گزارشی از گرد هم آیی به مناسبت روز جهانی مبارزه علیه خشونت بر زنان

گزارشی از گرد هم آیی به مناسبت روز جهانی مبارزه علیه خشونت بر زنان

روز جمعه 25 نوامبر از ساعت 4 بعد از ظهر به دعوت سازمانها و جمعیتهای مختلف زنان گرد هم آیی در مرکز شهر برمن برگزار شد. سازمان زنان 8 مارس هم با بنر بزرگ و شعار و اعلامیه ی خود به آلمانی و فارسی، در این اکسیون حضور داشت. شعار های ما مثل "اولین گام برای رهایی زنان جدایی کامل دین از حکومت است" و " لغو کلیه قوانین ضد زن " توجه مراجعه کنندگان را جلب می کرد و عاملی بود برای بحث های مختلف.

شهر مملو از جمعیت بود. زنان و مردان وکودکانی که برای تفریح و خرید از غرفه های مختلف بازار سال نو مسیحی در رفت و آمد بودند کمتر توجه و علاقه ای به موضوع اکسیون نشان می دادند. ولی مثل همیشه آدم های علاقه مندی هم پیدا می شدند که به اشکال مختلف همبستگی و حمایت خود را از موضوعات مطرح شده نشان می دادند.

هر یک از جریانات شرکت کننده مواضع و راه حلهای خود را از طریق سخنرانی های کوتاه و پخش اعلامیه اعلام می کردند. زنان کرد با خواندن آوازهای فولکلوریک به زبان کردی که بعد ترجمه شد، مصیبتهای زنان کرد را در خانه و جامعه طرح کردند. در شعارها، اعلامیه ها و برنامه های هنری زنان کرد، از طرح راه حلهای را دیکال  خبری نبود.  

بعد از حدود 2 ساعت با اعلام برنامه روز بعد گرد هم آیی به پایان رسید.

جمعیت آلمانی "کنفرانس زنان برمن" به همراه "جمعیت زنان کرد" برای روز شنبه 26 نوامبر از ساعت 11صبح برنامه سخنرانی و پرسش و پاسخ  همراه با بوفه کاملی از انواع خوراکی و نوشیدنی تدارک دیده بودند. از سایر جریانات هم برای شرکت در این برنامه دعوت شده بود.

برنامه در فضایی گرم و صمیمی با خوشامد گویی، اعلام برنامه و سخنرانی ها آغاز شد. اولین  سخنران به مساله دلالان جنسی و معضلات زنانی که به تن فروشی در کشورهای میزبان گمارده می شوند، پرداخت و با بررسی آمارو اسناد مربوطه از جوانب مختلف این مسئله را باز کرد. در بخش دیگری از مباحث یکی از زنان کرد به موقعیت زنان در کشور های اسلامی و مجازاتهای اسلامی پرداخت و در این رابطه مثالهایی از مجازات های اسلامی اعمال شده بر زنان ایران را طرح کرد. طرح این مثالها، زمینه و فرصت مناسبی را ایجاد کرد که ما بتوانیم از زاویه نظرات و مواضع خودمان، به بررسی اشکال و دلایل خشونت بر زنان در کشورهای اسلامی بپردازیم.  یکی از زنان 8 مارس حاضر در جلسه، نمونه هایی مثل عاطفه دختر 16 ساله ای که به جرم داشتن رابطه با یک پاسدار 51 ساله اعدام و پاسدار مذکور تنها به تحمل شلاق محکوم شد را عنوان کرد و اعلام کرد که مثالهای اینچنینی بسیارند ولی آنچه امروز اهمیت دارد این است که زنان در سایر کشورها باید از تجربه زنان ایران درس بگیرند. تجربه زنان ایران که 32 سال پیش نقش اساسی در انقلاب ایران داشتند ولی بلافاصله بعد از انقلاب با قدرت گرفتن بنیاد گرایان اسلامی به اشکال مختلف سرکوب وزندانی و شکنجه شدند، هشداری است برای زنان در کشور هایی مثل مصر، تونس، لیبی،... . زنان دنیا وظیفه دارند مانع از تکرار این تجربه در این کشورها شوند. بعد از سرنگونی رژیم های حاکم در این کشور ها، آمریکا و اروپا، تثبیت و تحکیم رژیم های دلخواه خود را در آنجا برنامه ریزی کردند. قدرتهای جدید در این کشورها ترکیبی از نیرو های نظامی و بنیاد گرایان هستند . برخورد نیروهای بنیاد گرای تازه به قدرت رسیده به مسئله زنان در این کشورها مثل حمله به زنان مصری در روز 8 مارس و اعلام قانون چند همسری برای مردان در لیبی در روز 23 اکتبر، پس از سرنگونی قذافی، زنگ خطری است که وظیفه سنگین زنان دنیا را در مقابل آن گوشزد می کند.

نظرات ما با استقبال وسیعی مواجه شد و خیلی از شرکت کنندگان مایل به ادامه بحث و ارتباط با ما  بودند .برای ادامه ارتباطات و کار های مشترک برای مناسبتهای مختلف، آدرس های ارتباطی رد و بدل شد.

سازمان زنان 8 مارس (ایران- افغانستان) واحد برمن

نوامبر 2011