تظاهرات کارزار زنان در هشت مارس 2007 در شهر لاهه – هلند

تظاهرات کارزار زنان در هشت مارس 2007 در شهر لاهه – هلند

در جامعه ای که زنان در اسارت بسر بردند مردان نیز آزاد نیستند

 پیگیری و تجربه موفق دیگر:

 

ساعت دوازده ظهر روز پنجشنبه، تظاهرات از میدان "مالی فلد" در شهر "لاهه" شروع شد. جمعیتی بیش از 600 نفر در این تظاهرات همبستگی خود را یکبار دیگر با روز زن به نمایش گذاشتند.

این بار نیز زنان و مردان زیادی از کشورهای مختلف با ملیت های گوناگون با شرکت خود در این تظاهرات سُنت جدیدی را بجا گذاشتند. حمایت و همبستگی نیروهای سیاسی ایرانی و خارجی و شرکتشان در این تظاهرات نشانی دیگر بود از اتحاد عمل نیروها در برابر دشمنان طبقاتی و دسیسه سازان امپریالیسم.

پیشاپیش صف تظاهرات کنندگان زنی با چادر سیاه و نقاب سفید  زنجیر به گردن حرکت می کرد. این سمبلی بود از زنان به قید بند کشیده در ایران و دیگر نقاط جهان ، این بخشی از نمایش خیابانی بود که به ابتکار هنرمند مبارز گیسو شاکری تهیه شده بود.

شعارهای تظاهرات اکثرأ به زبان هلندی و انگلیسی داده می شد و مسئولین، اهداف این تظاهرات را از طریق بلندگوها به گوش مردم شهر می رساندند.

در مقابل سفارت آمریکا تظاهر کنندگان به انگلیسی شعارهای مرگ بر امپریالیسم آمریکا، دست امپریالسیم از خاورمیانه کوتاه و... دست امپریالیسم از ایران کوتاه باد.... نه به جنگ نه به تحریم، مرگ بر امپریالیسم ... را فریاد می زدند. این حرکت انقلابی زنان ایرانی کشیدن خط تمایز روشن میان نمایشاتی است که امپریالیستها با پوشش سازمانهای غیر دولتی هوادار خویش برپا می کنند و سازمانهای زنان مبارزی که مبارزه دموکراتیک و مبارزه برای کسب حقوق زنان را با مبارزه علیه امپریالیسم تجاوزگر و جنایتکار پیوند می زنند. این سبک مبارزه دسیسه های امپریالیستی را که مبارزه برای تحقق حقوق بشر، مبارزه برای کسب حقوق دموکرتیک را ابزاری برای مقاصد شوم سیاسی خود ساخته اند خنثی می نماید. در توقف جلوی سفارت آمریکا، “یکی از زنان مبارز سخنانی در افشای جنایات آمریکا در خاورمیانه به خصوص عراق و افغانستان ایراد کرد و تأکید نمود در مقابل هرگونه تجاوز امپریالیستی به ایران، لحظه ای از مبارزه از پا نخواهیم نشست. بعد از اتمام برنامه در مقابل سفارت امریکا تظاهرکنندگان مسیر خود را به سوی سفارت جمهوری اسلامی ادامه دادند.

در مسیر تظاهرات اعلامیه هایی بزبان هلندی پخش می شد و عابرین پیاده و مردم کوچه و خیابان با تکان دادن دست اعلان همبستگی می کردند.

در تمام طول راه پیمایی حضور زیادی از خبرنگاران و فیلمبرداران مطبوعات بچشم می خورد که مدام در حال تهیه خبر و مصاحبه با تظاهرات کنندگان بودند.

در مقابل سفارت ایران گردهمآئی بر پا شد و نمایش خیابانی که به ابتکار و کوشش گیسو شاکری تهیه شده بود به اجرا در آمد و سرود کارزار که اثری بی نظیر از شاعر انقلابی مینا اسدی  و آهنگ محمد شمس است با صدای گیسو شاکری پخش شد و جمعیت همصدا با آواز خوان این سرود را که منشور مبارزاتی رهروان آزادی را در بر می گیرد خواندند.

 

در برنامه سخنرانی، سخنرانان از کشورهای مختلف به دفاع از مبارزات زنان ایران پرداختند و به همبستگی بین المللی در تمامی عرصه های مبارزاتی تأکید ورزیدند.

سخنرانی به ترتیب ذیل برگزار شد:

 

1 - آنیا سولن از حزب سوسیالیست هلند

2 – نماینده پلاتفرم ضد جنگ هلند

3 – مونیکا گاردنر از رهبران ام- ال- چی دسی و از رهبران جنبش زنان در آلمان

4 – ایلام از فدراسیون کارگری ترکیه

5 – لیلا پرنیان از کارزار زنان ایران

6 – پینا از فدراسیون زنان آزاد

7 – مینا اسدی شاعر مبارز تبعیدی

8 – وجیهه از افغانستان

9 – جانا از سازمان کارگران و دانشجویان ترکیه

10 – ان لناردز مسئول بخش زنان حزب کمونیست بلژیک

 

در فاصله سخنرانی ها تعدادی از پیامهای دریافتی خوانده شد. پیام جمعی از زنان سازمانده فعالیت 8 مارس در ایران و پیام فعالین زنان حوزه بنفشه از شهر سقز و اربیل با ابراز احساسات شور انگیز جمعیت روبرو شد.

 سخنرانی مینا اسدی شعری تازه  بود، او گفت: اگر امروز مال جمهوری اسلامی، اگر دیروز مال این جنایتکاران بود. دیروز، امروز و  فردا، مال اونها، همه پس فرداها و آینده ها از آن ماست.

سخنران سپس در افشای جنایات رژیم جمهوری اسلامی چنین ادامه داد : مرگ بر شما باد که خورشید را در چشمان سه نسل نابود کردید و عواقب اش ادامه خواهد داشت. مرگ بر شما باد که زنان را سنگسار کردید، زندانیان را کشتید آویزان کردید و گفتید اینها خودکشی کردند. مرگ بر شما باد که زنان آبستن را در زندان ها لگد کوب کردید، مبارزات مردم را سرکوب کردید. اما این را بدانید ما به نیروی جوانان امید بسته ایم، ما میدانیم ریشه هنوز در خاک است، ما می دانیم دوباره جوانه می زند خواهد روئید. ما به نیروی زنان و  مردان، کارگران، اموزگاران، مردم ایران ایمان داریم و باور داریم. ما می دانیم که اینها آن انقلاب نیمه کاره را به سر انجام خواهند رساند.                                                                                   

مینا اسدی در پایان سخنانش ضمن تجدید عهد با مردم ایران چنین گفت: “من از همینجا با مردم ایران تجدید عهد می کنم با بخش کوچکی از شعرم: که هرگز از پا ننشینم من از همینجا از راهروهای تنهاییم، از تاریک ترین نکته تبعیدم با همه کارگران، با همه زنان ، با همه آموزگاران، با همه تبعیدیان تجدید عهد می کنم که تا در بر این پاشنه می چرخد در نگاهم به جهان تجدید نظر نکنم. مرگ بر جمهوری اسلامی باد، زنده باد زندگی و زنده باد مبارزات بر حق مردم ایران ، درود بر شما.

در خاتمه برنامه، قعطنامه کارزار زنان چنین شروع شد: روز 8 مارس نماد حضور زن آگاه، مداخله گر و معترض در تغییر سرنوشت خود و نیز سمبل همبستگی و مبارزه زنان علیه کلیه اشکال ستم و استعمار مُبتنی بر جنسیت در عرضه جهانی است. به همین منظور شرکت کنندگان در این مکان گرد هم آمده ایم تا پژواک فریاد میلیون ها زن تحت ستم نظام سرکوبگر قُرون وسطایی جمهوری اسلامی را از یک سو و نیز صدای اعتراض صدها هزاران زن آواره در پی جنگ تجاوز گرانه امپریالیست های مدعی حقوق بشر در عراق و افغانستان از سوی دیگر و در شرایط بسیار حساس و بحرانی بوجود در منطقه خاورمیانه و در سطح بین المللی باشیم.

در پایان  همه به شرکت در جشن کارزار فرا خواند شدند.

 این جشن با برنامه "رقص آزادی" میترا آغاز شد و با شعر های زیبای، زیبا کرباسی ادامه یافت. سپس ویدا آوازخوان مقیم هلند به همراه سنتور علیرضا و دف جعفر امیری چند ترانه اجرا کرد که ترانه های سراومد زمستون، زده شعله در چمن .... خاطرات روزهای انقلاب را در ذهن حاضران زنده کرد. سپس موسیقی آذری اجرا شد، در ادمه برنامه  گیسو شاکری با ترانه های دلنشین، بویژه " دایه دایه وقت جنگه " شور و حال  دیگری به کارزار بخشید.

برنامه شب با خواندن پیام های مختلف به پایان رسید .

تظاهرات کارزار زنان انعکاس گسترده ای در مطبوعات اروپایی داشت از جمله تلویزیون وست هلند گزارش خبری همراه با مصاحبه های مختلف را پخش کرد. همزبان با تظاهرات مصاحبه  هایی با فعالان سیاسی و زنان  مبارز شرکت کننده در تظاهرات توسط پویان انصاری انجام شد که مستقیمأ از رادیوی "اینترنتی همصدا " استکهلم پخش شد. فیلم برداری این برنامه را شکیب و م . معمار به عهده داشت.

 

ما دست همه را به گرمی می فشاریم و آرزو میکنیم که صفوف زنان و مردان مبارز روز بروز گسترده تر و مستحکم تر شود.

 

تجربه ای دیگر از کارزار

تظاهرات زنان مبارز در روز 8 مارس در "لاهه" بیانگر خطوط تمایز از همه مدعیان دروغین مدافع حقوق زنان بود. شرکت فعال مردان در کنار زنان بیانگر تجربه ایست از آگاهی طبقاتی که رهایی زنان و حتی مردان بدون رفع ستم طبقاتی میسر نخواهد گشت. در جامعه ای که زنان در اسارت بسر بردند مردان نیز آزاد نیستند. شرکت زنان و مردان آزادیخواه و مدافع حقوق زنان از سایر کشورها بیان گویایی است از روح همبستگی بین المللی در راه مبارزه علیه تبعیض جنسی و ستم طبقاتی.

امروزه حمایت از حقوق زنان نمی تواند جدا از حمایت از حقوق کارگران، زحمتکشان و خلق های تحت ستم صورت گیرد. امروزه حمایت از حقوق زنان نمی تواند رنگ و بوی مبارزه ضد امپریالیستی و ضد تجاوزگری و بربرمنشی استعمارگران نوین نداشته باشد. حمایت کارزار از مبارزات بر حق زنان، آموزگاران، دانشجویان و کارگران داخل کشور قوت قلبی است به مبارزان داخل کشور که بدانند در این کارزار تنها نیستند و  پیوند این مبارزات می تواند در خدمت اعتلای مبارزات توده ها برای رفع ستم طبقاتی قرار بگیرد.

اطلاعیه و بیانیه های زنان کارزار نسبت به سال پیش، روشنتر، دقیق تر و جهت گیری درستی را در مجموع در بر داشت. از آنجایی که تحلیل شرایط حاضر طلب می کند که سرنگونی رژیم  جمهوری اسلامی در گرو  مبارزه با امپریالسیم باشد و از بستر مبارزه علیه تجاوزگران احتمالی به میهن ما بگذرد لذا صدای افشای سیاست های امپریالیستی و صهیونیستی در منطقه به خصوص در عراق، لبنان، فلسطین و افغانستان و افشا و محکوم کردن سیاست های تجاوز کارانه امپریالیستها به ویژه امپریالسیم جهانخوار آمریکا در حمله احتمالی به ایران را می باید با صدای رسا به گوش جهانیان رساند.

تظاهرات زنان نشان داد که حتی ایرانیان در تبعید که داغ ضربات جمهوری اسلامی را بر پیکر خود دارند حاضر نیستند بر زیر سند ننگین تجاوز به ایران از جانب امپریالیستها به بهانه سرنگونی رژیم نکبت بار جمهوری اسلامی و “استقرار دموکراسی و تحقق حقوق بشر“ امضاء بگذارند. سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی وظیفه مردم ایران است و این سرنگونی در شرایط تجاوز امپریالیستی از متن یک مبارزه ملی و ضد امپریالیستی عمومی علیه دشمن متجاوز خواهد گذشت. این است که مردم ایران خط فاصلی میان جبهه عمومی و گسترده مقاومت ملی و جبهه امپریالیستی خواهند کشید و مانع خواهند شد که تاکتیکهای نادرست شتابزده در جبهه وسیع مردمی خللی وارد آورد و امپریالیستها را در نقشه های شوم خویش موفق گرداند. 

همراه با اتخاذ چنین سیاستی دمی غافل نباشیم که دسیسه های امپریالیستی را در اشکال مختلف خود از قبیل انقلابات "مخملی" و حمایت از "حقوق زنان" و.... که توسط کارگزاران محلی خود به اجرا در می اورند افشا و در مقابل هرگونه دخالتگری امپریالیستی ایستادگی کنیم.

                                                                                                                                                     

 هواداران حزب کار ایران ( توفان ) هلند

       مارس  2007