در آسیا سالانه 100 میلیون زن می میرند یا متولد نمی شوند

درگذشت دخترایرانی در کوالالامپور

يک دختر دانشجوی ایرانی به نام «ربابه مهدی» صبح یک‌شنبه در تاریخ ۱۱ آوریل از طبقه دوازدهم یکی از هتل آپارتمان‌های واقع در مرکز کوالالامپور به پایین سقوط کرده و جان باخت. پلیس مالزی با توجه به شواهد و قراین در محل وقوع حادثه احتمال قتل را مردود دانسته است و مراتب به اطلاع سفارت ایران در مالزی رسیده است.

 صبح دیروز جسد یک دانشجوی ایرانی یکی از کالج‌های خصوصی زبان در طبقه هم کف یک ساختمان واقع در خیابان منشی عبداله پیدا شد.

به نقل از خبرگزاری رسمی مالزی، ذول کارنیان‌، رییس پلیس منطقه دنگی ونگی اعلام کرد که ربابه مهدی ۲۳ ساله در ساعت ۱ بعد از نیمه شب یک‌شنبه از طبقه چهاردهم به پایین سقوط کرده است و درگذشت.

هم خانه ربابه به پلیس گفت: «‌فقط ده دقیقه او را تنها گذاشتم و پس از مراجعت او را ندیدم و سپس از پنجره باز به پایین نگاه کردم و با پیکر نیمه جان ربابه روبه‌رو شدم.»

ربابه حدود سه ماه قبل پیش از دریافت پذیرش و ویزای دانشجویی به مالزی سفر کرده است. ربابه متولد سال ۱۳۶۶ و دارای مدرک کارشناسی شهرسازی از همدان است. در مدت حضور ربابه در مالزی موسسه اچ.ال.سی (HLC) کالج محل تحصیل وی نتوانسته است ویزای دانشجویی برای او اختیار کند.

از علت و انگیزه اصلی متوفی در دست‌زدن به این اقدام اطلاعی در دست نیست.

 

تجاوز به دختر جوان و سوزاندن جسد وی در پارک چیتگر

روزنامه تهران امروز: چهارشنبه 18 فروردين ماه شهرونداني كه در حوالي پارك چيتگر در حال تردد بودند متوجه جسمي شدند كه در داخل پارك در حال سوختن بود و دود آن از مسافتي دور هم قابل مشاهده بود. چند شهروندي كه با نزديك شدن به آتش متوجه بوي گوشت سوخته شده بودند وقتي به كانون آتش رسيدند دريافتند شي در حال سوختن جسد يك انسان است.

دقايقي بعد با تماس شهروندان پليس در محل حاضر و تحقيقات درباره هويت صاحب جسد آغاز شد. كاراگاهان چند متر آن‌طرف‌تر كيف دستي و كارت شناسايي صاحب جنازه را پيدا كردند و به اين نكته رسيدند كه صاحب جسد دختري 22 ساله و اهل اصفهان بوده است.

ادامه تحقيقات هم روشن كرد كه مقتول به تازگي از اصفهان به تهران آمده بود ه است.پرونده با ثابت شدن اينكه به اين دختر جوان قبل از مرگ تجاوز جنسي شده است وارد فاز جديدي شد. گفتني است تا كنون سه مظنون در اين ارتباط دستگير شده‌اند و باتوجه به عدم سرقت از مقتول فرضيات ديگري در حال مطرح شدن است.

 

عروس ۱۳ ساله در یمن درگذشت

بی بی سی - در یمن دختری ۱۳ ساله سه روز پس از عروسی بر اثر خونریزی شدید درگذشت. به گفته گروه‌های مدافع حقوق بشر، دختر ۱۳ ساله یمنی سه روز پس از ازدواج، جان خود را از دست داده است.

به گفته یک سازمان مدافعان حقوق زنان به نام "کانون خواهران عرب" این دختر که با فشار خانواده ازدواج کرده بود، روز دوم آوریل در استان حجه در شمال غربی یمن جان باخته است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر، از جمله سخنگوی منطقه‌ای یونیسف (سازمان حمایت از کودکان) به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند، زیرا این دومین دختری است که در روزهای گذشته تنها چند روز پس از عروسی جان خود را از دست داده است.

قانون ممنوعیت ازدواج در سنین پایین

طرفداران حقوق بشر تلاش می‌کنند در یمن قانونی را برای تعیین سن حداقل برای ازدواج دختران به تصویب برسانند. اما این قانون با مخالفت محافل محافظه‌کار روبرو شده است.

دو هفته پیش صدها زن یمنی در گردهمایی در برابر پارلمان کشور خواستار قانونی شدند که حداقل سن ازدواج را ۱۸ سال تعیین کند.

گردهمایی گروه‌های مدافع زنان تنها دو روز پس از راه‌پیمایی وسیع محافل محافظه‌کار علیه وضع قانون محدودیت سنی تشکیل شد، که در آن هزاران نفر شرکت کردند.

در فوریه سال ۲۰۰۹ طرحی در پارلمان یمن ارائه شد که حداقل سن ازدواج مردان را به ۱۸ سال و سن زنان را به ۱۷ سال بالا ببرد، اما این لایحه به تصویب نرسید. نمایندگان گفتند که چنین قانونی با موازین اسلامی و سنت‌های عشیره‌ای مغایرت دارد.

در حال حاضر در یمن طبق قانون ازدواج دختران با سن ۱۵ سال مجاز است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سه سال پیش مطبوعات یمن از دختری ۸ ساله گزارش دادند که تقاضا کرده بود از همسر خود که بیش از سی سال داشت، طلاق بگیرد.

به گفته گروه‌های مدافع حقوق بشر، از جمله یونیسف (سازمان حقوق کودکان وابسته به سازمان ملل متحد) ۲۵ درصد از دختران یمن در زیر سن ۱۵ سالگی ازدواج می‌کنند.

 

در آسیا سالانه 100 میلیون زن می میرند یا متولد نمی شوند

دهلی نو، 19 مارس، خبرگزاری «ریا نووستی»/ سالانه تا حدود 100 میلیون زن در آسیای جنوبی و شرقی بعلت عدم تغذیه کافی و در دسترس نبودن دارو می میرند و یا بعلت سقط جنین متولد نمی شوند، بیش از همه چین و هند زنان را از دست می دهند، این مطلب در تحقیق UNDP (برنامه توسعه سازمان ملل متحد) گفته می شود که در این هفته منتشر شد.

 

در این تحقیق خاطر نشان شده است که تبعیض قائل شدن برای زنان، از جمله از نظر دسترسی به مواد غذایی و خدمات پزشکی و همچنین سقط جنین (اگر آزمایش نشان دهد که نوزاد دختر بدنیا خواهد آمد)، همه اینها مشکلاتی جدی در برخی کشورهای آسیایی هستند.

 

در این سند هفت کشور نام برده شده اند که در آنها این مشکل وجود دارد: هند، بنگلادش، چین، ایران، کره جنوبی، نپال و پاکستان. بیش از همه این مشکل در چین و هند دیده می شود. برای هند این رقم به 42.7 میلیون زن و برای چین به 42.6 میلیون می رسد.

 

آنطور که کارشناسان سازمان ملل خاطر نشان می کنند، این وضعیت منجر به عدم تناسب جدی بین تعداد پسران و دختران متولد شده می شود: در برخی مناطق به ازای هر 119 نوزاد پسر، تنها 100 نوزاد دختر به دنیا می آید.

منبع: http://www.iranpressnews.com/zanan/news/2010/15966.htm