نابودی افغانستان جوهر دمكراسی آمریكائی

نشریه شماره11  تشکل زنان 8 مارس

نابودی افغانستان جوهر دمكراسی آمریكائی!

برگردان و تلخیص : هما غفوری

روزنامه ایندیپندنت به تاریخ 2004/11/19 در سرمقاله خود  می نویسد:

سه سال پس از سرنگونی طالبان کشت خشخاش بنا بر گزارش سازمان ملل رشد کرده است. نسبت کشت خشخاش حتی در مقایسه با سال گذشته دو سوم افزایش یافته است.

این گزارش باعث خجالت تونی بلرمی شود چرا كه وی  در سال 2001 مدعی شد كه ریشه تریاك و كشت خشخاش با رفتن طالبان از بین خواهد رفت!

طبق گزارش سازمان ملل موتور اقتصاد افغانستان را تولیدات تریاك تشكیل می دهد ودر سال گذشته 87 درصد مواد مخدر جهان را تامین كرده است.

این گزارش ادامه میدهد كه ازهر ده نفر یك نفر در افغانستان وابسته به تجارت مواد مخدراست و  تنها در سال گذشته 2.3 میلیون نفر در این رابطه استخدام شده اند. تجارت مواد مخدر60 در صد درآمد ملی را به خود اختصاص داده است.

فقط در یك سال گذشته كشت خشخاش 64 درصد افزایش یافته و تولیدات آن نزدیک به 4200 تن بوده است.

بسیاری از زندانیانی كه در زندان نزدیك كابل بسر می برند را زندانیان مواد مخدر تشكیل می دهند. ولی این زندان را قاچاقچیان خرد پر كرده است. یكی از زندانیانی كه مدت چهارماه در زندان است خود را بی گناه می داند. وی در مصاحبه با بی بی سی گفت: «چیزی كه من می فهمم این است كه قاچاقچیان بزرگ با دولت ارتباط دارند و به خاطر همین هم هیچ وقت دستگیر نمی شوند. اگر دولت خیلی جدی بود، قاچاقچی های بزرگ را دستگیر می كرد ونه كسانی مثل من را».

یكی از کارکنان گروه های امداد در جلال آباد اظهار كرد كه « ممنوع كردن كشت خشخاش فقط قیمت ها را بالا می برد و به این وسیله پول زیادی را برای جنگ سالاران بوجود می آورد. مردم می گویند كه یكی از مقامات محلی در منطقه « ننگرهار» 700 تن تریاك دارد. اینها کسانی اند كه برای آمریكا جنگیدند و حالا پول های كلانی از طریق تریاك به جیب می زنند. هیچ كس این تجارت را در افغانستان نمی خواهد. ولی آیا دولت به دنبال كسانی كه نقش اصلی در كشت و بفروش رساندن تریاك و چرخاندن این تجارت را دارند هست؟ دولت فقط كشاورزان خرد كه سعی می كنند از این طریق زنده بمانند، تحت تعقیب قرار می دهد.»

.... از آنجا که مقامات دولت، سران ارتش و جنگ سالاران دست اندر کارند وسودهای كلانی را ( از تجارت تریاك ) به جیب می زنند، به همین دلیل نامی از افراد كلیدی در بین مردم برده نمی شود.

معلمی می گوید: كشاورزان در این ناحیه به كشت حشخاش مشغول اند. چرا كه  کسی که چیز دیگری بكارد «احمق» است. كشاورزان خرد با کشت خشخاش  01 برابر گندم، ارزش مالی تولید می کنند. سه سال بعد از رفتن طالبان 1300 كیلومتر مربع زمینهای كشاورزی با گلهای خشخاش پوشیده شده است.