نوال سعداوی: فقرا و زنان اولین قربانیان مذهب اند

امپریالیسم می تواند در کشوری کودتا کند، اما قادربه انقلاب نیست

انقلاب کار مردم است، نه کار امپریالیسم". نوال سعدوای با ذکر این جمله تصریح می کند که میلیونها تن از مردم مصر روزها و شبها در خیابان‌ها بودند. 20 میلیون تن در انقلاب شرکت کردند تا مبارک را ساقط کردند. با سرنگونی مبارک بخشی از خواسته‌های انقلاب متحقق شد. مبارک رفت. البته، یادآوری می‌کند، نباید فراموش کرد که در همان روزهای اول ایالات متحده از مبارک حمایت می‌کرد. آمریکا ابتدا با انقلاب علیه مبارک مخالف بود چرا که ادعا می کرد اسرائیل به خطر می‌افتد. تنها زمانی که قدرت میلیونی مردم مبارک را سرنگون کرد، آمریکا از حرکت مردم مصر حمایت نمود. قبل از آن طرفدار پروپا قرص مبارک بود. رسانه‌های غرب نباید در باره نقش آمریکا غلو کنند. انقلاب کار مردم بود. همیشه بوده و هست و خواهد بود. امپریالیسم می‌تواند در کشوری کودتا کند، اما مطمئن باشید که قادر به انقلاب نیست. انقلاب کار مردم است. نوال سعدوای خطاب به افکار عمومی جهان می‌گوید: لطفا به انقلاب مردم اعتماد کنید. انقلاب کار فیس بوک و آمریکا نبود. آمریکا سالانه 2 میلیارد دلار به ارتش مصر کمک کرده و می‌کند.

 انقلاب مصر شروعی سکولار داشت، درست مانند انقلاب ایران

نوال سعداوی در توضیح مضمون انقلاب اخیر مصر می‌گوید که انقلاب مصر شروعی سکولار داشت. تنها بعد از پیروزی انقلاب و سقوط مبارک است که "سر و کله" گروه‌های مذهبی جدید طرفدار عربستان سعودی و اخوان‌المسلین پیدا شد. می‌گوید: "یکباره ما شاهد ظهور گروه‌های مردان ریشداری در خیابان‌ها شدیم که فریاد می‌زدند زنان نباید بی حجاب باشند، نباید در انتخابات شرکت کنند. می‌گویند مسیحی ها نباید در انتخابات شرکت کنند." نوال سعدوای می‌گوید این گروه‌های طرفدار عربستان سعودی‌اند که با برخورداری از امکانات مالی، دست به بسیج زده و با سلاح مذهب به جان مردم و انقلاب افتاده‌اند. می‌خواهند با این سلاح مردم و انقلاب را دو شقه کنند. سکولار بودن انقلاب مصر امپریالیسم را دچار وحشت کرد. آمریکا از انقلاب مذهبی نمی‌ترسد. اما از انقلاب سکولار می‌ترسد. اینها از سکولاریسم می‌ترسند. از فمینیسم می‌ترسند. من خودم علیه هر دولتی هستم که بر پایه مذهب تشکیل شود. چه اسرائیل باشد چه عربستان سعودی و چه آفریقای جنوبی. من طرفدار جدائی دین از دولت هستم. من دولت سکولار می‌خواهم. در ایران هم انقلاب 1979 سکولار بود. زمانی که موج انقلاب فرا رسید ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا خمینی را با هواپیما به ایران فرستادند. من قبل از انقلاب ایران 3 بار به این کشور سفر کرده بودم؛ ارزش‌هایی که مردم داشتند ارزش های سکولار بودند.

بازی با مذهب بازی با آتش است

گروه‌های مذهبی به اعتقاد نوال سعداوی با مذهب بازی می‌کنند تا در میان مرم نفاق ایجاد نمایند. با مسیحی مسلمان کردن بین نیروهای متحدی که مرحله‌ای از انقلاب در مصر را به جلو بردند، تفرقه ایجاد می‌کنند. بازی با مذهب بازی با آتش است و به ضرر مردم تمام می شود. فقرا و زنان جزو اولین قربانیان مذهب‌اند. من به تحلیلگرانی که در خارج از مصر هستد کاری ندارم. من در مصر زندگی می‌کنم و در بطن قضایا هستم. مردم ما در مصر از سادات و مبارک لطمه خورده اند. نیمی از جمعیت مصر زیر خط فقرند. سادات و مبارک دوستان آمریکا بودند. الان مذهب سلاح شقه کردن صف متحد مردم شده است. این سلاح علیه فمینیسم و سوسیالیسم هم هست. نوال سعدوای در سخنان پایانی خود گفت: "من 80 ساله هستم. ممکن است این آخرین باری باشد که مرا می‌بینید. اما این را از من بشنوید و در خاطر داشته باشید که ما باید ارتباط بین کاپیتالیسم، امپریالیسم و بنیادگرایی مذهبی را به خاطر بسپاریم."