گزارشی از تظاهرات 18 تیر در پاریس

گزارشی از تظاهرات  18 تیر در پاریس

 

Tekstvak:  

در تظاهراتی که به مناسبت بزرگداشت 18 تیر در پاریس از دانشگاه سوربون به طرف دانشگاه ژوسیو برگزار شد ، حدود 300 نفر شرکت کردند که اکثریت آن را ایرانیان تشکیل می دادند . با اینکه فراخوان این تظاهرات از جانب حامیان موج سبز داده شده بود، اما تجربه اغلب تظاهرات و گردهمایی ها در پاریس نشان داده است که بسیاری از ایرانیان برای همبستگی با مبارزات مردم ایران در این تجمعات شرکت می کنند و برایشان مهم نیست چه کسی برگزار کرده است.  اغلب شرکت کنندگان هیچ ربطی به موج سبز و هیچکدام از جناح های رژیم ندارند.

من به همراه چند تن از دوستانم با باندرول  "رای ما  : نه به جمهوری اسلامی " و آفیش جدید جنبش دانشجویی به مناسبت 18 تیر با شعار"مرگ بر جمهوری اسلامی  در این تظاهرات شرکت کردیم .لازم به یادآوری است که در این تظاهرات سلطنت طلبان با سمبل ها و شعارهای خود و طرفداران موسوی با پرچم های سبز خود حضور داشتند. 

هنگامی که جمعیت شروع به حرکت کرد ، ما باندرول خود را باز کرده و با جمعیت به حرکت در آمدیم . حدود 20 دقیقه از حرکت گذشته بود که یکی از برگزارکنندگان تظاهرات به سوی ما آمد و گفت " شما نمی توانید این باندرول را بالا ببرید" . از او پرسیدم چرا؟ گفت  " برای اینکه هیچ خوانایی با شعار اول صف نداره " . بهش گفتم مهم نیست . گفت " ولی من دارم بهت می گم که حق ندارید این باندرول را بالا ببرید". گفتم من این شعار را می دهم بخاطر اینکه این تظاهرات به نام حمایت از مبارزات مردم ایران برگزار می شه و این شعار هم خواست آن مردم است. اگر شما بنگاه عوامفریبی به نام همبستگی با مبارزات مردمی درست کرده اید ، این بنگاه کارش نمی گیره.  عاجزانه به سمت پلیس رفت و از آنها خواست که باندرول ما را پایین بیاورند ! پلیس از او پرسید که روی باندرول چی نوشته . گفت نوشته «رای ما : نه به جمهوری اسلامی» . پلیس گفت چه اشکالی داره؟ گفت: «ما می گیم که اینها حق ندارن این شعارو ببرن بالا». پلیس گفت «ما نمی تونیم باندرول اینها رو بیاریم پایین». این شخص که متوجه شد کسی به رفتارهای بسیجی مآبانه وی در خیابان های پاریس اهمیتی نمی دهد، رفت و با یک پرچم سبز و چند تن دیگر از "بسیجی" های مقیم پاریس برگشت تا به خیال خود با پرچم سبزش صف ما را از سایر تظاهرکنندگان جدا کند. در همین حین تعدادی از ایرانیانی که متوجه حرکت های این شخص شدند به وی اعتراض کردند . دوباره متوجه شد که تکه پارچه سبزش به اندازه کافی جلوی ما را نمی گیرد. این بار رفت و طومار سبزی را که بناست از برج ایفل آویزان کنند آورد تا شاید ما را بدین وسیله در حلقه سبز دروغینشان پنهان سازد. منتها نمی داند که رنگ سرخ سرنگونی را که توده ها با مبارزاتشان  از مدتها پیش فریاد کرده اند ، با هیچ طومار سبزی نمی شود پنهان کرد.

گفتنی است از زمانی که "کمیته حراست" تظاهرات بطرف ما آمدند و سعی کردند با پارچه سبزشان میان تظاهرکنندگان تنش ایجاد کنند ، شعارهای مرگ بر جمهوری اسلامی در میان جمعیت رساتر شد و تعداد بیشتری با این شعار همراهی کردند.  

من در حالی که شعار مرگ بر جمهوری اسلامی را به فرانسه می دادم پلیسی به من نزدیک شد و گفت لطفا نگویید "مرگ" بگویید "نه به جمهوری اسلامی". بهش گفتم ازچه زمانی در قانون نوشته شده که پلیس شعارها ی تظاهرا ت را تعیین می کند. گفت به این دلیل می گم که درگیری پیش نیاد.

دست بر قضا قبل از این برخورد، هنگامی که ما باندرول را برای بالا بردن آماده می کردیم، خانمی که سرتا پایش سبز  بود بطرف ما آمد و با ابراز خوشحالی از محتوای شعار ما به ما کمک کرد تا آن را آماده کنیم و تمام مدت نیز با ما همراه بود. زمانی که حراست تظاهرات قصد پایین کشیدن این باندرول را داشتند، وی با ناباوری به این ماموران می گفت " شما اشتباه می کنید ، سوء تفاهم پیش آمده" ! این خانم که به شدت این حرکت سبزپوشان تو ذوقش خورد، از صف تظاهرات خارج شد.  البته او در مورد این ماموران و ماهیت گردانندگان اشتباه می کرد. ماموران حراست و بسیجیان مقیم پاریس به خوبی می دانستند که هدفشان از پایین آوردن این باندرول چیست. این گروه ثابت طی چند هفته اخیر تلاش مایوسانه ای کرده است تا مهر سبز هواداری از میرحسین موسوی را بر این تظاهراتها بزند اما  بعلت تاخیر بسیار زیاد تاریخی، مرتب سرشان به سنگ می خورد و روز به روز رسواتر می شوند

همچنین در آغاز گردهمایی صدها بیانیه سازمان زنان 8 مارس در رابطه با وقایع اخیر در ایران  پخش شد، که با استقبال بسیاری روبرو شد.  خیلی ها از حضور فعال و سیاسی ما در این تظاهرات تشکر می کردند و بعضی ها خواهان همکاری با ما شدند.

علیرغم چند شعار خوب در این تظاهرات مانند "کشتارها را در ایران متوقف کنید"، " آزادی زندانیان سیاسی "  برگزار کنندگان نه فقط مخالف شعار سرنگونی رژیم بودند، بلکه حتی شعار جدایی دین از دولت را هم تحمل نکردند.

این تظاهرات در مقابل دانشگاه ژوسیو به پایان رسید ولی بحث های زیادی را بین شرکت کنندگان پیرامون موج سبز و تلاشش جهت مهار کردن جنبش انقلابی مردم، دامن زد.

 

پاریس 18 تیر 1388 – 9 ژوئیه 2009

 

مهشید- فعال سازمان زنان هشت مارس