سه هزار مهاجر افغانی در خطر اعدام

خطر اعدام مهاجر افغانی در ایران

23اردیبهشت- به گزارش مدافعان حقوق بشر در ایران، صدها مهاجر افغانی در معرض خطر اعدام قرار دارند. در هفته های گذشته چندین تظاهرات در کابل و دیگر شهرهای کشور همسایه افغانستان علیه دولت ایران برگذار شد که طی آن ضمن طرح توقف آزار و اعدام مهاجران افغانی، شعارهای تندی نیز علیه حکومت ایران داده شد. افغانی های مقیم کشورهای دیگر نیز تلاش می کنند تا با جلب توجه افکار عمومی جهان از جنایتی که علیه مهاجران افغانی در ایران پا به پای جنایت علیه مردم خود ایران جریان دارد، آگاه سازند. در همین زمینه فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر متمرکز در سه سایت آسمایی، کابل ناته و تل افغان با انتشار اعلامیه ای به جمع آوری امضا پرداخته اند. در این اعلامیه زیر عنوان «باید اعدام افغان ها متوقف گردد» آمده است: «قرار اظهار نهادهای مدافع حقوق بشر چندین هزار افغان- به گزارش برخی منابع حدود شش هزار نفر افغان- در ایران زندانی اند و از این شمار حدود سه هزار نفر در معرض خطر اعدام قرار دارند. بر طبق گزارش مقامات حکومتی افغانستان 9 نفر و به گفته برخی منابع پارلمانی تاکنون چهل و نو نفر عملاً اعدام شده اند.

به رغم تقاضاهای رسمی جانب افغانی و نهادهای مدافع حقوق بشر، منابع مسوول ایران تا کنون ارقام و اطلاعات موثق و معتبر در مورد شمار زندانیان افغان و اتهامات وارده بر آنان را ارایه نداشته اند. همچنان حکومت افغانستان اعلام داشته که بر خلاف توافقنامه های رسمی میان دو کشور، طرف ایرانی در مورد صدور احکام قضایی و به ویژه احکام اعدام و اجرای آن در مورد شهروندان افغانستان در ایران، به طرف افغانی اطلاع نداده اند.

از آن جا که چی گونه گی دستگیری ، وارد کردن اتهام و روند محاکمه این افغان ها در ایران شفاف نبوده و شک و تردیدهای جدی در حق دسترسی متهمان به وکیل مدافع وجود دارد ، لذا این روند حتا نظر به قوانین نافذه در ایران نیز قانونی و عادلانه ارزیابی شده نمی تواند- بگذریم از این که این جریان با موازین و میثاق های معتبر بین المللی که ایران رسماً متعهد و ملزم به رعایت آن ها است هیچ همخوانی ندارد.

همچنان بدبختانه اطلاعات رسیده از ایران می رسانند که در مجموع برخورد مراجع رسمی ایرانی با مهاجران افغان در این اواخر بیشتر از هر زمان دیگری در گذشته، اهانت آمیزتر و خشن تر گردیده است. این جو ضد افغانی که مخالف روحیه و موازین روابط متمدن میان کشورها و به ویژه پیوندهای نزدیک میان مردمان دو کشور است، بدون شک تاثیرات سویی بر حال و آینده روابط میان دو کشور همجوار بر جا خواهد نهاد.

تا جایی که به معضله قاچاق مواد مخدره تعلق دارد، باید گفت که این معضله زادهء بحران سه دهه اخیر در افغانستان است که جمهوری اسلامی ایران مانند همه طرف های درگیر دیگر خارجی در آن در حد توان خود سهم داشته است. اگر حکومت جمهوری اسلامی ایران واقعاً خواهان مبارزه با معضله مواد مخدره باشد، پس بهترین راه آن کومک به رفع بحران و تأمین صلح و امنیت پایدار و بازسازی افغانستان و احترام به حقوق حقه مردم افغانستان است. آن چی که اکنون به ارتباط مهاجران افغان در ایران در جریان است، بیشتر گواه این است که حلقات معیین در ایران در صدد اند تا با دامن زدن جو ضد افغانی ، ذهنیت عامه مردم ایران را از منبع اصلی تشدید مشکلات داخلی در ایران منحرف سازند.

با توجه به مراتب فوق ما امضا کننده گان این اعلامیه در حالی که نگرانی جدی خویش را از سرنوشت افغان های مهاجر در ایران ابراز می داریم، از مراجع مسوول دولتی و نیز از کمیسیون حقوق بشر افغانستان می طلبیم تا با استفاده از تمام امکانات ، مکلفیت های قانونی و وجدانی شان را در قبال اقغان های مهاجر و به ویژه آنانی که با سرنوشت دردناک مبتلا گردیده اند، ایفا نمایند.

ما به کمیسیون حقوق بشر افغانستان پیشنهاد می نماییم تا در ماه آینده روزی را به نام روز مهاجران افغان نامگذاری نماید تا در آن روز رسانه ها و همه مراجع مسوول و ذیعلاقه سرنوشت افغان های مهاجر در ایران و پاکستان و سایر کشورها را در محراق توجه قرار دهند و با اقدامات ممکنه توجه جامعه بین المللی نیز به سرنوشت مهاجران افغان جلب گردد.

ما از نهادهای مدافع حقوق بشر ، رسانه های جمعی و همه نهادهای ذیعلاقه و از همه جامعه جهانی تقاضا می نماییم تا اقدامات لازمه را برای متوقف ساختن اعدام افغان ها و واداشتن مقامات ایرانی به برخورد قانونی و متمدن با مهاجران افغان در ایران و به خصوص زندانیان افغان در آن کشورآ اتخاذ نمایند.

از نقطه نظر ما چی گونه گی برخورد با مهاجران افغان و از جمله زنیانیان افغان یکی از معیارهای روشن برای سنجش صداقت مقامات ایرانی در مورد سیاست شان در قبال افغانستان است - جو توهین ، تحقیر و تخویف افغان ها در ایران در مغایرت عام و تام با منافع علیای امروز و فردای هر دو کشور همسایه قرار دارد. ما از حکومت جمهوری اسلامی ایران می طلبیم تا برخورد «استکبار»ی با افغان ها و افغانستان را کنار نهد و با آن ها برخورد قانونی و متمدن بنماید. شکی وجود ندارد که چنین برخوردی بر سرنوشت مناسبات میان دو کشور، تاثیرات مثبتی بر جا خواهد نهاد. ما از خواهران و برادران ایرانی خویش انتظار داریم تا در مورد سرنوشت خواهران و برادران افغان خویش که بد حادثه آنان را گرفتار سرنوشت تلخ ساخته است چنان کنند که بتواند به یکی از سنگپایه های استوار برای فردای مناسبات میان مردمان و کشورهای مان مبدل شود.

نشانی تماس برای پشتیبانی از مهاجران افغانی:

afghanasamai@aol.com

Tel.: 0049 2161 460153

Fax: 0049 2161 460153

Mobil : 0049 1789149440

منبع چاپ کیهان لندن