استانبول – گزارشی از کنفرانس زنان علیه آزار جنسی و تجاوز

استانبول – گزارشی از کنفرانس زنان علیه آزار جنسی و تجاوز

برگردان: مینو ستوده

کنفرانس زنان «علیه آزارهای جنسی و تجاوز» در روزهای ۱۰ - ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۰ با حضور هئیت های بین المللی از انگلیس، سوئیس، آلمان، فرانسه و عراق در شهر استانبول برگزار شد.

 کنفرانس با شرکت بیش از ۱۰۰۰ نفر در جوی صمیمانه و جدی طی دو روز کار خود را موفقیت آمیز به پیش برد. ۱۲ زن زندانی سیاسی سابق که زیر شکنجه های ارتجاع مقاومت کرده بودند، از تجربیات خود در زندان سخن گفتند بعلاوه زنان کرد (از جنوب ترکیه) از تجارب مبارزاتی خود با سربازان ترک و نیرو های امنیتی دولت توضیحاتی دادند.

دو نفر از زنان سخنران هنگام سخنرانی، بعلت ترسی که هنوز از ماموران دولتی داشتند چهره خود را پوشانده بودند. خانواده های زندانی سیاسی نیز در مورد تجربیات خود در دوران اسارت فرزاندانشان توضیحاتی دادند.

خبرنگاران کانال های تلویزیونی و سایر رسانه ها در این کنفرانس حضور داشته و اخبار آن را در سراسر ترکیه پخش کردند. حتی روزنامه های طرفدار دولت هم صفحات بسیاری را به گزارش از این کنفراس اختصاص دادند. مسئولین بنیاد پزشکی، هلن بارمر و جاناتان فیشر سخنرانی خود را از انگلیس انجام دادند.

موضوع کنفرانس به ترتیب زیر بود:

• آزار جنسی و تجاوز در زندان

 • آزار جنسی و تجاوز در جنگ

 • چگونه عليه آزار جنسی و تجاوز بجنگیم

روشن بود که کارزار دائمی اتحادیه زنان کارگر (EKB) به همراه دیگر تشکلات زنان از دسامبر ۱۹۹۹ بشکل موفقیت آمیزی موضوع "آزار جنسی و تجاوز" را به میان مردم برده بودند.

این کنفرانس دولت را محکوم نمود و خواستار مجازات عاملین این تجاوزات و آزارهای جنسی شد. سخنرانی زندانیان سیاسی اثبات نمود که دولت بطور ویژه برای سرکوب مقاومت و مبارزه مخالفین و دست کشیدن آنان از باور های خود، بطور ویژه زنان را هدف قرار میدهد.

جلسات، مشاوره های پزشکی و مباحث این کنفرانس به وضوح این واقعیت را روشن نمود که تعداد بسیاری از زنان از رفتارهای زشت جنسی در دوران اسارت خود و در جنگ کردستان بوسیله صاحب منصبان ترکیه آسیب دیده‌اند. این زنان نیاز به کمک و حمایت پزشکی و راهنمائی در زمینه مسائل قانونی دارند.

کنفرانس با قطعنامه زیر کار خود را به پایان رساند

• آزار جنسی و تجاوز، جنایت است و باید متوقف شود. و عاملین این جنایات باید مجازات شوند.

• قوانین باید عوض گردد و به زندانیان سیاسی فرصت قانونی بدون هر گونه ممانعتی برای شکایت علیه عاملین داده شود.

• دولت باید حمایت خود را از عاملین این جنایات قطع نماید. زندانیان سیاسی نیاز به حمایت مردم دارند تا قادر شوند علیه مقامات دولتی ترکیه شکایت قانونی کنند.

• زنان نیاز به حمایت های پزشکی برای رفع مشکلات خود و کمکهای روحی روانی در مراکز امن زنان دارند.

• گزارشات پزشکی باید به وسیله مقامات دولتی مورد قبول قرار گیرد.

• تمامی زندانیان سیاسی که در اثر تجاوز جنسی مجبور به امضاء اقراریه کذب شده اند باید فورا آزاد گردند.

• زنان کرد نیاز به کمک بیشتر دارند و باید در مناطق کردنشین مراکزی تاسیس گردد که از آنان حمایت کند.

 

برگزار کنندگان کنفرانس اظهار امیدواری کردند که دومین کنفرانس را در تابستان آینده برگزار نمایند، اما برگزاری آن را منوط به کمک های مالی دریافتی کردند.

گزارشی از کمیته کارزار علیه آزار جنسی و تجاوز