گزارش مراسم یا د بود رفیق آذر درخشان در برمن- آلمان

گزارش مراسم یا د بود رفیق آذر درخشان در برمن- آلمان

 

روز 23 ژوئن مراسمی از طرف خانواده و یاران آذربرای بزرگداشت او درشهر برمن در  فضایی صمیمی برگزار شد. سالن که با عکسها و قطعاتی از نوشته های آذر تزیین شده بود پذیرای کسانی بود که از دور و نزدیک جمع شده بودند که یک بار دیگر در کنار هم، یاد آذر را گرامی بدارند. میز کتاب همراه با کتاب آذر و سی- دی رهایی با صدای آذر و همچنین کتابچه ای که قطعاتی از نوشته های آذر در آن چاپ شده بود، درگوشه ای از سالن مورد استقبال قرار گرفت. عکس آذربا گلهای زیبا وشمع روی میز دیگری مقابل حضار قرار داشت. قبل از شروع برنامه و در فواصل برنامه ها کلیپ های زیبایی با تصاویر مختلفی از آذر به همراه صدای او و سرودهای زیبای دیگر پخش می شد.

 مراسم با یک دقیقه سکوت بیاد آذر و سرود انترناسیونال آغاز شد. در ادامه متنی در رسای آذر توسط مجری برنامه خوانده شد.  فیلم کوتاهی که  بخشهایی از فعالیتها ی آذر و گوشه ای از آخرین صحبتهای او را نشان میداد پخش شد که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

بعد از پخش فیلم دو تن از اعضای خانواده آذر از جوانب متفاوف خاطرات خود را از مقاطع مختلف سنی او،  در ارتباط با رفتارها، برخورد و تآثیرات وی به روی خانواده و اطرافیانش تعریف کردند. از چگونگی شکل گیری و تکامل ایده ها و فعالیتهای آذر سخن گفتند و اینکه در همه مراحل چه پی گیرانه بدنبال کشف حقیقت  برای تغییر شرایط موجود و ساختن آنچه ناممکن  به نظر میرسید، بود. از چگونگی متشکل شدنش در "ﺣﺰب ﮐﻤﻮﻧﯿﺴﺖ اﯾﺮان (ﻣﺎرﮐﺴﯿﺴﺖﻟﻨﯿﻨﯿﺴﺖ ﻣﺎﺋﻮﺋﯿﺴﺖ)" و چگونگی تشکیل "سازمان زنان 8 مارس (ایران- افغانستان)" در کنار سایر دوستان و رفقای زن .از حساسیتش بر روی اشکال مختلف ستم و بخصوص ستم جنسیتی سخن گفتند و مبارزه پی گیرش برای رفع هر گونه ستم در خانه و جامعه را تحسین کردند.                                                                                                                                                                                

 پس از آن پیام  یار وهمراه آذر، لیلا پرنیان که  در مراسم وداع با آذر خطاب به اوخوانده بود برای جمع خوانده شد.  این پیام تکان دهنده و زیبا،از ضایعه از دست دادن عقاب بلند پروازمان می گوید و از تجدید پیمان با او برا ی ادامه راهش.  از بین سایر پیام های ارسالی به یاد آذر، پیام رزا تابان هم خوانده شد  در بخشی از این پیام می آید: "من با شناختِ آذر٬ یک نسل را شناختم. یک نسل مبارزو انقلابی که دست‌شان را از نسلِ ما می‌بریدند و خاطره‌ی‌شان را پاک می‌کردند که ما راه را گم کنیم. اما آذر ایستاد و شجاعانه آزادی را فریاد کرد؛ آن‌قدر بلند که به گوش ما رسید! ما شنیدیم و اکنون نوبت ماست که بلند شویم پا بر زمین ارتجاع و ظلم و استبداد بکوبیم و آن را بلرزانیم ...".

در طول استراحت کوتاهی که دراین قسمت اعلام شد در گوشه و کنار سالن همه جا سخن از     ویژه گی ها و پیام های آذر بود. سخن از درسهایی که هر کس بابرداشتهای خود از زندگی کوتاه ولی پر بار آذر گرفته بود و از چگونگی ادامه راهش.

در قسمت بعدی برنامه پخش فیلم کوتاه مراسم خاکسپاری رفیق در قبرستان پرلاشز، حاضرین در مراسم را بسیار متاثر کرد و در ادامه خلاصه ای از پیام سازمان زنان 8 مارس توسط یکی از فعالین این سازمان خوانده شد. پس از آن از حاضرین در جلسه دعوت شد که در صورت تمایل خاطرات خود را در برخورد با آذر بیان کنند. مریم عظیمی از فعالین راه کارگر ازاینکه تنها ساعتی پس از فوت آذر از طریق فیس بوک این خبر دردناک راشنیده ومتوجه شده که درفاصله زمانی کوتاه خبر درسطح بسیار وسیعی در اینترنت پخش شده، گفت. همچنین خاطره خود از همراهیش با آذر درمارش 5 روزه کارزار زنان را بیان کرد و گفت که چطور در کلن آذر با وجود بیماریش پیشنهاد دوستانی که برایش شرایط استراحت مناسبتری را مهیا کردند رد کرد و در کنار سایرین با کیسه خواب روی زمین سرد یک ورزشگاه خوابید و لذت کنار سایرین بودن واستفاده حد اکثر از دقایق بحث و گقتگو را ترجیح داد.

فرخنده زندانی سیاسی سابق با وجود بیماری و ضعف جسمانی از راه دور خود را برای شرکت در این مراسم رسانده بود. او نیز از خاطره اولین شرکتش در کنفرانس زندانیان سیاسی گفت که به دعوت و تشویق آذر صورت گرفته بود. فرخنده از دلیل وانگیزه قوی برای مبارزه گفت و از اینکه آذر نمونه ای بود که هیچ مانعی انگیزه اش را تضعیف نکرد.

جمعی از زنان حاضر در جلسه هم طی متنی، خاطره خود از حضور آذر در سخنرانی ها و فعالیتهای دیگر در برمن را تعریف کردند. از سخنان متفاوت و دلنشین او گفتند و یکی از آنها گفت که طی گفتگو و آشنایی کوتاهی که با آذر داشته به او گفته که در جستجوی کتابی است. آذر در دیدار بعدی کتاب را که برایش تهیه کرده بود به همراه جمله ای زیبا به او هدیه داده بود که این حسن توجه آذر برایش خیلی جالب بوده وهدیه و پیام آذر همیشه برایش ارزنده باقی خواهد ماند.

در بخش هنری برنامه شعری از عباس سماکار که در وداع با آذر سروده،وشعرآفتاب میشود از فروغ فرخزاد  با همراهی صدای زیبای دف، دکلمه شد .

کتابچهُ حاوی قطعاتی ازسخنان آذر به میهمانان اهدا شد و پس از آن از میهمانان با شام ساده پذیرایی شد.

 

سازمان زنان 8مارس( ایران - افغانستان) - برمن

ژوئن2012