واکنش ها در برابر اعدام یک زن توسط طالبان

 

چهارشنبه 11 ژوئیه 2012

araznews.jpg

راهپیمایی زنان در کابل در اعتراض به قتل یک زن در ولایت پروان

نوشتۀ عزیز احمد فرد

اعدام یک زن توسط طالبان در ولایت پروان، واکنش‌های فراوانی را به‌همراه داشت. از زنان افغان تا مسئولین سیاسی جهان و افغان‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی، همه از این عمل طالبان ابراز نفرت کردند.

حدود صد تن از خانم ها که اکثر آنان از مبارزین حقوق زنان بودند، امروز در شهر کابل بر ضد اعدام یک زن توسط طالبان دست به تظاهرات زدند.

این اعدام که فیلم برداری شده بود و فیلم آن از یکشنبه به این‌سو در شبکه های انترنتی توسط هزاران نفر دیده شد، طالبان بعد از قرائت آیاتی از قرآن در مورد زنا، به شخصی دستور میدهند تا به زنی که نجیبه نام دارد و سنش 22 سال است تیراندازی کند. این شخص بیشتر از ده بار به سوی این زن تیراندازی میکند و مردمان حاضر در صحنه هم با ابراز زنده باد مجاهدین و زنده باد اسلام، از این عمل پشتیبانی میکنند.

علاوه بر موضع گیری های شدید مسئولین حکومتی در مورد عاملین این قضیه، و وعده‌های حکومت در مورد اینکه این اشخاص حتماً دستگیر خواهند شد، امروز کابل شاهد یک تظاهرات هم بود که در آن زنان در خواست عدالت میکردند.

شینکی کروخیل، یکی از خانمان حاضر در این تظاهرات میگوید که این اعدام یک جنایت است. حکومت باید هرکار ممکن را برای دستگیری و سپردن عاملین آن به پنجۀ قانون، اجراء کند.

در این تظاهرات، سحر گل، دختر 15 ساله‌ایکه در ششم ماه ژانویه، بعد از شش ماه زندان و شکنجه توسط خانوادۀ شوهرش آزاد شد، هم حاضر بود و در کنار او، دختری حضور داشت که صورتش را به دلیل مخالفت با ازدواج اجباری با اسید سوزانده بودند.

در سطح بین المللی هم این اعدام غیر قانونی طالبان، واکنش های زیادی در پی داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ فرانسه گفته است که کشورش از ازدیاد خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان در تشویش است و از مسئولین سیاسی افغانستان درخواست کرده است که تا همانطوری‌که در اجلاس توکیو جامعۀ جهانی از آنان درخواست کرد، به حقوق زنان رسیدگی کنند بخصوص حق آنان در مستفید شدن از قضا و دسترسی به عدالت.

منبع: رادیو ار- اف- ای