به یاری پناهجویان کرد ایرانی در ترکیه بشتابیم

به یاری پناهجویان کرد ایرانی در ترکیه بشتابیم!

بیش از 1300 پناهجوی کرد ایرانی در ترکیه بلاتکلیفند. این پناهجویان با وجود اینکه دارای کارت پناهندگی دفتر سازمان ملل در ترکیه می باشند، از هیچیک از حقوق پناهندگی برخوردار نیستند.

 بدلایل نامعلوم سازمان ملل از تعیین تکلیف این پناهجویان خودداری می کند. این پناهجویان که در دفتر سازمان ملل ترکیه به «شمال عراقی ها» معروفند حدود دو سال است که در ترکیه بسر می برند. اینان که سالها در کردستان عراق پناهجو بوده اند، با تغییر و تحولات منطقه ای و شدت گرفتن ناامنی ناچار شدند با تقبل مشقت فراوان خود را به شهر وان در ترکیه برسانند. حدود دو ماه پیش دفتر سازمان ملل بجای رسیدگی به تقاضای این پناهجویان با توسل به پلیس ترکیه این خانواده ها را در شهرهای مختلف ترکیه پراکنده کرد که امکان اعتراض را از ایشان بگیرد.

هم اکنون این پناهجویان در وضعیت بسیار خطرناکی از لحاظ بهداشتی و تغذیه بسر می برند.

این پناهجویان از حق کارکردن محروم هستند و این مسئله شرایط زندگی را برایشان سخت  تر کرده ا ست.

کودکان این پناهجویان بعلت فقر از اولیه ترین امکانات آموزشی بی بهره اند.

در میان این پناهجویان نوجوانانی هستند که بجز زندگی در اردوگاههای پناهندگی زندگی دیگری نمی شناسند.

دولت ترکیه از این پناهجویان برای اجازه اقامت باج می خواهد وکسانی که امکان پرداخت این وجه را ندارند در معرض دیپورت قرار دارند.

سازمان ملل ترکیه هیچ دلیل روشنی برای امتناع از فرستادن این پناهجویان به کشورهای پناهنده پذیر ارائه نمی کند، آنان را از امکانات اولیه ای که در اختیار سایر پناهندگان قرار می دهد محروم کرده است و در عین حال می کوشد شرایط غیر انسانی را که به آنها تحمیل کرده است، نادیده بگیرد.

 ما از همه سازمانها و مدافعین حقوق بشر و انجمن های مترقی می خواهیم که با اعتراض این پناهجویان همراه شده و از طریق ارسال نامه و یا فکس به سازمان ملل مستقر در ژنو بخواهند که شرایط غیر انسانی پناهجویان پایان یابد و به خواست آنان که رفتن به کشورهای پناهنده پذیر است هر چه سریعتر رسیدگی شود.

سازمان زنان هشت مارس (ایرانی – افغانستانی)

21 سپتامبر 2004