گزارشی از مراسم بزرگداشت آذر درخشان در لندن

گزارشی از مراسم بزرگداشت آذر درخشان در لندن

 

بزرگداشت رفیق آذر درخشان روز 24 ژوئن با فیلم خاک سپاری وی در پاریس آغاز گشت. سپس مجری جلسه یاسمین میظر از یاران آذر در کارزار زنان،  شرکت کننده گان را به یک دقیقه سکوت به یاد و خاطره همیشه زنده او فرا خواند.

اولین پیام گزیده ای بود از پیام حزب کمونیست ایران (م ل م ) به مناسبت درگذشت رفیق آذر درخشان که توسط پدرام امیری خوانده شد. در این پیام بطور فشرده به توانائی ها، قابلیت ها و روش کار آذر در بین مردم خصوصا جوانان تاکید و گفته شد: " آذر يک کمونيست بود. آن هم در زمانه اي که  مرگ اين آرمان بارها اعلام شده است. خود را فعال تمام وقت اين راه مي دانست و با تمام وجود مبارزه مي کرد تا نسل جديدي از کمونيست هاي انقلابي رهروان اين راه شوند. پيامش به نسل جوان اين بود که تجارب انقلابي نسل گذشته را از آنِ خود  کنيد، بر شانه هاي ما بايستيد و افق هاي دور را روشن تر  از ما ببينيد و  قله هاي جديدي را فتح کنيد. چشمان خندانش از ديدن جواناني که اين پيام را گرفته بودند مي درخشيد."

سپس کلیپ زیبائی که توسط دختر جوانی به نام رزا تابان که به مناسبت درگذشت آذر تهیه شده بود، نمایش داده شد.

پس از کلیپ گزیده ای از پیام سازمان زنان هشت مارس توسط شهره ایرانی خوانده شد. در این پیام بر سر نقش آذر در جنبش انقلابی زنان و هم چنین مبارزات گوناگون وی در خارج ازکشور تاکید شد. در بخشی از پیام گفته شد: " آذر از ما خواسته است که در مورد او غلو نکنیم. رفیق آذر قول می دهیم چنین نکنیم. ولی نمی توان از تبدیل  شدن یک زن شورشی 18 ساله به کمونیستی که با تمام وجود می رزمید تا پرچم سرخ انقلاب و کمونیسم را در برهه ای که «کمونیسم مرد، انقلاب مرد» کالای رایج بازار سیاست بود؛ حرف نزد. چگونه می توان از آن همه حساسیت به درد و رنج مردم این جهان سخن نگفت. به ویژه از مبارزه ای سخت در عرصه های عملی و نظری علیه رژیمی که یکی از ستون های اصلی اش در بند نگاه داشتن نیمی از جامعه است. چگونه می توان از جسارت و پشتکار تو و یارانت در تشکیل سازمان زنان هشت مارس نامی نبرد . چگونه می توان تلاش های خستگی ناپذیرت را برای ایجاد اتحادی گسترده و انقلابی در جنبش زنان حول کارزار زنان علیه قوانین زن ستیز و مجازات های اسلامی فراموش کرد. چگونه می توانیم از یاد ببریم تو را در راهپیمائی 5 روزه ی کارزارزنان  که در مقابل سفارت جمهوری اسلامی فریاد می زدی: « این صدای زنان ایران است»، صدایی که لرزه بر پشت سفارتیان می انداخت و به آنان وعده می داد که زنان ایران میخ های تابوت نظام ستم و استثمار و مردسالاری دینی شان خواهند شد. یادمان نمی رود که چگونه ترفندهای «اصلاح طلبان» را افشا کردی،  «گفتگوی تمدن‏های» خاتمی را در سفرش به برلین به زباله دان تاریخ افکندی و دستگیری پیکر کوچکت به دست پلیس فاشیستی آلمان را به سخره گرفتی.توهمانی بودی که نگذاشتی فریادت را قطع کنند؛ چراکه آن را فریاد مردم ایران می دانستی.  آن روزها را به  یاد می آوریم  و اندکی بعدتر را؛ روزهایی که برلین میزبان ترفندی دیگر شد و باز هم تو بودی آذرکه همراه یارانت؛ همرزمانت؛ جلسه «آشتی ملی» بنیاد هانریش بل را در برلین که برای زدن پلی میان اپوزیسیون و حکومت تشکیل شده بود، آشفته و رسوا کردی."

بزرگداشت با شعر خوانی دیوید ورد شاعر انقلابی انگلیسی ادامه یافت. دیوید شعر "برده" و " زندان اتیکا" را با تمام احساس خود اجرا کرد که مورد استقبال بسیار زیاد شرکت کننده گان قرار گرفت.

در این قسمت هادی خرسندی از خاطرات خود گفت. هادی در بخشی از صحبت هایش گفتک " در زمانی که در پاریس مهمان آذر بودم با دیدن زندگی ساده او و خانه ای که در آن زندگی می کرد که در واقع اطاق بسیار کوچکی بود که دور تا دورش پر از کتابها، مقالات و روزنامه هایش بود، به او گفتم چرا زندگی بهتری برای خودت درست نمی کنی ؟ با توجه به این که همان زمان هم مریض بود و ناخنهایش چرک کرده بود. آذر گفت: من تا مردمم را رها نکنم خودم نمی توانم زندگی آسوده ای داشته باشم. او به این حرف عمل کرده بود. یعنی دقیقا همان زندگی را انتخاب کرده بود. " هادی خرسندی در پایان صحبت هایش شعری را به یاد آذر خواند.

بخش بعدی پیامهائی بود که به این مراسم داده شده بود. رفیق رابرت بور از فعالین حزب کمونیست انقلابی آمریکا بخش کوتاهی از پیام رفیق لورا که از رفقای نزدیک آذر بود را خواند. در بخشی از این پیام آمده بود که : " به عنوان بخشی از عشق و شیفتگی اش به مردم – و اعتماد به آنها – او هرگز از مقابله و چالش با نظرات دیگر واهمه نداشت و بطور خستگی ناپذیر برای کمونیسم مبارزه می کرد. او از نگاهش به جامعه انقلابی آینده و افق هائی که می تواند برای بشریت بگشاید، دست نمی کشید... "

پیام شورای همبستگی مبارزات مردم ایران در لندن توسط نوشین خوانده شد. در بخشی ازاین پیام گفته شد :" امشب در این گرد آمده ایم تا یادی از رفیق از دست رفته آذر درخشان کنیم. ما در این جا به فعالیت ها سیاسی و ایدئولوژی او نمی پردازیم و تنها به این بسنده می کنیم که جدا از هر گونه اختلاف ایدئولوژیک و سیاسی ، به تلاشها و زحمات او در زمینه مسائل زنان ارج می گذاریم."

پیام رفقای حزب کمونیست مائوئیسنت (ترکیه – شمال کردستان)  توسط سودا ارائه گردید. در بخشی از این پیام آمده بود که : " همان گونه که رهبرمان ابراهیم کایپاکایا اعلام نمود، هر انسانی که می میرد، باید به او احترام گذاشت ، اما آنانی که در راه نبرد برای کمونیسم می میرند، جایگاه ویژه ای را در قلب امان اشغال می کنند. این آن تفاوت عظیمی است که مرگ آذر دارد. ما قول می دهیم که نبرد خود را برای رسیدن به آرمان کمونیسم، آن چه که خواست و آرزوی رفیق آذر بود، را ادامه دهیم. رفیقی که برای همیشه به عنوان یک زن پرولتر واقعی و رهبری کمونیست در یادمان خواهد ماند."

در انتهای این بخش یاسمین میظر از جانب hopi  (هوپی) پیامی را به جلسه بزرگداشت رفیق آذر درخشان ارائه داد. یاسمین در بخشی از پیامش گفت :"آذر درخشان که ماه پیش در پاریس درگذشت، کمونیستی شجاع، یک انقلابی مبارز بود که بر علیه ستم گری امپریالیستی و هم چنین ضدیت با رزیم جمهوری اسلامی برای بیش از سه دهه مبارزه کرد. بعنوان یک سخنگو، نویسنده و تحلیگر حقوق زنان او یک حریف بی امان علیه فمنیسم لیبرال بود. در بسیاری از مقالاتش ، سخنرانی هایش به همه گوشزد می کرد که چه نوع "آزادی" آمریکا و غرب در عراق و افغانستان برای زنان بوجود آورده اند."

 

آخرین بخش برنامه دیوید ورد با نواختن سکسیقون و ترانه های انقلابی به مراسم شور و هیجان بخشید.

در انتهای برنامه یاسمین میظر تاکید کرد که ما در این جلسه زندگی پربار آذر را جشن گرفتیم، زندگی زنی کمونیست که نقش بالائی در جنبش انقلابی زنان، جنبش کمونیستی، در مبارزه علیه بنیادگرایی و امپریالیسم داشت،  

جلسه یاد بود با بیش از 120 نفر با خواندن سرود انترناسیونال خاتمه یافت.

در انتهای مراسم سی دی رهایی با دکلمه آذر همراه با گزیده ای از سخنان وی به شرکت کننده گان هدیه شد.

 

سازمان زنان هشت مارس ( ایران –افغانستان)-انگلستان

ژوئیه 2012