نامه سرگشاده به مسئولین و دست اندرکاران حزب کمونیست کارگری ایران

نامه سرگشاده به مسئولین و دست اندرکاران حزب کمونیست کارگری ایران

در جریان مبارزه مهم و موقتی که از سوی نیروهای مبارز و مردم آگاه علیه «کنفرانس سه روز برلین» به پیشبرده شد، برخوردهای نادرستی را از جانب تشکیلات شما مشاهده کردیم. برخی از این برخورد ها تازه گی نداشت و قبلا نیز در آکسیونهای مشترک یا هماهنگی که حزب شما در آنها حضور داشت، بروز یافته بود. از آنجا که سازمان ما (سازمان زنان هشت مارس) نیز همانند بسیاری دیگر از مبارزان ضد رژیم، چنین برخوردهائی را به حال اتحاد صفوف نیروهای مترقی و آزادیخواه و پیشبرد مبارزه ای قاطع علیه رژیم جمهوری اسلامی زیانبار می دانیم، تصمیم گرفتیم با صراحت و بطور آشکار بقد آن بپردازیم به این امید که نقد ما به تصحیح سیاستهای نادرست و کنار گذاشتن برخوردهای زیانبار در سطح جنبش سیاسی ایران در خارج کمک کند.

قبل از فرود به نقد، لازم می دانیم به یک نکته خاص در مورد مبارزه برلین آشکار کنیم آماج آن مبارزه از نظر ما بدرستی رژیم جمهوری اسلامی و حامیان امپریالیست آلمانی آن و نیز دار و دسته های سازشکار و خائنی نظیر توده ای ها و اکثریتها بودند. به همین جهت طی آن مبارزه ها کوشیدم برخوردهای غیر اصولی شما را تحمل کنیم و پاسخ را به زمانی دیگر موکول کنیم اینک که آن مبارزه با موفقیت پایان گرفته و مبارزات مهمتری در راه هست، زمان پرداختن به این مسائل فرارسیده است:

1- مهمترین اشکال، تزلزل سیاسی شما در یک لحظه تعیین کننده از مبارزه علیه کنفورانس برلین بود. همه ما آمده بودیم تا با فریاد های اعتراض خود از برگزاری چنین کنفرانسی جلوگیری کنیم. آمده بودیم تا با یک مبارزه رزمنده و سازش ناپذیر اعلام کنیم که به جانیان و شکنجه گران کهنه کار"دوم خردادی" اجازه نمی دهیم نقاب "آزادیخواه" و "دمکرات" به چهره بزنند، اجازه نمی دهیم که دولت آلمان بخاطر منافع سیاسی و اقتصادی خود در ایران، تصویری وارونه از اوضاع جامعه و رژیم ارتجاعی حاکم ارائه دهد. این مبارزه ای برحق بود و به همین خاطر مورد پشتیبانی گسترده قرار گرفت. برگزار کنندگان کنفرانس، قدرت این مبارزه را حس کردند و فهمیدن که با دعوت از پلیس آلمان برای دستگیری و ضرب و شتم مردم متعرض نمی توانند کاری از پیش ببرند. بنابرین کوشیدن با ارائه این پیشنهاد "به مخالفان هم وقت صحبت می دهیم" در صفوف ما تفرقه بیندازند و متاسفانه پای شما در برابر این پیشنهاد سست شد در حالی که همه نیروهای متعرض با فریاد و شعارهای بی وفقه مصمم بودند مانع ادامه کنفرانس شوند، آذر مدرسی بعنوان سخنگوی حزب شما پشت تریبون کنفرانس رفت و اعلام کرد که نمایندگان مخالفان با برگزارکنندگان کنفرانس به توافق رسیده اند که اگر به آنان اجازه صحبت داده شود، معترضین در مقابل، ساکت شوند تا کنفرانس کار خود را ادامه دهد!

این یک تزلزل آشکار بود که اگر بحال خود رها می شد می توانست مبارزه علیه کنفرانس برلین را بجای موفقیت به شکست بکشاند. خوشبختانه نیروهای مبارزه و مردم معترض حاضر نبودند تحت هیچ شرایطی منجمله در صورت سازش یا تزلزل برخی مانند شما اجازه ادامه کار کنفرانس را بدهند. در نتیجه، آذر مدرسی تسلیم خاص مردم شد سوالی که این مردم و هزاران توده دیگری که چشم به مبارزه برلین دوخته بودند از شما دارند این است که آیا نمی دانستید با قبول پیشنهاد تفرق افکنانه  برگزار کنندگان کنفرانس بر آتش خشم زنان و مردان معترض آب سرد می ریزید؟ آیا مردم حق ندارند چنین نتیجه گیری کنند که حزب کمونیست کارگری ایران فقط می خواهد از مبارزات پی گیر و رزمنده توده ها بمثابه اهرم فشار استفاده کند تا برای خود امتیازی بگیرد و آن وقت مردم را به آرامش دعوت کند؟ مردم آگاه باید این سوال را از شما بکنند و شما باید به آن پاسخ دهید.

2- زمانی که آذر مدرسی در پشت تریبون قرار داشت از او سوال شد که این نیروهای مخالف که برگزار کنندگان کنفرانس به توافق رسیده اند غیر از حزب کمونیست کارگری، چه کسانی هستند و او جواب داد: "سازمان هشت مارس" و برخی دیگر، این دروغ بشدت ما را خشمگین کرده است. شما حق نداشتید برمبنای منافع سیاسی خود، و در واقع برای مشروعیت بخشیدن به تزلزل سیاسی خود، نام سازمان ما را به میان آورید. مواضع و عملکرد "سازمان زنان هشت مارس" در مبارزه علیه کنفرانس برلین کاملا روشن و صریح بود و هیچ جای ابهام نداشت. برخورد سخنگوی حزب شما قابل توجیه نیست. او فقط می خواست برای یک تصمیم گیری سازشکاران، شرایک بتراشد. این برخورد شما سزاوار انتقاد از خود علنی است.

3- سخنگویان حزب شما در مصاحبه با رادیو های فارسی زبان منجمله رادیو اسرائیل، این تصور نادرست را از مبارزه برلین دادند که حزب کمونیست کارگری ایران مبتکر و سازمانده این مبارزه بوده است. این تبلیغ غیر واقعی، اولا باعث منفرد شدن شما میان مبارزان خارج کشور می شود، چون آنها حقایق را به چشم می بییند. ثانیا این کار باعث می شود آن کسانی که در ایرانی به رادیوهای خارجی گوش می کنند و چشم به مبارزات ایرانیان در خارج از کشور دارند، دلسرد شوند و فکر کنند که غیر از یک حزب در خارج، هیچ نیروی دیگری علیه رژیم مبارزه نمی کند اگر واقعا مسئله شما تقویت مبارزات توده های مردم باشد، آنگاه باید واقعیات خوب را به گوش مردم برسانید.این واقعیت خوبی است که کنفرانس برلین بر اثر مبارزه همه نیروهای مبارز و انقلابی خواه متشکل، خواه غیرمتشکل به تعلیق کشانده شد این واقعیت خوب را باید بدون تنگ نظری و فرقه گرائی به گوش همگان رساند، به آنان امید بخشید و روحیه مبارزاتشان را تقویت کرد. جالب اینجاست که حزب شما به هنگام تزلزل و اتخاذ تصمیمات سازشکارانه به فکر این "شریک جرم" می افتد اما در وقت تبلیغ عمدا بر صف گسترده نیروهای مبارزی که در صحنه فعال هستند چشم فرومی بندد.

این نوع تبلیغات فرقه گرایانه و تنگ نظرانه قبل از مبارزه برلین نیز از جانب حزب شما صورت گرفت و موجب شده که بسیاری از جریانات مترقی حاضر به اتحاد عمل مبارزاتی با شما نشوند. یعنی با این کار نه فقط به سازماندهی یک مبارزه متحد و گسترد و رزمنده علیه رژیم جمهوری اسلامی ضربه می زنید، بلکه خود را نیز منزوی می کنید.

4- در همین زمینه لازم می دانیم به یک اقدام غیر اصولی شما در آستانه کنفرانس برلین اشاره کنیم که امیدواریم ناشی از اشتباه و بد فهمی باشد.  شما در فراخوان حزبتان که دعوت به یک آکسیون اعتراضی در برلین بود، بدون تماس با ما نام «سازمان زنان هشت مارس» در لیست حمایت کنندگان این آکسیون قرار دادید. شک نیست که ما از تمامی مبارزاتی که از سوی نیروهای مترقی علیه این کنفرانس انجام گرفت حمایت می کنیم اما به عنوان یک تشکیلات مبارزه زنان ایرانی و افغانستانی به هیچوجه مایل نیستند در حاشیه فراخوان های احزاب و سازمان ها قرار بگیریم. ما به حاشیه رانده شدن در جهت تضعیف جنبش زنان می دانیم سازمان ما تا کنون با نیروهای سیاسی گوناگون اطلاعیه های مشترک داده و اتحاد عمل های معینی را سازمان داده است اما هرگز در حاشیه این اطلاعیه ها و اتحاد عمل ها نبوده ایم، بلکه در سطح اتحاد عمل نام سازمان خود را مستقلانه طرح کرده ایم. و مهمتر آنکه، ما  خط فکری و جهت گیری مبارزاتی و روش مبارزاتی خودمان را داریم و لازم می دانیم به گونه ای با جریانات مترقی دیگر وارد اتحاد عمل شویم که با این خط و جهت گیری و روش در تناقض نباشد. امیدواریم که در آینده، از نام ما خودسرانه استفاده نکنید.

همانطور که شما نیز می دانید امروز اپوزیسیون خارج کشور به دو صف بندی آشکار، متضاد تقسیم شده است که یکی خواهان مبارزه علیه تمامیت جمهوری اسلامی است و دیگری خواهان تسلیم و سازش با جناحی از جمهوری اسلامی.

بدون شک ما شما را در صف اول می دانیم و انتقاد فوق را با روحیه تحکیم اتحاد درون این صف بندی مطرح کردیم. و امیداریم که شما نیز با همین روحیه به انتقادات ما توجه کنید تا بتوانیم همراه و همگام با همه سازمانها و نیروهای انقلابی و مبارز و مردم آزدایخواه اعتراضات قدرتمند و سازش ناپذیری را علیه سفر خاتمی به آلمان و سایر کشورهای اروپائی به پیش بریم.

سازمان زنان هشت مارس (ایرانی- افغانستانی) آوریل 2000