نخستين گفت و گوی حاجيه اسماعيل وند بعد از تبرئه شدن از سنگسار

نخستين گفت و گوی حاجيه اسماعيل وند بعد از تبرئه شدن از سنگسار

 

زنان ايران

22/9/85

هفت سال زندان را تحمل كردم تا بالاخره در اتهام زنای  محصنه برائت بگيرم . اما زندگی  ام از هم پاشيده و همه چيز را از دست داده ام.


حاجيه اسماعيل وند كه روز شنبه 18آذر ماه حكم برائتش در شعبه يكم دادگاه عمومی  جلفا توسط دادرس حيدری  نيا خوانده شد،‌با اعلام اين خبر به سايت زنان ايران گفت : روز شنبه دادنامه ام قرائت شد و بالاخره برائت گرفتم.

وی  كه ساعاتی  پس از دريافت دادنامه،‌با بغض و هيجان غير قابل وصفی  سخن می  گفت مصرانه می  خواهد كه سپاس وی  از مادر سالخورده اش را منتشر كنم كه در طول اين هفت سال بارها و بارها رنج سفر به تهران را تحمل كرده تا نامه نگاری  دختر زندانی  اش به مقامهای  قضايی  را به سرانجام برساند و پی  گيری  كند.

بهاره دوللو وكيل حاجيه، آخرين جلسه دادگاه و آخرين دفاع از موكلش را نفس گير توصيف می  كند و می  گويد : از ساعت 11.30 صبح تا 14 ساعتهای  سخت و پر استرسی  بر ما گذشت تا بالاخره حكم برائت حاجيه از اتهام سنگين زنای  محصنه صادر شد.

در دادنامه شماره 85-532 كه از سوی  دادگاه عمومی  جلفا صادر شده آمده است:

« در خصوص اتهام حاجيه اسماعيل وند مبنی  بر ارتكاب بزه زنای  محصنه با عنايت به محتويات پرونده كه در اعمال ماده 2 قانون حدود اختيارات رياست محترم قوه قضائيه به عنوان شعبه هم عرض نسبت به موضوع ، رسيدگی  مجدد می  نمايد به لحاظ فقد(ان) دلايل كافی  و عدم حصول قناعت وجدانی  بر وقوع بزه و انكار متهمه استنادا به اصل 37 قانون اساسی  جمهوری  اسلامی  ايران حكم برائت متهمه صادر می  شود.»

حاجيه اسماعيل وند هفت سال پيش به اتهام زنای  محصنه و معاونت در قتل همسرش بازداشت شد. در طول اين هفت سال به جز يكبار كه ناخواسته در زندان از او اقرار گرفته شد،‌همواره اتهامهای  وارد شده به خود را رد كرد.

دادگاه بدوی  او را به حد رجم محكوم نمود و حاجيه در تمام اين هفت سال با نامه نوشتن به مقامهای  قضايی  سعی  كرد تا توجه قضات تصميم گير در ديوان را‌برای  نقض حكمی  كه اينك در حكم نهايی  نيز نداشتن مستندات كافی  برای  اثبات آن محرز شده است، جلب كند.

حاجيه اسماعيل وند يكی  از محكومان به سنگساری  است كه با حمايت كمپين "قانون بی  سنگسار"، و وكاللت داوطلبانه بهاره دوللو - از وكلای  اين كمپين- نه فقط اينك حكم برائت گرفته است، بلكه تلاش می  شود به زندگی  عادی  و اجتماعی  بازگردد.