برگزاری روز جهانی زن در ایران و افغانستان

 

افغانستان :

روز جهانی زن در هرات و کابل

روز جهانی زن در افغانستان با  توجه به اختناق و نا امنی شدید برای همه مردم خصوصا زنان در هرات و کابل برگزار شد. برگزاری روز جهانی زن در افغانستان که هر گونه فعالیتی از جانب بنیادگرایان اسلامی به وحشیانه ترین شکل مورد سرکوب قرار می گیرد، نشان از جسارت زنان مبارز در افغانستان را دارد. در این مراسم ها زنان تلاش کردند خواسته های خود را هم در پلاکاردها و هم در صحبت ها و شعارهای شان بیان کنند. فیلم کوتاهی از تظاهرات زنان در کابل به مناسبت روز جهانی زن در تلگرام زنان هشت مارس  در تاریخ 12 مارس درج شده است که می توانید به آن مراجعه کنید. آدرس تلگرام:

روز جهانی زن در سقز

13 اسنفد 99 مراسمی در شهر سقز به مناسبت روز جهانی زن برگزار شد. این برنامه ساعت 4 بعد از ظهر و با حضور تعدادی از زنان و مردان آزادیخواه آغاز شد.  یک دقیقه سکوت به یاد همه جانباختگان به ویژه زنان مبارز و جان باخته اعلام شد و پس از آن شعر خوانی، تاریخچه مبارزات زنان جهان، ایران و کردستان گفته شد. در این مراسم با سحنرانی یکی از حاضران در خصوص خشونت علیه زنان، کولبران و سوخت بران و..... و فشار و .تم بیشتر بر زنان صحبت کرد. در پایان این مراسم قطع نامه 16 ماده ای قرائت شد.


روز جهانی زن در کرج

روز 14 اسفند تعدادی از زنان گروه« آرزم» و هم چنین تعدادی از زنان فعال در کرج در یک راهپیمایی کوتاه با حمل پلاکاردهایی روز جهانی زن را گرامی داشتند. در این مسیر نیز تلاش کردند به رهگذاران در مورد اهمیت روز جهانی زن توضیحاتی را بدهند.

روز جهانی زن در تهران

 اسفندماه  جمعی از زنان در تهران با در دست داشتن پلاکاردهایی به استقبال روز جهانی زن رفتندجمعه 15

روز جهانی زن در سنندج

 یکشنبه ۱۷ اسفندماه، تعدادی از زنان و مردان آزادی خواه در سنندج، به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن در «آبیدر» مراسمی برگزار کردند. در این مراسم  تاریخچه روز جهانی زن، تفاوت دستمزد ها و فشار و ستم بیشتر بر زنان خصوصا زنان کارگر مورد بحث قرار گرفت. .

روز زن در اصفهان

در اصفهان نیز علی رغم تبلیغات ضد زن از جانب سرمداران رژیم و به طور مشخص یکی از امام جمعه های اصفهان ، روز جهانی زن از جانب برخی فعالان زن برگزار شد.  در این شهر خصوصا مخالفت سرمداران رژیم با دوچرخه سواری و صخره نوردی زنان فضایی در بین زنان دامن زده است که تلاش دارند با برگزاری چنین روز هایی بر این مساله پافشاری کنند که بدن زن عرصه ایدئولوژیک رژیم نیست.


روز جهانی زن در بندرانزلی

روز 17 اسفند، تعدادی از زنان در بندر انزلی با در دست گرفتن پلاکاردهایی این روز را گرامی داشتند. در این پلاکاردها موضوع همبستگی زنان علیه فقر و نابرابری ، خشونت، حق سقط جنین و کنترل باروری قید شده بود. این جمع زنان با در دست داشتن عکس رومینا اشرفی که به دست پدرش به قتل رسید، ضدیت خود را با قوانین زن ستیز اعلام کردند.

روزجهانی زن توسط برخی زنان دانشجو در مقابل دانشگاه علامه طباطبایی

 

تعدادی از زنان دانشجو با در دست داشتن پلاکاردهایی خواسته های خود را این چنین چنین بیان کردند:

خروش امسال زنان، برابری معیشت است و درمان

حق انتخاب آزادانه پوشش

دربند تبعیضیم بیایید برخیزیم

همبستگی زنان علیه نابرابری، فقر و خشونت

خشونت و تبعیض علیه زنان در خانه و محل کار توأمان

آزادی، برابری، سقط جنین اختیاری

روز جهانی زن در مشهد


دوشنبه ۱۸ اسفند ماه در میدان فردوسی تعدادی از فعالان زن  روز جهانی را با حمل پرچم هایی که بر روی آن نوشته شده بود: آزادی زن، معیار آزادی جامعه است و هم چنین به تبعیض علیه زنان پایان دهید،گرامی داشتند.  در زمان بازگشت از محل برگزاری یکی از زنان در اتوبوس شهری در مورد اهمیت روز جهانی زن صحبت کرد و خطاب به زنان گفت که ما باید برای حقوقمان به میدان بیائیم، چرا که حق دادنی نیست بلکه گرفتنی است.

روز جهانی زن در اشنویه


در روز یکشنبه 17 اسفند، روز جهانی زن از جانب تعدادی از زنان و مردان آزادی خواه همراه با گروه کوهنوردی «پیشرو» با پرچمی که به روی آن نوشته شده بود : آزادی زن، آزادی جامعه است، در ارتفاعات اشنویه برگزار شد.


روز جهانی زن درگیلان

پنج شنبه 21 اسفند فعالین زن در گیلان روز جهانی زن گلگشت  را برگزار کردند. این برنامه با محوریت همبستگی زنان علیه نابرابری، فقر و خشونت برگزار شد. در این برنامه علاوه بر شعر خوانی، نمایش کوتاه، بر سر مشکلات و چالش های زنان در یک سال گذشته، زن کشی، عدم دسترسی زنان به سایل بارداری، حق سقط جنین و.... صحبت شد.

برگرفته از تلگرام سازمان زنان هشت مارس 

https://t.me/hashtemars