به یاد

رفیق آذر درخشان

رویای آذر نابودی جهان کهنه و پوسیده سرمایه‌داری بود. آذر خشم و نفرتی عمیق نسبت به سیستم سرمایه‌داری‌ هم از نوع رژیم زن ستیز و پدرسالار جمهوری اسلامی و هم از نوع امپریالیست‌های مردسالار داشت.

آذر بارها و بارها بر این حقیقت انکار ناشدنی انگشت می‌گذاشت که ستم و خشونت افسار گسیخته بر هر زنی و در هر نقطه‌ای از دنیا کافی است تا حکم پوسیده بودن این سیستم حاکم بر جهان را صادر کرد و برای سرنگونی انقلابی آن مبارزه بی‌امانی را پیش برد.

آذر با قلم و عمل مبارزتی‌اش از سن جوانی در این راه تلاش‌های بی‌وقفه کرد.

آذر اعتماد شگفت‌انگیزی به نیروی رهائی بخش زنان داشت و معتقد بود ستم از زنان انبار باروتی ساخته که اگر منفجر شود می‌تواند همه نظام‌های طبقاتی را از روی زمین جاروب کند. او می‌گفت که باید ذهن‌ها را آزاد کرد تا مشت‌های زنان به کار بیفتند. آذر معتقد بود که برای مبارزه هدفمند در راه رهایی زنان، پیشبرد مبارزه انقلابی، هم علم می‌خواهد، هم مهارت و ایستادگی، هم از خودگذشتگی و نهراسیدن از مرگ.

در مقابل دشمن و مشاطهگران، شراره‌های خشم را در چشمان آذر و تیغ بران زبان‌اش را می‌دیدیم و در مقابل دوستان شگفتن غنچه شادی و مهر در صورت فروتن‌‏اش را. قلم‌ها در دستان‌اش می‌بالیدند تا پیام آزادی و آزادگی را بر پیکره تاریخ بنویسند! و زیباترین افق رهائی را ترسیم کنند.

آذر یک زن کمونیست انقلابی انترناسیونالیست بود و از هر فرصتی استفاده می‌کرد تا همراه یارانش در کنفرانس‌ها، تظاهرات‌های ضد جنگ‌های ارتجاعی، تجاوز نظامی و اشغال‌گری‌های امپریالیست‌ها، حضور یابد. در دفاع از منافع مردم ستمدیده در ایران و جهان، آذر همواره در صف اول مبارزه قرار داشت.

آذر رواج دیدگاه‌های نادرست در درون جنبش چپ، نسبت به ستم جنسیتی را، معضل مهمی می‌دانست و با جدیت تمام برای رفع آن مبارزه می‌کرد، چرا که معتقد بود بدون رفع دیدگاه ناصحیح جنبش چپ نسبت به ستم جنسیتی نمی‌توان با دشمنانی که برای پیشبرد اهداف ستمگرانه و استثمار گرایانه‌اشان با سر نیزه و با صد تدبیر و هزار حیله به‌ میدان می‌آیند، به‌مصاف پرداخت.  

آذر به ما آموخت که همواره و همواره خود را نیازمند کسب آگاهی انقلابی بیشتر و بیشتر ببینیم، بدانیم که بدون زحمت و پیگیری، بدون استواری بر اصول، بدون گذشتن از منافع فردی، بدون اتکا بر منافع اکثریت زنان و توده‌های ستمدیده در ایران و سراسر جهان، بدون ایجاد بزرگترین اتحادهای اصولی علیه دشمنان رنگارنگ، نمی‌توانیم راه پر پیچ مبارزه طبقاتی که او برایش می‌جنگید را سر بلند طی کنیم.

آذر باورهای انقلابی‌اش را صادقانه و بی‌ریا زندگی می‌کرد و در مبارزه برای تغییر جامعه به کار می‌بست و از این راه توشه‌ی گران‌بهایی برای ادامه‌ی راه امان به یادگار گذاشت.

جسم آذر در میان ما نیست ولی نگاه ژرف و پر از امید او از برابر چشمان امان محو نخواهد شد و پیوند عمیقی که با ذهن امان و احساسات امان برقرار کرد همواره با ما خواهد ماند.

آذر! سال‌های سختی را بدون حضور تو طی کردیم، اما با اتکا به نگرش و عمل انقلابی‌امان تلاش کردیم راهی را که با هم آغاز کردیم را ادامه دهیم و مصمم هستیم همراه با گردانی از انقلابیون در ایران و سراسر جهان تا رسیدن به جامعه‌ای بدون ستم جنسیتی، بدون هر گونه ستم و استثمار مبارزات انقلابی‌امان را پی گیریم و این گونه یادت و راهت را گرامی بداریم.

سازمان زنان هشت مارس (ایران- افغانستان)

 ٢۶مه ٢۰٢۰

نشریه هشت مارس شماره ٥١

سپتامبر ٢۰٢۰/ شهریور ١٣۹۹