قتل های ناموسی در ترکیه

قتل های ناموسی در ترکیه

آیدا ابروفراخ

بیشترین آمار قتل های ناموسی در شهرهای بزرگ – استانبول، آنکارا، ازمیر- انجام شده و اکثر قریب به اتفاق متهمان از شرق و جنوب شرقی آناتولی می باشند. بطور مثال در استانبول، در طول یک هفته حداقل یک قتل ناموسی صورت می گیرد. ...

شنبه  ۱۹ بهمن ۱٣۹۲ -  ٨ فوريه ۲۰۱۴

جنایت های ناموسی یا قتل ناموسی به ارتکاب خشونت و اغلب قتل زنان یک خانواده به دست مردان خویشاوند خود گفته می شود.

طبق آمار سازمان ملل سالانه ۵۰۰۰ زن یا دختر جوان قربانی قتل های ناموسی می شوند. این زنان به علت « لکه دار کردن نام خانوادگی خود» مجازات می شوند. و این مجازات عواملی چون « خودداری از ازدواج با مردی که خانواده در نظر گرفته، قربانی یک تجاوز بودن، طلاق، جواب منفی دادن به ازدواج، فریب خوردن، زنا و ...» است.

ترکیه

طبق گزارش سازمان حقوق بشر در ترکیه، در سال ۲۰۰٨، بیشترین آمار قتل های ناموسی در شهرهای بزرگ – استانبول، آنکارا، ازمیر- انجام شده و اکثر قریب به اتفاق متهمان از شرق و جنوب شرقی آناتولی می باشند. بطور مثال در استانبول، در طول یک هفته حداقل یک قتل ناموسی صورت می گیرد.

در ترکیه بیشتر قتل ها با انگیزه مشترک، روابط نامشروع یا تجاوز جنسی صورت می گیرند. در این بین دعواهای خونی ( قبیله ای) و دختران دادن و گرفتن ( خون بس) نیز از دلایل مهم هستند.

بیشتر متهمان مردان بین ۱۹ تا ٣۵ سال هستند و ۹ درصد آنها بچه هایی هستند که به این کار تشویق شده اند تا در صورت بازداشت و پیگرد قانونی مجازات سنگینی نداشته باشند. متهمان قتل های ناموسی از کار خود پشیمان نمی شوند و در زندان بعنوان یک قهرمان شناخته می شوند.

بنا بر گزارش سایت خبری ملیت در سال ۲۰۱٣، ۱۹۹ زن در ترکیه قربانی خشونت توسط مردان شدند. در تقویم قربانیان، نام ۵٣ زن با اسم و محل قتلشان ثبت شد، که با این آمار می توان در هر هفته نام یک زن را در این تقویم جا داد.

تشکیل کمپین امضاء برای مقابله با خشونت علیه زنان توسط هنرمندان

 کمپینی در ترکیه توسط زنان نویسنده و هنرمند که برای جلوگیری از خشونت علیه زنان مبارزه می کنند، تشکیل شده که هدفش جمع آوری امضا برای مخالفت با خشونت علیه زنان است.

در ۶ استان – استانبول، ازمیر، بورسا، اسکی شهیر، دیاربکیر و آنکار- جلسات برگزار می شوند و بعد از جمع آوری امضاء ها به مجلس تحویل داده می شوند.

در جلسه ای که در خانه فرهنگ شهر بورسا تشکیل شد، خانم ناظم حکمت بعنوان سخنران حضور داشت. وی در این نشست خطاب به حضاراظهار کرد: «مهمترین امر، تبدیل شدن موضوع خشونت علیه زنان به مسئله ای اصلی و اجرایی شدن تمام ممنوعیت ها است. در خشونت هایی که در کشور رخ می دهد، مسئله ای که توجه را به خودش جلب می کند قربانی شدن روازنه ٣ زن بطور متوسط در بورسا، به عنوان قربانی خشونت است.»

خانم حکمت در ادامه گفت: « مسئول تمام این اتفاقات، ازدواج در سنین پایین است که باید این مسئله ممنوع شود. خانه های امن باید افزایش یابد و از حالت پنهان خارج شوند... »

دو نمونه از قتل هایی که در چهارهفته اخیر در رسانه ها بازتاب یافته اند:

۱: سایت Nediyor

شب گذشته سی ام ژانویه در حوالی ویرانشهر (viransehir ) در چاهی به عمق ۱٨ متر جنازه زنی ۱۹ ساله به نام «هاجر گوو» که هشت ماه و نیم باردار بوده پیدا شد. این زن قربانی یک قتل ناموسی است.

این زن در دیاربکیر نزد یکی از اقوامش بوده که پسر عموهایش به سراغش رفتند و به بهانه آشتی با خانواده اش او را به ویرانشهر بازگرداندند. در راه او را خفه کرده و در چاهی می اندازند. ژاندارمری ۶ نفر را در این ارتباط دستگیر کرد.

طبق ادعای خانواده مقتول، این زن یعنی هاجر، از دوست پسرش که به سربازی رفته باردار می شود و خانواده اش او را تهدید به مرگ می کنند. ۵ ماه قبل او فرار می کند و به دیاربکیر نزد یکی از اقوامش می گریزد . بعد از پیدا کردن او فرزندان عمویش او را به بهانه ـ آشتی با خانواده- به ویرانشهر می آوردند و می کشند.

امروز بعد از اینکه جنازه هاجر به نزدیکترین قبرستان فرستاده شد، برایش نماز خواندند و او را دفن کردند.

سایت "ملیت" milliyet روز سوم فوریه ۲۰۱۴ در ارتباط با قتل هاجر نوشت: هاجر متولد سال ۱۹۹۵ در ویرانشهر است. او از کودکی کارگر فصلی در مزارع پنبه بوده است. «جمعه» ( نام مردی که با هاجر دوست بوده) که آن زمان سرباز بود، به هاجر نزدیک می شود. بعد از پایان پاییز هاجر و خانواده اش به روستا باز می گردند. دو ماه از زمان آخرین پریودش می گذرد و با مادر به بیمارستان دولتی ویرانشهر می روند که متوجه می شوند او باردار است.

بیمارستان حاضر به کورتاژ نمی شود

مادر هاجر بزرگان فامیل را جمع می کند و آنها تصمیم به ازدواج "جمعه" و هاجر می گیرند. پس از مطرح کردن موضوع با خانواده جمعه، او و خانواده اش می گویند بچه هاجر از او نیست و حاضر به ازدواج نیستند. هاجر می گوید جز با جمعه تا به حال با کسی نبوده و ....

هاجر با مادرش به بیمارستان می روند و بیمارستان اعلام می کند جنین او سه ماه و نیم دارد و سقط جنین در این سن غیر قانونی است. مادر او را نزد یکی از اقوامش در دیاربکیر می فرستد، اما ماجرا به گوش مردم روستا و بزرگان خانواده می رسد که او قبل از سقط جنین از آنجا رفته است. در جلسه ای که بزرگان فامیل بدون حضور مادر هاجر برگزار می کنند تصمیم به خلاص شدن از هاجر و فرزندش می گیرند و ....

۲: سایت Haberand

مردی ۵٣ ساله و حسابدار به نام Ayhan Ercan ( آی هان ارجان) دختر شانزده ساله خود را به قتل رساند.

مدت یکسال از جدا شدن این مرد با همسرش می گذشته که او به رابطه پنهان همسرش و شخص دیگری شک می کند. و چون دختران خود را مسبب پنهان کردن این موضوع می داند، دختر ۱۶ ساله خود را با شلیک تیر بر سرش می کشد و ...

دادگاه این مرد را به جرم « قتل عمد فامیل درجه یک» و « نگهداری اسلحه بدون مجوز» به حبس ابد محکوم کرد، این حکم سنگین برای اولین بار است که در شهر Zonguldak   (چونگول داک) اجرا می شود.