گزار شد. در این آکسیون عکسها و پلاکاردهای گوناگونی که  به افشای اعمال ستم و خشونت بر زنان در کشورهای مختلف - چه به صورت دولتی و چه خانگی- و جهانی بودن ستم و خشونت بر زن و رابطۀ آن با سیستم سرمایه داری مردسالار می پرداخت، به نمایش گذاشته شد .

 اعلامیه " فرودستی زن، فرودستی بشریت! " که به همین مناسبت از سوی سازمان زنان 8 مارس منتشر شده بود نیز به طور وسیع در میان مردمی که در گرد این مراسم جمع می شدند و ابراز همدردی می کردند پخش شد . نکته جالب توجه این بود که بسیاری از زنان از ملیت های گوناگون با ما هم عقیده بودند که خشونت سازمان یافته بر علیه زنان در سطح جهان پیش برده می شود و هیچ زنی از این خشونت ها در امان نیست و به همین دلیل تلاش زنان در کشورهای تحت سلطه رسیدن به سطح " آزادی " زنان در کشورهای " توسعه یافته" نمی باشد. ما تلاش کردیم به کسانی که اعلامیه را مشتاقانه طلب می کردند توضیح دهیم که نقش و کارکرد ستم برزن  در استحکام پایه های سیستم سرمایه داری مرد سالار در دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار ا ست و از همه مهمتر اینکه چرا بدون  مالکیت مرد بر زن سرمایه داری قادر به زنده ماندن نیست. و زنان بدون سرنگون کردن سرمایه داری و ادامه مبارزه پس از آن قادر نخواهند شد خشونت در تمام عرصه های اجتماعی و خانگی را از بین ببرند.

این مراسم پس از دو ساعت با موفقیت به پایان رسید.

لازم به ذکر است که فعالین سازمان زنان 8مارس در لندن، در آکسیون دیگری که در روز 25 نوامبر از سوی فعالین یکی از سازمان های فمینیستی این کشور(Million Women Rise)  برگزار شد نیز شرکت کرده و ابراز همبستگی کردند. در این آکسیون زنان از ملیت های گوناگون با هم جمع شدند که یک صدا بگویند: به خشونت علیه زنان خاتمه دهید! . فعالین ما در این آکسیون نیز به پخش وسیع اعلامیه سازمان زنان 8 مارس پرداخته و با مردم صحبت می کردند.

در بخشی از این آکسیون زنان شرکت کننده دست در دست هم، به یاد همه زنانی که در سراسر جهان مورد ضرب و شتم، شکنجه ، تجاوز و آزار جنسی و... قرار گرفتند سخنانی ایراد کردند، شعر سرودند و در یادبودشان  یک دقیقه سکوت کردند.

 مدت این آکسیون یک ساعت و نیم بود و در میدان هایبری لندن برگراز شد.

فعالین سازمان زنان هشت مارس (ایران-افغانستان) -انگلستان

26 نوامبر 2013