پدر زهرا بنی یعقوب: متهمان را از قتل عمد تبرئه کردند

پدر زهرا بنی یعقوب: متهمان را از قتل عمد تبرئه کردند

مرگ مشکوک زهرا بنی یعقوب اعتراضات زیادی در داخل و خارج ایران برانگیخت

پدر زهرا بنی یعقوب، پزشک جوانی که مهرماه سال ۱۳۸۶ در بازداشتگاه ستاد امر به معروف و نهی از منکر همدان جان باخت، از تبرئه شدن متهمان پرونده مرگ مشکوک دخترش از اتهام قتل عمد خبر می دهد.

 

ابولقاسم بنی یعقوب، پدر زهرا بنی یعقوب، روز جمعه ۴ اردیبهشت (۲۴ آوریل) به بی بی سی فارسی گفت که بازپرس شعبه اول دادسرای کارکنان دولت در تهران در نامه ای به او نوشته است که متهمان قتل عمد خانم بنی یعقوب از این اتهام تبرئه شده اند.

 

به گفته آقای بنی یعقوب، برای اعتراض به این حکم ده روز فرصت در نظر گرفته شده است.

 

زهرا بنی یعقوب که در یکی از روستاهای اطراف همدان دوره طرح پزشکی خود را می گذراند روز ۲۰ مهر ۱۳۸۶ در حالی که همراه نامزد خود به پارکی در شهر همدان رفته بود، دستگیر و به بازداشتگاه ستاد امر به معروف و نهی از منکر انتقال داده شد.

 

گفتگو با ابوالقاسم بنی یعقوب، پدر زهرا بنی یعقوب

 

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/04/090424_baniyaqub.shtml?bw=nb&mp=rm&bbcws=1&news=1

 

مأموران بازداشتگاه دو روز بعد اعلام کردند که او با استفاده از پارچه یک پلاکارد تبلیغاتی در راهروی طبقه دوم بازداشتگاه خودکشی کرده است.

 

گزارش اولیه پزشکی قانونی زمان مرگ را حدود ساعت نه شب بیست و یکم مهر (روز عید فطر) اعلام کرد.

 

اما آقای بنی یعقوب هر گونه احتمال خودکشی زهرا را رد می کند و می گوید دخترش نیم ساعت پس از زمانی که ابتدا به عنوان زمان مرگ اعلام شده بود، از درون بازداشتگاه با برادر خود تماس تلفنی داشته و روحیه او طوری نبوده است که بخواهد خودکشی کند.

 

پرونده مرگ مشکوک خانم بنی یعقوب چند ماه بعد به درخواست محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه ایران، از دادگستری همدان به دادگستری تهران منتقل شد.

 

پدر خانم بنی یعقوب می گوید که ده متهم پرونده در تهران بازجویی شده اند، اما او و وکلایش هنوز اجازه مطالعه گفته های آنها را در پرونده نیافته اند.

 

به گفته آقای بنی یعقوب: "قاضی می گوید پرونده را به شعبه ای دیگر فرستاده ام و از دست من خارج است".

 

آقای بنی یعقوب و و وکلایش قصد دارند به حکم تبرئه صادر شده برای متهمان اعتراض کنند.

 

زهرا بنی یعقوب که در مدرسه تیزهوشان درس خوانده بود، در آزمون سراسری دانشگاه ها رتبه بیست و ششم را به دست آورده و یک سال و نیم پیش از مرگ، از دانشگاه تهران در رشته پزشکی فارغ التحصیل شده بود.

 

او هنگام مرگ ۲۷ سال داشت.

 

منبع : بی بی سی