گزارشات فعالیت های سوم مارس از کشورهای مختلف

گزارشات فعالیت های سوم مارس  از کشورهای مختلف

گزارش برگزاری مراسم 8 مارس در تورنتو- کانادا

بیش از چهل نفر از زنان و مردان آزادیخواه  علیرغم سرمای شدید در میدان دانداس تورنتو فریاد میزدند نه به جمهوری اسلام , نه به امپریالیستها , ما جهان دیگری خواهیم ساخت. تلآش داشتند صدای فریاد زنان ایران را به گوش مردم کانادا برسانند. از بلند گوهای این آکسیون فریاد نه به جنگ – آمریکا از خاور میانه برو بیرون- مرگ برجمهوری اسلامی – حق زن حق بشر است- محاکمه و مجازات  امرین وعاملین قتل زهرا کاظمی- کانادا از افغانستان بیرون-و....توجه رهگذران را به خود جلب میکرد. برای این آکسیون چند هزار اعلامیه پخش شده بود ودر عین تظاهرات نیز تعداد زیادی اعلامیه کارزار پخش گردید. سپس تظاهر کنندگان بسوی دانشگاه رایسون محل برگزاری جشن  بمناسبت روز جهانی زن حرکت کردند و در عین حرکت از بلندگو شعارها گفته میشد و از سوی تظاهرکنندگان تکرار می گردید.

در ساعت 5:00 گلتا دختر دانشجوی جوان در مقابل بیش از 100 نفر مراسم در سالن را اینگونه آغاز کرد:

تا زمانی که یک زن در جهان تحت ستم باشد ، هیچکس بواقع آزاد نیست!

وی سپس بعد از تشکر از حضور مردم در مراسم 8 مارس بطور مختصر تاریخچه این روز را که  یه پشنهاد انترناسیونال کمونیستی بخاطر تجلیل از مبارزات زنان نساجی اعلام شده بود اشاره کرد و متذکر شد که روز 8 مارس از سنن ماندگار و پر افتخار جنبش کمونیستی است.

برنامه با سخنرانی آناهیتا رحمانی یکی از فعالین کارزار زنان و زندانی سیاسی که 8 سال از عمر خود را در زندانهای جمهوری اسلامی گذرانده آغاز گردید. وی در آعازضمن تشکر از شرکت کنندگان این مراسم اعلام کرد که مراسم امسال روز جهانی زن با تلاش و کوشش بیش از سی زن که علیرغم کار بیرون و خانه عهد بسته بودند که صدای فریاد زنان ایران را بگوش مردم کانادا برسانند. سپس تجزیه وتحلیلی از اوضاع جهانی و شرایط حساسی که جنبش زنان در آن بسر میبرد پرداخت.او به نقشه های آمریکا و جمهوری اسلامی اشاره کرد که هر کدام تلاش دارند این جنبش را سیاهی لشگر اهداف شوم خود کنند.

وی همجنین به گرایشات درون این جنبش پرداخت که عده ای سازش جنبش زنان با اسلا م را موعظه میکنند از طرف دیگر گرایشی منتظر این اند که آمریکا برایشان رهایی  بیاورد و به سیاستهای پنتاگون و سیا و پولهای هاوس اف فریدام دخیل بسته اند.در مقابل این دو گرایش ، گرایش سومی وجود دارد که با هیچ نوع از ستم سازش ندارد و معتقد است رهایی خود را تنها با اتکا بخود میتواند بدست آورد و کارزار زنان تلاش دارد که این گرایش را تقویت کند  و...

در بخش بعد تئاتری از گروه هنری دانشگاه یورگ به نمایش در آمد که به ستم مشترکی که برزنان در زیر سایه شوم مرد سالار جنگ طلب وجود دارد اشاره داشت. در نمایش نامه زن یهودی را نشان می داد که  چشمهایش را بسته اند که واقعیت های موجود را نبیند  و  دیگری  زن فلسطینی را نشان می داد که دهانش بسته شده تا واقعیتها را نگوید.  آنها به هم کمک میکنند تا رهایی یابید و زندانبان خود را به دار میآویزند

.پس از تئاتر نوبت سخنرانی شهرزاد مجاب بود که به زنان انگلیسی ارائه گردید. وی با اشاره به اوضاع جهانی و وضعیت جنش زنان به تاثیرطرحها و نقشه های امپریالستها در این جنش اشاره کرد که هر بار عده از فعالین این جنش را بسوی خود میکشاند. بخاطر اهمیت این سخنرانی بطور جداگانه  این سخنرانی چاپ خواهد شد.

پس از سخنرانی شهرزاد مجاب تئاتر دیگری اجرا گردیدکه نمایانگر ستم بر زنان در شرایطی جمهوری اسلامی داشت که چگونه قانون و آداب وسنن دست در دست هم داده وزهرا، دختر 9ساله بدست پدرش بقتل میرسد. شروع زیبای این تئاترکه از درون جمعیت از هر گوشه زنی بلند میشود و خود را که یک اعدامی یا محکوم به اعدام است معرفی میکند و دلیل اینکه قرار است سنگسار شود یا سنگسار شده را می گوید. بعد مادر زهرا با شیون از انتهای سالن وارد می شود.راوی به نقل روایت می پردازد.این تئاتر اگرچه بیان واقعیتهای تلخ درون جامعه ما داشت ولی روز 8 مارس باید نه تنها بیان درد و رنج وستم بر زنان باشد، از آن مهمتر باید نمایانگر مقاومت و مبارزه زنان علیه این ستمها گردد که تقریبا در این تئاترجایی  نداشت.

بعد از تئاتر یک استراحت 15 دقیقه ای داده شد و بعد از آن رقص شاد ناتالی که همراه با دست زدن حاضرین  اجرا میشد توانست تآثر  ناشی از تئاتر  را تا حدودی  کم کند.

پس از رقص پیام حزب کمونیست انقلابی کانادا به کارزار زنان خوانده شد. این پیامی بسیار قوی در ضدیت با سرمایه داری امپریالیستی و نیروهای مرتجع بنیادگرا بود که همبستگی تمام زحمتکشان را و اتکا بخود بودن آنها را ضامن پیروزی نهایی میدانست.

پس از آن پیام حزب کمونیست ایران به کارزار زنان خوانده شد.

بعد از این پیام فیروزه شعر زیبای بانو کاری از سیمین بهبهانی را با صدای زیبا خواند.

سپس  کژال عزیز از جنبش زنان عراق به بحث در مورد وضعیت سخت زنان عراقی  پس از حمله آمریکا پرداخت و اعلام همبستگی خود را با کارزار زنان اعلام کرد.

مینو همیلی از فعالین سازمان رهایی زن پیام همبستگی سازمان خود را به کارزار زنان خواند.

تمام پیامها بعدا در سایت کارزار چاپ خواهد شد.

سپس بهزاد (14 ساله) شعر رپی را که خود برای حمایت از کارزار  سروده بود با اجرای زیبایی خواند.

در قسمت آخر فیلم  بسیار قوی و تآثیر گذار بنام : زن در تاریخ صد ساله ایران " کاری از شهرزاد ارشدی به نمایش در آمد. آناهیتا

" ما چرا گرد آمدیم! " گزارشی از راه پیمایی روز زن در لندن- فریبا مرزبان

دور تازه اعتراضات زنان برای احقاق حقوق مسلم و برابر با جنس مردان از سوم مارچ 2007 در شش کشور انگلستان، کانادا، فنلاند، دانمارک، آلمان و سوئد آغاز شده است و تا روز جهانی زن "8 مارس" ادامه خواهد داشت. اخبار رسیده از ایران، چنین حکایت می کند که اعتراضات زنان از چهارم مارچ شروع شده و ادامه دارد و از بازداشت 37 نفر از فعالان زنان، توسط ماموران سرکوب جمهوری اسلامی ایران در مقابل ساختمان دادگاه انقلاب خبر می دهد.

با این نمونه ها شاهدیم که اعتراضات زنان به مجموعه قوانین نابرابر، می رود تا چهره دیگری از مبارزه را به خود بگیرد و پیش ببرد؛ بر خلاف ادعای رسانه های تحت سانسور حکومتی و گفتگوی قلابی که عادت دارند بنویسند خبری نیست و آماده شده اند به دستبوسی آمریکائیان بروند؛ خبرهای بسیاری از این دست وجود دارد در اقصاء نقاط عالم.

در گرامیداشت روز جهانی زن فعالین کارزار زنان در انگلستان اقدام به برگزاری راهپیمایی در سوم مارچ 2007 کردند و برای انجام اینکار بیش از یک ماه زحمت کشیدند. تبلیغ کردند و در رسانه های مختلف رادیویی اطلاعیه ها را به اطلاع عموم رساندند. همچنین از همکاری سایتهای معتبر بهره مند شده و استفاده بردند.

حرکت اعتراضی کارزار زنان با حمایت و همبستگی گروهها و سازمانهای مختلف زنان ایرانی، ترک، عراقی، انگلیسی و همچنین اعضاء سازمانهای فعال سیاسی و مدافعین طبقات کارگری، افراد مستقل مبارز، سرنگونی طلبها و ضد امپریالیستها که معتقد به مبارزه با هر دو سوی بورژوازی هستند حضور داشته و از جریان سوم دفاع کردند. 

حرکت سوم مارچ از زوایای مختلف قابل تامل است؛ طرح شعار اصلی و استخواندار " نه به جمهوری اسلامی و نه به امپریالیسم" در لندن، دلیل جذب گروههای حاضر در این مراسم شده است. وجود افراد مسئول و داشتن ارتباط منسجم با سایر گروهها و حرکت پیشین کارزار زنان، از دیگر دلایل جذب جریانات و مشارکت آنها در راهپیمایی بودند. تجربه نشان می دهد؛ اگر، کمبود یکی از دو دلیل ذکر شده احساس می شد! حرکت به تنهایی نمی توانست کامل باشد و این چنین مورد حمایت گسترده قرار بگیرد؛ با این جمع بندی باید کوشید تا زمینه اتحاد عمل را وسیع نمود و شعارها را به هم نزدیک و در جهت رسیدن به هدف کوشا بود. بر اساس شواهد، نبودن اتحاد عمل و در حقیقت کمبود وحدت مشترک عامل جدایی و اختلافات سیاسی بسیار و دور افتادن افراد مبارز و انقلابی از یکدیگر شده است.

تظاهر کنندگان در زیر باران شدیدی که می بارید گرد آمده بودند تا در این مراسم باشکوه شرکت کنند. راهپیمایی از جنب ساختمان بی بی سی سرویس جهانی شروع شد؛ پس از طی کردن خیانهای اصلی و پر تجمع شهر، در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در خیابان کنزینگتون توقف کردند.

این راهپیمایی بی نظیر که به مدت 2 ساعت ادامه داشت با پیامهای شرکت کنندگان، شعرخوانی و شعار مرگ بر جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید. حضور و حمایت ریتم مقاومت انگلستان، که به اجرای قطعات موسیقی با طبل می پردازند اهمیت قابل توجهی به راهپیمایی داده بود. و از جنبه بیرونی، عکس العمل مردم در طول مسیر راهپیمایی مناسب، هماهنگ با تظاهرات و همراه با کف زدن و تائید و تشویق بود.   

4/ مارچ / 2007

گزارش برگزاری روز زن در بلژيک

در همراهی با ساير زنان کارزار تصمیم داشتيم، در روز 3 مارس برنامه خود را در بلژيک برگزار نماييم. ولی برای اجرای آن در مقابل اتحاديه اروپا می بايست روزهای کاری را در هفته انتخاب نماييم، بنابرين ما در روز 5 مارس 9 تا 12 اکسيون خود را در ميدان " شومان " بروکسل روبروی ساختمان اتحاديه اروپا برگزار کرديم پلا کارد سرخ ما با شعار راديکال کارزار برای بسياری سئوال برانگيز بود که ما با توضيح اهداف و توزيع اطلاعيه های کارزار به چندين زبان به آن پاسخ داديم. شعارها به قدری گويا و راديکال بود که حتی نمايندگان و کارکنان اتحاديه و پليس فدرال نيز نتوانستند بی تفاوت باشند.

برنامه بعد از ظهر ما با همان سبک ولی در شهر "خنت" از ساعت 13 تا 16 برگزار گرديد با توجه به وضعيت بهتر هوا استقبال مردم خصوصا دانشجويان بيشتر بود. به طوری که چند نفر از دانشجويان با خواندن بيانيه و صحبت با ما مشتاقانه اعلام کردند که در مراسم 8 مارس در دن هاخ شرکت خواهند کرد. از جالب ترين لحظات برنامه استقبال رانندگان مرد و زن ترام و اتوبوس شهری در گرفتن بيانيه و اطلاعات پيرامون برنامه مرکزی در دن هاخ بود.

فريبا   5 مارس،  بلژيک     

گزارشی از گردهم آئی سوم مارس در برمن، آلمان

روز سوم مارس 2007 در شهر برمن آلمان، از ساعت 11 تا 13 گردهمایی بمناسبت بزرگداشت روز زن ومعرفی و تبلیغ راهپیمایی 8 مارس کارزار در هلند، برگزار شد.

از دو هفته قبل فراخوانی به این منظور تهیه شد واز طریق تلفن، ایمیل و ملاقاتهای حضوری از افراد وگروههای مترقی ایرانی و غیر ایرانی برای حضور در این گردهمایی دعوت شده بود.

با وجود اینکه هوا سرد و بارانی بود، استقبال گرم و صمیمانه ای از دعوت ما شد. تعدادی از امضا کنندگان کارزار در برمن، تعدادی از زنان و مردان ایرانی حمایت کننده از کارزار، دوستانمان از گروه آلمانی که در راهپیما یی سال گذشته کارزار ما را همراهی کردند وهمچنینNo Borders ، دوستانی از گروه کاروان که آنها هم از همراهان راهپیمایی سال گذشته ما بودند ، چند تا از خوانندگان مترقی ونزوئلایی ، شرکت کنندگان درجمع ما یودند.حضور این جمع رنگارنگ جو بسیار زیبایی ایجاد کرده بود.

از آنجا که بطور اتفاقی پرچم بزرگ کارزار برای تصحیح تاریخ پیش ما بود. ما بعد از تصحیح توانستیم از آن در کنار شعار کارزار به زبان آلمانی روی پارچه های بزرگ رنگین و همچنین تصاویری که نمایشگر قوانین نا برابر علیه زنان بود، استفاده کنیم و همه این مجموعه بخصوص پرچم بزرگ کارزار جذابیت خاصی به تجمع ما داده بود.

 متن خلاصه شده اعلامبه شماره یک چندین بار از طریق بلندگوی دستی توسط دختر جوانی که از حمایت کنندگان کارزار است، خوانده شد همینطور شعارهای اصلی کارزار: نه به امپریالیسم،  نه به جمهوری اسلامی ، ما در حال خلق جهانی نو هستیم.

مکان انتخابی ما برای گردهمایی اینبار، خیابان مرکزی شهر نبود، بلکه این محل عموما محل زندگی و عبور افراد آلترناتیو شهر میباشد. از این نظر هم تجربه خوبی بود. رهگذران با علاقه می ایستادند، شعارها را میخواندند، به متونی که از طریق بلندگوی دستی پخش می شد با دقت گوش می کردند و مصرانه از ما در خواست اعلامیه می کردند و سئوالاتی در مورد کارزار ، اهدافش و زمان و مکان راهپیمایی و همچنین شرایط زندگی زنان در ایران و قوانین نا برابر داشتند که به آنها پاسخ داده شد.  اخگر 

  مراسم روز زن در تورکو، فنلاند

در همراهی با سایر فعالین کارزار زنان در اروپا و آمریکای شمالی می خواستیم فعالیتی در روز سه مارس سازمان دهیم ولی از آنجه که سالن فقط در 4 مارس آزاد بود برنامه خود را در روز چهارم برگزار کردیم.

 به دعوت فعالین کارزار و هشت مارس،حدود بیست تن از ایرانیان مقیم تورکو، فنلاند در مرکز  فرهنگی این شهر جمع شدند. محور این گردهم آئی فراخوان امسال کارزار زنان و راهپیمائی لاهه بود.

شرکت کنندگان نظرات متفاوتی داشتند و مثلا عده ای می گفتند اینکه به زن ها ظلم می شود تقصیر خودشان است و.. ولی کم کم بعد از شروع جلسه بحث داغ شد، زنان شرکت کننده از ستم هایی که بهشان روا رفته بود صحبت کردند، بحث به خشونت علیه زنان کشید و نقش حکومت و نظام در تداوم این خشونت مورد بحث قرار گرفت.

هرچند به دلیل مضیقه مالی و شرایط سخت زنان پناهنده امکان سفر به لاهه برای هیچکدام از شرکت کنندگان این جلسه نیست، ولی برگزاری آن قدم مهمی بود در ارتقا آگاهی زنان و ساختن اتحادی زنانه در حرکت مان برای رهائی زنان.

 فنلاندفعالین کارزار و هشت مارس  2007 مارس 4

گزارشی از سه مارس در لاهه

امروز سازمان زنان کرد یک راهپیمائی در شهر لاهه هلند، سازمان داده بودند. این راهپیمائی از جلوی سفارت ترکیه نیز گذشت و اعمال سرکوبگرانه دولت ترکیه را محکوم کردند، حدود صد نفر شرکت داشتند که اکثرا زنان کرد بودند. در پیشواز از راهپیمائی کارزار زنان در 8 مارس، فعالین کارزار ضمن محکوم کردند دولت ترکیه و حمایت از آکسیون زنان کرد؛ نیز با پخش اعلامیه های کارزار، راهپیمایان و رهگذران را به شرکت در راهپیمائی روز پنجشنبه هشت مارس دعوت کرند.

 فعالین کارزار زنان در لاهه – هلند  3 مارس 2007

گزارش اولیه از برگزاری مراسم سوم مارس در فرانکفورت

امروز، سوم مارس، به همراه دیگر فعالین کارزار زنان در برخی کشورهای اروپا و آمریکای شمالی آکسیونی در پیشواز هشت مارس در فرانکفورت برگزار شد.

این آکسیون که به همت جمعی از فعالین ایرانی و افغانی کارزار از فرانکفورت و حومه به همراه فعالین دوسلدورف سازماندهی شده بود، جمعی بیش از 30 نفر از فعالین فرانکفورت را از ساعت سه تا پنج بعد از ظهر در یکی از میادین بزرگ شهر گرد آورد. ترکیب شرکت کنندگان بین المللی و شامل فعالین از آلمان، افغانستان، ایران، کردستان، ترکیه، نپال بود. عکس هایی که از سرکوب زنان و همینطور مبارزات زنان در ایران و افغانستان تهیه شده بود، زینت بخش آکسیون بود. و شعارهایی نظیر چون «ما خواهان جهانی هستیم که در آن به هیچ  توجه زیادی به خود جلب می کرد.

"ما خواستار جهانی هستیم که در آن هیچ دختر خردسالی به «حجله» تجاوز نرود" و یا "ما خواستار جهانی هستیم که در آن هیچ زنی به جرم دوست داشتن و یا رابطه جنسی مجازات و سنگسار نشود".... در کنار شعار اصلی امسال کارزار "نه به امپریالیسم، نه به ارتجاع، ما در حال خلق جهان دیگری هستیم" بر پلاکاردها نقش بسته بود.

یکی از فعالین چپ و زنان آلمان که در حمایت از کارزار در آکسیون شرکت کرده بود، اعلامیه کارزار و متون تبلیغی ما را به آلمانی قرائت کرد. هر چند هوای سرد و باد شدید در ابتدا باعث شد که عابرین زیاد متوجه آکسیون نشوند، ولی با ابتکار فعالین، با به صدا در آوردن طبلی که از دوستان ترک به عاریه گرفته بودیم در حالیکه شعارها را به دست گرفته و حلقه زده بودیم و با همخوانی شعارهای منظوم به زبان آلمانی، کم کم توجه عابرین را به خود جلب کردیم و رهگذران جوخه جوخه برای اطلاع از اهداف آکسیون به طرف ما آمدند. از جمله یک گروه 15 نفره از دانشجویان خبرنگاری از اسپانیا با یکی از فعالین مصاحبه کردند و گفتند در سایت خود منتشر می کنند. آنها همگی با قوانین اسلامی مخالف بودند و مداخله و تجاوز نظامی غرب را نیز قبول نداشتند.

یک زن و شوهر شیک و پیک آلمان که اصلا فکر نمی کردیم به این گونه مسائل علاقه داشته باشند نیز بعد از خواندن شعارها و صحبت، حمایت خود را از ما اعلام کردند.

مردی آلمانی انتقاد کرد که چرا این کارها را در کشور خودتان نمی کنید. که گفتیم ما اینجا تبعید هستیم، و دولت شما از جمهوری اسلامی حمایت می کند. و ما اینجا هستیم که صدای زنان ایران را به گوش مردم آلمان برسانیم. 

نه فقط آلمانی ها، بلکه مردمی از کشورهای مختلف اروپایی، از ایران و افغانستان، و از شرق آسیا به محض دیدن ما و شنیدن سر و صدای ما به طرف ما آمده، اعلامیه ها را می گرفتندف از اهداف ما سوال می کردند، و اکثر قریب به اتفاق، حمایت خود را از خواسته های ما اعلام می کردند.

فعالیتی بود موفقیت آمیز که طی آن بسیاری را از اهداف کارزار و تظاهرات هشت مارس در لاهه مطلع کردیم.

 فعالین کارزار در فرانکفورت – آلمان 3 مارس 2007