گزارش تکمیلی مراسم روز جهانیِ زن، در میدان دام آمستردام- هلند

«کمیته ۸  مارس هلند»؛ متشکل از سازمان زنان هشت مارس (ایران- افغانستان) واحد هلند و چندین گروه  و سازمان زنان دیگر از ملیت های گوناگون همراه با سایر نیروهای سیاسی؛ روز جمعه ۸ مارس، مراسم روز زن ۲۰۲۴ را با برفراشتن بنرها و حمل عکس ها و پلاکاردها، با حضور گروه های موزیک، از ساعت ۱۸:۰۰ بعد ازظهر در میدان دام آمستردام، با حضور پر شمار مردم، از سنین مختلف برگزار کردند.

هنرنمایی گروه جوانان فلامینگو که با حضور پر انرژی شان و طبل زدن و رقص، به مارش مبارزاتی زنان شور و هیجان بخشیدند؛ توجه و استقبال بسیاری را جلب کردند.

برنامه با خوش آمدگویی و خواندن بیانیه مشترک کمیته برگزار کننده توسط ۵ نفر از اعضا آغاز شد. در این بیانیه مختصرا به تاریخچه 8 مارس و اهمیت این روز، همبستگی جهانی زنان، موقعیت و شرایط زنان در کشورهای گوناگون تحت حاکمیت دولت های امپریالیستی، ارتجاعی و دیکتاتوری و همچنین جنایات جنگی و بطور مشخص در رابطه با نسل کشی فلسطینی ها توسط دولت فاشیستی و صهیونیستی اسرائیل؛ پرداخته شده بود.

شعارها: «زنده باد ۸ مارس روز جهانی زن! ۸ مارس روز مبارزاتی زنان، تعطیل رسمی باید اعلام شود!، فلسطین آزاد باید گردد!، به خشونت علیه زنان پایان دهید!، نه به خشونت علیه زنان!، زن زندگی آزادی!، ژن، ژیان آزادی!» و... ،بودند. همچنین ضمن همراهی با شعارهای مشترکِ برگزار کنندگان، فعالینِ هر کشوری به زبان خودشان سرود می خواندند و شعار می دادند.

ساعت ١۹:٣۰راهپیمایی از میدان دام شروع شد. ضمن عبور از خیابان های پر تردد شهر، تکرار شعارها، پخش موزیک های انقلابی، موزیک و نواختن طبل؛ در تمام طول مسیر به سمت سالن مرکز اجتماعی لیدیا، ادامه داشته و با شور و شوق مبارزاتی، توجه عابران را به مارش زنان جلب می کرد.

امسال بیش از ۶٠٠ نفر در آکسیون شرکت داشتند. حضور نسل جوان و بخصوص زنان جوان چشمگیر بود. همچنین احزاب و تشکلات مختلف ایرانی که فراخوان حمایتی داده بودند هم حضور فعالی داشته و در طول راهپیمایی در حمایت از مبارزات مردم ایران شعارهای: «زن زندگی آزادی؛ زندانی سیاسی آزاد باید گردد! » و علیه رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی شعارهای  «جمهوری اسلامی سرنگون سرنگون، جمهوری اسلامی آدمکش است نابود باید گردد، مرگ بر جمهوری اسلامی!» و ... را با صدای رسا، فریاد می زدند.

از ابتدای برنامه و در مسیر راهپیمایی، اعلامیه های گوناگون از جانب تشکلات از جمله اعلامیه مرکزی سازمان زنان هشت مارس، «زنان پیشقراولان مبارزه برای رهایی!» در بین شرکت کنندگان و عابرین پخش شد که تیتر و متن کلی آن از جانب برخی که امکان خواندن و صحبت داشتند مورد تاکید قرار می گرفت.

بعد از نزدیک به دو ساعت راهپیمایی، جمعیت به سالن برنامه رسید ولی به دلیل کمبود جا در سالن متاسفانه امکان حضور جمعیت بالای ۵۰۰ نفر، نبود و بسیاری از راهپیمایان نتوانستند در ادامه برنامه با ما همراه باشند. برنامه های سخنرانی و بحث و گفتگو به دلیل عدم حضور بسیاری از دوستان و رفقا ادامه پیدا نکرد. حرکت مبارزاتی روز ۸ مارس پس از صرف شام، اجرای موزیک و خواندن شعرهای انقلابی از طرف گروه مختلف هنری، با رقص و پایکوبی ساعت ۲۲:۰۰، به پایان رسید.





سازمان زنان هشت مارس (ایران – افغانستان) - هلند

١۱ مارس ٢٠٢٣