گزارش مراسم بیستمین سالگرد فاجعه هولناک تابستان 67

گزارش مراسم بیست امین سالگرد فاجعه هولناک کشتار زندانیان سیاسی در تابستان 67

 

بدنبال پیگیری و تلاش شهرزاد مجاب  برای اولین بار یکی از پنل های سمینار چهار روزه مطالعات ایران در شهر تورنتو به موضوع زندانیان سیاسی اختصاص داده شد. این پنل در روز اول آگوست  به  بررسی زندانیان سیاسی دهه شصت و کشتار برزگ تابستان 67 پرداخت. در این پنل که در حدود 200 نفر شرکت کننده داشت شهلا طالبی و شکوفه سخی از زندانیان سیاسی سابق و کاوه شهروز و پیام اخوان وکلای فعال حقوق بشر که مسئله اعدام های دهه شصت و بویژه تابستان 67 را در دست گرفته اند و سعید یوسیف از زندانیان زمان شاه و شاعر در این پنل سخنرانی کردند. این مراسم به زبان انگلیسی بود.شهلا طالبی در سخنرانی خود به مسئله ادبیات و نامه های خود با همسرش پرداخت. همسر شهلا طالبی در تابستان 67 اعدام شد.

شکوفه سخی در سخنرانی خود به مسئله توابیت در جمهوری اسلامی پرداخت. او علیرغم اینکه تواب ها را به درجات گوناگون تقسیم میکرد نهایتا چمهوری اسلامی را در فرو بردن انسانها به منجلاب توابیت مقصر ارزیابی میکند.

کاوه شهروز با بررسی جنایت جمهوری اسلامی در تابستان 67 و ذکر آمرین و عاملین این جنایت راهکارهای حقوقی برای به محاکمه کشاندن جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار داد.

پیام اخوان با بررسی جنبشهای عدالتخواهانه در شیلی , اندونزی ؛ مکزیک و همینطور در بوسنی و یوگسلاوی سابق به اهمیت دادگاههای بین المللی برای پیگیری جانیان و قاتلین مردم تاکید کرد و و راهکارهای همه گیر شدن یک جنبش عظیم اجتماعی برای به محاکمه کشانده جمهوری اسلامی را به بحث گذاشت.

 

درروز یکشنبه 3 آگوست  نیز مراسمی به مناسبت بیستمین سالگرد کشتار 67 با حضور 150 نفر  در دانشگاه تورتنو به زبان فارسی برگزار شد. این برنامه با ابتکار و کوشش شهرزاد مجاب  برگزار شد  وچند تن از فعالین  سازمان زنان هشت مارس  و حسن پویا از فعالین پیگیر دفاع از زندانیان سیاسی و لغو اعدام او را در این کوشش همراهی کردند. در این مراسم هشت سخنران به ترتیت پیام اخوان- عزت مصلی نژاد- شهلا طالبی –شکوفه سخی – کاوه شهروز- آناهیتا رحمانی- حسن پویا – سعید یوسف صحبت کردند و از زوایای گوناگون  به مسئله زندان جمهوری اسلامی پرداختند. در مجموعه بحث های این مراسم، چگونگی به محاکمه کشاندن جمهوری اسلامی در دادگاه بین المللی و حتی اجرای یک دادگاه سمبولیک و ترییونال برای محاکمه کردن قاتلین و جانیان این کشتار بزرگ مورد بررسی قرار گرفت. در بخش پرسش و پاسخ  شرکت کنندگان با طرح سوالات دقیق زوایای گوناگون دامن زدن به یک جنبش اجتماعی برای افشاگری از جنایات جمهوری اسلامی در سطح بین المللی و نهایتا محاکمه آن را به بحث گذاشتند.

 

سازمان زنان هشت مارس ( تورنتو)

  آگوست 2008