نـــــدای خيـــابــــان

نـــــدای خيـــابــــان / بيانيه جمعی از دختران دانشجو به مناسبت روز جهانی زن


" امروز روز توست . روز زن "
جريان آب را برمی گردانيم
می دانيم که برده هيچ کس نيستيم
خواهران و برادرانت را بياب
آنان که همه حقايق نهفته در گفته هايت را می شنوند
آنان که در اين راه پشتيبانت می شوند

بيش از يک قرن از زمانی که زنان جهان خشم خود را عليه ستم و استثمار جنسی ابراز نمودند سپری شده است . روز ۸ مارس مصادف با ۱۷ اسقند ماه ، روز جهانی زن ، روزی است که در حافظه تاريخی ايرانيان مبارزات چشمگير 5 روزه زنان در سال ۵۷ عليه حجاب اجباری را تداعی می نمايد . زنان در اين روزها شلاق ، شکنجه و زندان را به جان خريدند اما از مبارزه بر سر حقوق خويش دست نکشيدند .
در ماههای اخير شاهد حضور با شکوه زنان در اعتراضات خيابانی بوده ايم . اين در صورتی است که با وجود درصد بالای حضور زنان شعارهايی در زمينه حذف تبعيض و ستم جنسی شنيده نشد . تلاش سران اصلاحات يا به عبارتی سبزها در مسکوت نگه داشتن خواست رهايی طلبانه زنان بی دليل نبوده است . هر حرکتی در جهت رهايی زنان و تلاش برای تحقق آن اساس نظام را مورد ضرب قرار می دهد و در طول اين مدت همگان شاهد بوديم که رهبران موج سبز بر ضد کسانی که کليت اين نظام ارتجاعی را هدف قرار داده اند موضع می گرفتند و در تمام سی و يک سال حاکميت جمهوری اسلامی ٨ مارس به عنوان يک روز رسمی قلمداد نگرديد و هم اکنون نيز ديده می شود که موج سبز اين روز را برای اعتراض انتخاب نمی نمايد. تنها مسئله در اين ارتباط اهداف موج سبز است اينان هرگز عليه کليت نظام جمهوری اسلامی اقدامی صورت نمی دهند و در ظاهر خواهان اصلاحاتی در درون همين نظام پوسيده هستند . ما بر اين عقيده ايم که نظام مبتنی بر حاکميت دينی هرگز نخواهد توانست منافع عمومی زنان و به طبع کل جامعه را تأمين نمايد .
از اين رو و از آنجا که اعمال ستم های جنسی و طبقاتی به زنان آنان را به نيرو مهم در جهت تغييرات بنيادين بدل کرده است ، متشکل شدن زنان در جهت دستيابی به آزادی و برابری ضروری است تا بدينوسيله با نيرويی توفنده و برنامه ای منسجم در مسير رهايی خود و جامعه گام بردارند . در اين مسير جنبش زنان در اتحاد با ساير جنبش های مردمی پيش خواهد رفت و به واسطه حضور حداکثری دختران در دانشگاه ها جنبش دانشجويی می تواند در اين مسير نقش مهمی را ايفا نمايد همانطور که شاهد برگزاری با شکوه مراسم ٨ مارس در سال ٨
۵ بوديم . اميد است در روز های آتی شاهد حرکت های آگاهی بخش ، راديکال و تاريخ سازی از سوی دانشجويان باشيم .
اين روز عرصه همه زنان ومردان آزاديخواه و نيروهای سياسی مترقی و انقلابی است که خواهان رفع هر گونه ستم جنسيتی هستند در اين روز با حضور گسترده در خيابان فرياد رهايی سرمی دهيم و تا برچيدن نظام مردسالار از پای نمی نشينيم .

ما زن و مرد جنگيم بجنگ تا بجنگيم
حجاب اجباری نمی خوايم نمی خوايم
آزادی و حق زن معيار انقلاب است
ما زنان همصدا متحد می شويم تا برکنيم ريشه ظلم و استثمار

آدری تماس با ما:nedakhiaban@yahoo.com

18 اسفند 1388   

 

منبع: روشنگری