اعدام یک زن افغان در میان هلهله و شادی مردان

در یک روستای افغانستان زنی به ضرب چندین گلوله یک فرد به قتل می‌رسد، زیرا ادعا می‌شده رابطه نامشروع داشته است. مردان شاهد صحنه فریاد هلهله و شادی سر می‌دهند. حال طالبان و ساکنان روستا یکدیگر را متهم می‌کنند.

زنی بر زمینی خاکی پشت به دوربین نشسته و بیم‌ناک و پراضطراب زانو در بغل گرفته است. مکان حاشیه‌ی یک روستای نزدیک کابل است و فردی صحنه را پنهانی فیلم‌برداری می‌کند.

در این حین مردی در خرقه‌‌ای سفید به زن نزدیک می‌شود و از پشت، هدفمند به سر زن شلیک می‌کند. مرد ۹ بار ماشه را می‌چکاند، حتا آن زمان که بدن بی‌جان زن به خاک افتاده است.

یک مرد پیش از اعدام زن می‌گوید: «خداوند به ما هشدار داده رابطه نامشروع نداشته باشیم، زیرا غلط است.» پس از این اعدام دهشتناک فیلمبردار دوربین را به سوی دیگر می‌چرخاند. ده‌ها مرد بر بالای پشت‌بام خانه‌ها ایستاده‌اند و شاهد صحنه هستند و هلهله‌ی شادی سر می‌دهند.

یکی از مردان می‌گوید: «این فرمان خدا بود که او باید اعدام می‌شد.» دیگران شعار می‌دهند: «زنده باد مجاهدین!»

فیلم ویدئویی ضبط‌شده حتا یک دقیقه هم طول نمی‌کشد. کسانی که فیلم را دیده‌اند تشخیص داده‌اند که محل صحنه باید روستای کیمچوک در استان پروان باشد که با خودرو بیش از یک ساعت با کابل فاصله ندارد.

زن قربانی ۲۲ ساله بوده که به گزارش خبرگزاری رویترز، گفته می‌شود با چندین رزمنده طالبان رابطه جنسی داشته است. می‌گویند طالبان می‌خواسته با اعدام این زن جوان، شاهدی را از میان بردارد که چهره فرمانده‌ی طالبان را می‌توانسته خدشه دار کند.

فرماندار منطقه طالبان را مسئول این جنایت می‌داند

فرماندار استان طالبان را مسئول اعدام این زن می‌داند. بشیر سالنگی، فرماندار منطقه می‌گوید: «وقتی ویدئو را دیدم، می‌بایستی چشمانم را می‌بستم؛ می‌دانستم این زن گناهکار نیست، این طالبان هستند که گناهکارند.»

مقام‌های محلی می‌گویند در زمانی که اعدام صورت گرفته این روستا تحت کنترل طالبان بوده است. ولی در این میان نیروهای دولتی رزمندگان را طالبان را از این روستا تارانده‌اند.

طالبان دست داشتن در این رویداد را که متعلق به یک هفته‌ی پیش است، رد می‌کنند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان می‌گوید، رزمندگان طالبان به هیچ وجه در این قضیه دست نداشته‌اند، و احتمالا ساکنان روستا خود دست به اعدام زن زده‌اند.

از نظر فوزیه کوفی، نماینده پارلمان افغانستان این رویداد گامی بزرگ به عقب است. وی می‌گوید اصلا قابل باور نیست که جمعیت یک روستا به این مرحله رسیده باشد.

کارشناسان حقوق بشر مدتی است که در افغانستان شاهد تشدید و گسترش خشونت علیه زنان هستند. در زمان حکومت طالبان در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، آنها افرادی که رابطه نامشروع داشتند را در ملاء عام اعدام می‌کردند؛ زنان تقریبا اجازه اشتغال به هیچ کاری غیر کار خانه را نداشتند؛ تحصیل برای آنها ممنوع بود و به آنها اجازه تردد در هر مکانی را نمی‌دادند.

هم‌اکنون (روز یکشنبه ۸ ژوئیه / ۱۸ تیر) در توکیو کنفرانس بین‌المللی کمک به افغانستان برگزار می‌شود. به گفته‌ی مقام‌های آمریکا، قرار است افغانستان برای چهار سال آینده ۱۶ میلیارد دلار کمک از کشورهای مختلف دریافت کند.

منبع: دویچه وله