گزارش تظاهرات اعتراضی علیه سفر ترامپ و شرکت او در نشست سران ناتو

گزارش تظاهرات اعتراضی علیه سفر ترامپ و شرکت او در نشست سران ناتو

چهارشنبه ۲۴ مه – بروکسل

 

1

 

دونالد ترامپ روز چهارشنبه 24 ماه مه و پس از سفر چند روزه‌اش به عربستان، فلسطینِ اشغالی و واتیکان وارد بروکسل شد تا با سران پیمان ناتو دیدار کند. مردم بروکسل با سازمان‌دهی یک راهپیمایی اعتراضی گسترده به خیابان آمدند تا بگویند که او نه تنها خوش نیامده بلکه باید بروکسل را ترک کند.

فعالینِ سازمان زنان هشت مارس (ایران‌-افغانستان) واحد بلژیک و کمیته‌ی جوانان بلژیک که جز سازمان‌دهندگان تظاهرات «ترامپ خوش نیامدی!» (Trump not welcome!) بودند، در کنار سایر نیروهای معترض در صفی متحد این راهپیمایی را سازمان‌دهی کرده بودند تا در برابر نماینده‌ی فاشیست امپریالیسست‌های جهان بایستند. بیش از 9000 نفر در این تظاهرات حضور داشتند، از فعالین انقلابی، کمونیست، فمینیست، آنارشیست، فعالین محیط زیست، فعالین ضدجنگ و ... با گرایشات مختلف گرفته تا مردم عادی اما معترض که تلاش داشتند در صف متحد همبستگی خود را با مبارزات مردم آمریکا و سایر ستمدیده‌گان جهان نشان داده و گامی در جهت مبارزه با اوج­گیری فاشیسم و راست افراطی در آمریکا، اروپا و جهان بردارند.

البته امکان شکل‌گیری این تظاهرات بدون کار سیاسی گسترده‌ی سازمان دهندگان آن مقدور نبود. ما هم بهعنوان بخشی از سازمان‌دهندگان این تظاهرات در ماه گذشته در جلسات مختلف سازمان‌دهی شرکت داشتیم و صدها آفیش و فراخوان در سطح شهرهای مختلف بلژیک به زبان‌های مختلف پخش کردیم. در همبستگی با مبارزات مردم آمریکا و کارزار «رفیوز فاشیسم» در آمریکا صدها پوستر و استیکر این کارزار را هم به شکل وسیع پخش و اطلاع رسانی کرده بودیم. با نیروهای ایرانی و غیرایرانی تماس گرفتیم و از ضرورت شرکت در این تظاهرات صحبت کردیم تا بتوانیم صف گسترده و متحدی ایجاد کنیم.

با این کار گسترده در روز تظاهرات احزاب و سازمان‌های مختلف با شعارهای و مواضع مختلف در این تظاهرات شرکت داشتند از جمله فعالین ائتلاف «هارت بون هارد»، احزابِ چپ بلژیک مانند حزب کار بلژیک، احزاب تروتسکیست، گروه‌های آنتی‌فا، بلک‌بلوک­ها، مرکز مائوئیستی بلژیک، ام‌ال‌ کا ‌پِ، ت ک پ ام‌ ال،‌ هوادارانِ پ ک ک و ی پ گ، گروه مانیفست انقلابی اروپا، بلوک تغییر ونزوئلا و کوبا،‌ حزب سبزها، سازمان عفوبین‌الملل، «لایتز فور رایتز» (مارش زنان در بلژیک) و ... نیروهای عمده‌ی این تظاهرات بودند.

قرار بود تظاهرات از ایستگاه قطار شمالی آغاز شده و از محله­های مختلف شهر بروکسل مانند محله‌ی مولنبیک و کمپ پناهجویان (پتی‌شاتو) عبور کرده تا در مرکز شهر به کار خود پایان دهد.

نقطه‌ی شروع تظاهرات یعنی مقابل ایستگاه نورد، خود محلی فعال برای تبادل نظر و ارتباط با مبارزین این تظاهرات بود. احزاب و سازمان‌ها در محل مستقر بودند و اعلامیه‌های‌شان را پخش می‌کردند و با شرکت‌کنندگان بحث می‌کردند. صدای موسیقی شنیده می‌شد و شرکت‌کنندگان با شور و حرارت به جمع می‌پیوستند. ما فعالین هشت مارس و کمیته جوانان و دیگر همراهان ایرانی و غیرایرانی‌مان هم خیلی زود به محل رسیده بودیم و بنر بزرگ‌مان را مستقر کردیم. بنری که یک طرف آن در همبستگی با کارزار «رفیوز فاشیسم» در آمریکا نوشته شده بود: «نه! به نام بشریت، تن به یک آمریکای فاشیست نخواهیم داد!» و در طرف دیگر شعار مرکزی سازمان زنان هشت مارس و کمیته‌ی جوانان نوشته شده بود: «مردم جهان علیه امپریالیسم و بنیادگرایی مذهبی متحد شوید!». این بنر و پلاکاردهای‌مان حاصل کار جمعی دوستان در هفته‌های گذشته بود. ما پیش‌تر تصمیم گرفته بودیم این پلاکارها را درست کنیم تا بتوانیم در بین شرکت‌کنندگان پخش کنیم، پلاکارهایی که روی آن شعار مرکزی کارزار «رفیوز فاشیسم» نوشته شده بود و شرکت‌کنندگانی که با این شعار توافق داشتند، می‌توانستند با کمک مالی اندکی آن‌ها را بردارند و همراه خود به صف تظاهرات ببرند. بسیاری از افراد با شور شوق به سراغ ما می‌آمدند و درخواست می کردند که پلاکارد بردارند و می‌گفتند که این شعار صحیحی است و بسیاری از شرکت کنندگان هم استیکرهای این کارزار را روی لباس‌های خود می‌چسباندند. برخی افراد با رضایت کمک مالی بیشتری می‌کردند. ما هم در ابعاد وسیع بیانیه‌های‌مان را به زبان‌های فرانسه و انگلیسی بین مردم پخش می‌کردیم و همه به نوعی درگیر صحبت با مردم بر سر مواضع بیانیه و شعار بنرمان بودیم. برخی می‌پرسیدند: فکر نمی‌کنید فاشیست خواندن دولت ترامپ درست نیست؟! و این سوال بحث داغی را دامن می‌زد. برخی می‌خواستند بیشتر در مورد این کمپین بدانند و برخی هم از اینکه ما پلاکارهای بیشتری مشابه پلاکارهای خودمان در مورد مسأله‌ی زنان، جنگ، همجنس‌گرایی، نژادپرستی و ... نداشتیم دوستانه گله می‌کردند و ما می‌گفتیم ما نیروی کوچکی هستیم که به اتکای خودمان این پلاکارها را تهیه کردیم و امکان بیشتری نداشتیم و ... موسیقی‌ پرشوری از بلندگوی ما پخش می‌شد، دوستان در بلوک ما (زن و مرد) تی‌شرت‌های سرخی به تن داشتند که روی آن نوشته شده بود: «اگر یک زن آزاد نباشد هیچ کس آزاد نیست!» و پشت آن نوشته بود: «بدون مبارزه‌ی انقلابی امکان هیچ تغییری وجود ندارد!» و استیکرهای نه به فاشیسم که فرم جالبی به پوشش دوستان داده بود و ... و این جمعیت فعال در اطراف بنر ما، رسانه‌ها را هم به سمت ما می‌کشید و همچنین برخی از زنان شرکت‌کننده هم از ما خواستند که از تی‌شرت‌های ما را بپوشند و با ما همراه شوند.

بعد از ساعتی که شرکت‌کنندگان تقریبا آماده شدند، چند نفر از نماینده‌گان سازمان‌دهندگان تظاهرات «ترامپ خوش نیامدی!» پشت بلندگو رفتند و به زبان‌های هلندی، فرانسه و انگلیسی به افشاگری از دولت ترامپ و اهداف او از شرکت در نشست سران ناتو پرداختند. آن‌ها همچنین از مبارزات روز ۲۱ ژانویه یاد کردند و نقش پررنگ زنان در این مبارزات که باید از آن آموخت، این‌که این همبستگی جهانی ادامه دارد و ... یکی از سخن‌رانان هم از فعالین جنبش «استندینگ راک» بود و از شکل‌گیری این جنبش و اهدافش سخن گفت. اما شرکت‌کنندگان بی‌صبرانه منتظر شروع مارش بودند و به همین دلیل قبل از پایان سخنرانی‌ها صف تظاهرات شروع به حرکت کرد.

در صف تظاهرات با انواع و اقسام شعارها، پلاکاردها، بنرها، لباس‌ها و کاریکاتورها و ... خلاقانه روبرو بودیم.  برخی از گروه‌ها نیز با بلندگو در حال شعار دادن یا پخش موسیقی بودند. برخی عروسک‌های مضحک غول پیکری به شکل دونالد ترامپ و «شارل میشل» (نخست وزیر بلژیک) در اعتراض به سیاست‌های هر دو نفر آورده بودند. چند نفری خود را به شکل ترامپ در آورده بودند و یکی از آن‌ها ترامپ دلقک بود و دیگری ترامپی که روی یک تخت رونده نشسته و با تفرعن به جمعیت برخورد می‌کرد. در همبستگی با مبارزات زنان در روز ۲۱ ژانویه تعداد زیادی از زنان و مردان «کلاه‌های صورتی» (Pussy hat) به سر گذاشته بودند و این کلاه‌ها چشم‌گیرترین فرم همبستگی در بین افراد و گروه‌های مختلف بود. در صف سازمان عفو بین‌الملل افراد زیادی خود را به شکل مجمسه‌ی آزادی در آورده بودند و با مشعل‌های‌شان در صف حضور داشتند. گروه‌های رادیکال‌تر بیشتر با شعارهای ضد سیستم، ضد نژادپرستی و سکسیسم و در دفاع از پناهجویان و ... برجسته می‌شدند.

ما علاوه بر بنر اصلی‌مان که دو شعار اصلی ما را در بر داشت، شعارهای دیگری هم به همراه داشتیم:

«سرنگون باد جمهوری اسلامی ایران!»

«بدن من حق من است! نه هیچ دولت، نه هیچ مذهب و نه هیچ فردی!»

«منطقه‌ی بدون فاشیسم! بدونِ راسیسم، سکسیسم، بیگانه‌هراسی، هم‌جنس‌گرا‌هراسی، اسلام‌هراسی، pussy grabbing، نفرت از مسلمانان، انکار علم، یهودی‌ستیزی، فاشیسم!»

«سیاره شماره ب وجود ندارد!»

اما کلکتیو کوچک ما علاوه بر حمل کردن این پلاکاردها و پخش بیانیه در تمام مسیر دو ساعته تظاهرات با شور و حرارت در حال دادن شعارهایی بود که جمعیت را هم با خود همراه می‌کرد، چون یکی از فعالین هشت مارس بی‌وقفه در حال افشاگری، تهیج و شعار دادن بود و همین موضوع توجه شرکت‌کنندگان و رسانه‌ها را هم جلب می‌کرد. شعارهایی چون:

«هی هی! هو هو! ترامپ و پنس باید بروند!»، «چگونه می‌توان فاشیسم را متوقف کرد؟! انقلاب و نه چیزی کمتر!؟»، «زنده باد همبستگی انترناسیونالیستی!»، «انقلاب! تنها راه‌حل!»، «نه مرز، نه ملیت، اخراج پناهجویان را متوقف کنید!»، «آ آنتی آنتی کاپیتالیستا!»، «دونالد ترامپ! گمشو! گمشو! مارین لوپن! گمشو! گمشو! اردوغان! ... تئوفرانکین! ... بشاراسد!... جمهوری اسلامی ... نتانیاهو ... اسرائیل ... ولادمیرپوتین ... فلامس‌بلانگ ... گیرت ویلدرز ... فرونت ناسیونال ... ان‌وآ ... داعش...»، «آیا آماده مبارزه با سکسیسم، راسیسم، پدرسالاری، همجنس‌گرا هراسی، دیگرهراسی، اسلام‌هراسی، یهودی‌هراسی و ... سرمایه‌داری هستید!؟ به پیش!»

جمعیت عمدتا با این شعارها همراه می‌شدند یک نفر که ما اصلا نمی‌شناختیم در تمام مسیر برای حمل بنر سنگین‌مان به ما کمک کرد و برخی از کسانی که از ما پلاکارد گرفته بودند، بدون شناخت قبلی در تمام طول تظاهرات در بلوک ما ایستادند و با حرارت شعار می‌دادند. عمدتا زنان از شعارهای ما استقبال می‌کردند و با اشتیاق درخواست بیانیه می‌کردند. در این تظاهرات برخلاف همیشه عمدتا افراد خودشان درخواست بیانیه می‌کردند. دختر جوانی که تحت تأثیر کار افشاگرانه و شعارهای ما قرار گرفته بود درخواست کرد که بخشی از بیانیه‌ها را بگیرد تا هم در بین جمعیت پخش کند و هم برای پخش به محل کار خود ببرد. دختر دیگری می‌پرسید: «پنس کیست؟ برای چه شما از او افشاگری می‌کنید؟!» ... یکی از زنان جوان وقتی فهمید ما ایرانی هستیم بسیار خوشحال شد و گفت این یکی از رویدادهای مهم این تظاهرات است چون حضور شما از منطقه‌ی خاورمیانه اهمیت بالایی دارد خصوصا که نیروهای مبارز از آن منطقه بسیار اندک هستند.

فعالین ما پشت بلندگو بی‌وقفه شعار می‌دادند و همچنین از ترامپ افشاگری می‌کردند و این افشاگری‌ها با تأیید جمعیت پاسخ می‌گرفت. وقتی از خیابان‌های شلوغ شهر رد می‌شدیم فعالین ما خطاب به مردمی که شاهد عبور تظاهرات بودند یا از پنجره‌ها نگاه می‌کردند می‌گفتند: «ما اینجا هستیم تا سکوت را بشکنیم و بگوییم ترامپ خوش نیامده! بیایید و به ما بپیوندید!» عابرین عمدتا با لبخند همراهی می‌کردند. در مقابل کمپ پناهجویی هم سعی کردیم از سیاست‌های جنگ‌طلبانه و ضد پناهجویی امپریالیست‌ها و خصوصا دولت ترامپ افشاگری کنیم و پناهجویانی که متعجب مقابل در بزرگ این مرکز ایستاده بودند را تشویق کردیم که به صف مبارزه بپیوندند. ما سعی می‌کردیم هر از گاهی هم با پخش موسیقی انقلابی در افشاگری از سیاست‌های نژادپرستانه در آمریکا و مردسالاری در جهان به جمعیت انرژی بدهیم. سعی کردیم که بر وجه انترناسیونالیستیِ مبارزه‌ی ضدسرمایه­داری تأکید کرده و با شعارهای رادیکال و انقلابی فضای راهپیمایی را به موضوعِ انقلاب برای براندازی کلیه‌ی نیروهای واپس‌گرا پیوند بزنیم، آن هم انقلابی که قرار است بشریت را رها سازد. از این­رو در شعارهای­مان ضمن افشاگری از سیستم سرمایه­داری و خطر فاشیسم در جهان،‌ همه را به اتحاد برای انقلاب فرا خواندیم. به این شکل ما تبدیل به بلوکی انقلابی و رادیکال شده بودیم که حضوری برجسته در صف تظاهرکنندگان داشت. در نقطه‌ی پایان تظاهرات هم فعالین ما سعی کردند در محلی مستقر شوند که بتوانند بیشترین ارتباط را با جمعیت برقرار کنند و تا آخرین لحظه با افشاگری از ترامپ و دادن شعار علیه او و سیاست‌های فاشیستی در جهان جمعیت را همراه کردیم. جمعیت با حرارت پاسخ می‌داد و این نشان می‌داد که حتی بعد از بیش از دو ساعت راهپیمایی هنوز تمایل به ادامه این مبارزه هست. حضور ما به قدری پررنگ و شعارها‌ی‌مان به قدری برجسته بود که در بسیاری از رسانه‌هایی که خبر تظاهرات را پوشش دادند منعکس شد. (بسیاری از تلویزیون‌های اصلی بلژیک و اروپا، خبرگزاری استاندارد، رویترز و ...)

کلکتیو ما در پروسه‌ی شکل‌گیری این ائتلاف و در جریان برگزاری تظاهرات، تمام تلاش خود را کرد تا ضمن ابراز همبستگی و تقویت صفوف مبارزه‌ علیه ترامپ، مرزبندی‌ها و خط سیاسی خود را هم روشن‌ جلو بگذارد تا جهت‌گیری روشن‌تری برای تقویت نیروهای انقلابی پیش بگذارد. ما تمام تلاش خود را کردیم تا ضمن پیش‌برد وظیفه‌ی انترناسیونالیستی خود با معرفی کارزار«رفیوز فاشیسم» نه تنها مبارزات مردم در آمریکا را تنها نگذاریم، نه تنها مبارات زنان در آمریکا را تنها نگذاریم،  بلکه بخش رادیکال و پیگیر این مبارزات را برجسته و تقویت نماییم. برای ما واضح بود که همانطور که از زمان انتخاب شدن ترامپ تا به امروز مبارزات مردم آمریکا علیه ترامپ و مشخصا این کارزار را تقویت کرده‌ایم در این سفر هم باید بتوانیم پیام این کارزار را روشن‌تر به اروپا برسانیم. همچنین ما مبارزه علیه ترامپ را جدا از مبارزه‌ی مستقیم‌مان با بنیادگرایی جمهوری اسلامی نمی‌دانیم. به همین دلیل هم تلاش کردیم نشان دهیم که منافع زنان و مردم ایران در مرزبندی و مبارزه‌ی هم‌زمان با این دو قطب تاریخ مصرف گذشته است. خوشبختانه برخوردها و بازخوردها نشان داد که به درجاتی در متحقق کردن این هدف موفق بودیم و ارتباطات جدیدی با افراد و جریانات مختلف برقرار شد تا بتوانیم این مباحث را در آینده عمیق‌تر و جنبش را تقویت نماییم.

فعالین سازمان زنان هشت مارس (ایران – افغانستان) – بلژیک

کمیته جوانان بلژیک

۲۷ مه ۲۰۱۷

 v برخی از لینک‌های خبری این تظاهرات (درج این لینک‌ها به معنای تأیید مواضع این رسانه‌ها نیست):

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170524_02897345

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws.english/videozone_ENG/1.2988212

http://globalnews.ca/video/3475341/thousands-protest-against-trump-in-brussels

https://www.rferl.org/a/brussels-trump-protest/28507149.html

http://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgie/video/detail/3166559/Protest-tegen-Trump-in-Brussel.dhtml

v گزارش تصویری تظاهرات:

3

 

2

4

 

57DSC02698DSC02706

 

9

 

DSC02816

 

DSC03009

DSC02727DSC02690

 

DSC02975

DSC02978

11

 

DSC03100DSC03032

 

DSC03018

DSC03064

 

12

 

13

14

 

16

 

DSC02783

IMG-20170525-WA0000IMG-20170529-WA0000

 

DSC03092