گزارشاتی از روز دانشجو در ایران

گزارشاتی از روز دانشجو در ایران

دانشجویان ایران امسال در شرایطی مراسم 16 آذر روز دانشجو را برگزارکردند که جامعه ایران ازسویی با رژیم ضدبشری و سرمایه داری جمهوری اسلامی که فقراقتصادی و بی حقوقی مطلق را به اکثریت مردم ایران تحمیل کرده است و از طرف دیگر وقوع یک جنگ امپریالیستی به عنوان یک خطربالقوه بالای سرمردم در حال چرخش است.

اما رژیم جمهوری اسلامی که طی 28 سال حیاتش تضاد خود را به شکل خونین و قهرآمیز با هرگونه عدالتخواهی و آزادی طلبی نشان داده است ، روز 13 آذر با حمله ای از پیش برنامه ریزی شده به خوابگاه ها و محل های مسکونی دانشجویان ، دهها تن از فعالین دانشجویی را دستگیر و روانه شکنجه گاههای خود کرد. این تلاشی مذبوحانه از طرف رژیم بود تا بلکه دانشجویان را از برگزاری مراسم روز دانشجو منصرف کند اما این اقدام سرکوب گرانه رژیم نه تنها خللی در عزم دانشجویان ایجاد نکرد بلکه باعث شد که در روز 13 آذر دانشجویان به وسیع ترین شکل صدای خود را ، صدای چپ و صدای مخالفت با استبداد جمهوری اسلامی و دخالت امپریالیستی را نه تنها در دانشگاه  بلکه درکل جامعه فریاد زنند. در زیر گرارشی فشرده از مراسم برگزاری روز دانشجو در برخی ااز دانشگاه های ایران را می خوانید:

تهران – دانشکده فنی

تجمع ازساعت 12 ظهر در مقابل دانشکده فنی آغاز شد. نخست بیانیه دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب دانشگاه های تهران به مناسبت شانزده آذرخوانده شد و سپس یکی از دانشجویان در باره معضلات جنبش دانشجویی و  جو سرکوب فعالین دانشجویی و لزوم پیوند این جنبش با دیگر جنبش های اجتماعی صحبت کرد. او خواهان آزادی فوری کلیه دانشجویان بازداشتی و فعالین بازداشت شده دیگر جنبش ها شد. همگی سخنرانان سیاست های سرکوبگرانه حکومت را محکوم کردند و خواهان آزادی یاران دربند بودند. در این حرکت صدها دانشجو شرکت کردند.

همدان – دانشگاه بو علی سینا

در تجمعی که به مناسبت 16 آذر در این دانشگاه برگزار شد ، دانشجویان ضمن محکوم کردن دستگیری و شکنجه دانشجویان پلی تکنیک ، خواستار آزادی بی قید و شرط تمامی دانشجویان زندانی شدند .

اصفهان

در دانشگاه اصفهان نیز بیش از 100 دانشجو با در دست داشتن پلاکاردهایی

" حکم اعدام عدنان حسن پور باطل باید گردد"

"دانشجوی سیاسی آزاد باید گردد" " رئیس انتصابی ! استعفا استعفا" در این دانشگاه تظاهرات کردند . این در حالی بود که روز قبل از این تظاهرات ، تظاهراتی 1500 نفره علیه فضای استبدادی این دانشگاه نیز برگزار شده بود.

مراسمی مشابه در دانشگاه ها در سراسر ایران برگزار شد.

شعارهای تظاهرات :

ما با هرگونه دخالت خارجی مخالفیم

NO WAR

رهایی زنان، رهایی جامعه است

تفکیک جنسیتی، توهین به دانشجوست

دانشگاه پادگان نیست

ما زن و مرد جنگیم

جنبش دانشجویی از جنبش کارگری حمایت می کند

جنبش دانشجویی متحد جنبش زنان و جنبش کارگری

دانشجوی سیاسی آزاد باید گردد

زندانی سیاسی آزاد باید گردد

آزادی ، مساوات ، تحریم انتخابات

شرکت در انتخابات – خیانت ، خیانت

حکومت زور نمی خواهیم ، پلیس مزدور نمی خواهیم

مرگ بر دیکتاتور

دانشجو ، دانشجو ، حمایت ! حمایت !

دانشجو می میرد ، ذلت نمی پذیرد

بیانیه هایی به مناسبت روز دانشجو از جانب دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب دانشگاه های مازندران ، دانشگاه فردوسی مشهد ، دانشگاه یزد در اعتراض به سرکوب دانشجویان ودر دفاع از آزادی و برابری و مخالفت با جنگ انتشار یافته است .

هم چنین خانواده های دانشجویان دستگیر شده از پا ننشته و تجمعات خود را در چهار گوشه کشور وبه ویژه در جلوی زندان ها گسترش می بخشند. درتهران خانواده های  دانشجویان دستگیر شده  روز 22 دسامبر به جلوی زندان اوین رفته و خواهان ملاقات با فرزندان خویش شدند. اما مسئولان سالن ملاقات پاسخ همیشگی "عدم صدور مجوز ملاقات از طرف  مسئولان بند اطلاعاتی 209" را به ایشان داده و خواهان پراکنده شدن خانواده ها وترک محل شدند.

بیانیه هایی نیز از طرف خانواده های دانشجویان دستگیر شده صادر شده است.

تظاهرات های بسیاری در چارگوشه جهان در حمایت از جنبش دانشجویی چپ و رادیکال و هم چنین و اعتراض به دستگیری دانشجویان برگزار شد. در زیر گزارش یکی از این فعالیت ها را که تا کنون دریافت کرده ایم می خوانید:

22 دسامبر بروکسل – بلژیک

به دعوت "کمیته دانشجویان چپ ساکن بلژیک" و "حزب سوسیالیست چپ بلژیک" تظاهراتی در بروکسل برگزار شد.  ما شاهد یک تظاهرات انترناسیونالیستی، پرشور و رادیکال با ترکیبی عمدتاَ جوان بودیم. جوانان ایرانی و بلژیکی با پرچمهای سرخ، دست در دست هم، همدل و همصدا خواهان آزادی دانشجویان زندانی شدند.  در این تظاهرات بیش از 140 تن شرکت داشتند. افرادی از ملیت های مختلف از جمله نپالی، شیلیايی، یوگسلاوی به همراه تعدادی از فعالین سندیکايی کارگری بلژیک نیز در این تظاهرات شرکت کردند. نمایندگان و فعالین برخی از احزاب سیاسی و نهادهای دمکراتیکی که از این تظاهرات حمایت کرده بودند نیز در این آکسیون حضور داشتند. آذر درخشان از فعالین حزب کمونیست ایران (م ل م)  و هم چنین فعال جنبش زنان از تشکل (هشت مارس)  تاکید کرد که این دستگیری ها نشانه استیصال رژیمی است که تصور می کرد با کشتار خونین کمونیستها می تواند مانع شکل گیری نسل نوینی از چپ و کمونیست در نسل جوان شود. هم چنین اریک ... از مسئولین حزب سوسیالیست چپ بلژیک ضمن حمایت از دانشجویان چپ و رادیکال دانشگاههای ایران اعلام کرد که علیرعم کشمکش بین رژیم جمهوری اسلامی و امپریالیست آمریکا این دو، دو روی سکه نظام سرمایه داری امپریالیستی حاکم بر جهان هستند. هواداران نشریه دانشجویی بذر فعال در این تظاهرات، نقشی جدی در آشنایی فعالین چپ غربی با جنبش دانشجویی در داخل کشور داشتند. فعالین تشکل زنان هشت مارس با فعالیت و همکاری خود در این تظاهرات و تظاهرات هایی در دیگر کشورها جلوه ای از پیوند جنش رادیکال و مترقی زنان با دانشجویان چپ و رادیکال را به نمایش گذاردند. این تظاهرات عملا از دو بخش جداگانه، یکی در مقابل سفارت آمریکا و دیگری در مقابل سفارت جمهوری اسلامی انجام گرفت . 

زنان هشت مارس در بسیاری از این تظاهراتها از جمله در شهرهای لندن، آمستردام، برمن تورنتو شرکت کردند که هنوز گزارشی ارسال نشده است.

تظاهراتهایی  نیز در همین روز  و هم چنین روز 28 دسامبر از جانب تشکلات دمکراتیک، احزاب و سازمان های سیاسی چپ و مترفی در هامبورگ و فرانکفورت، استهکلم، امستردام، پاریس و ....  در حمایت از جنبش دانشجویی صورت گرفت. n