سکينه محمدی وادار به اعتراف تلويزيونی شد

سکينه محمدی وادار به اعتراف تلويزيونی شد.

مریم قربان زاده، آذر باقری و کبری بابایی در خطر اعدام و اجرای این حکم قرار دارند.

روز:جاويد کيان، وکيل 4 زنی که در تبريز با خطر سنگسارو اعدام مواجه اند در مصاحبه با "روز" از مجامع بين المللی خواست برای نجات جان سکينه محمدي، مريم قربان زاده، کبری بابايی و آذر باقري، اقدام کنند. همزمان شب گذشته برنامه بيست و سی صدا و سيمای جمهوری اسلامی مصاحبه ای از سکينه محمدی آشتيانی پخش کرد که براساس آن، اين زن که در خطر سنگسار و اعدام قرار دارد به ارتکاب زنا و قتل همسرش اعتراف کرد و به بيان اعترافاتی عليه خود و وکيلش، محمد مصطفايی پرداخت و او را متهم به سوء استفاده کرد.

جاويد کيان که به همراه محمد مصطفايي، وکالت سکينه محمدی آشتيانی را برعهده دارد در مصاحبه با "روز" از تحت فشار بودن فرزندان سکينه محمدی و اخذ اين فيلم از اين زن زندانی تحت فشار و ضرب و شتم خبر ميدهد و مصطفايی نيز در واکنش به اين فيلم به "روز" می گويد دستگاه قضايی بايد بداند نمی توان با خشونت و زور و اجبار و ساختن صحنه های دروغين و تخريب، کارها و رفتارش را توجيه کند.

ضرب و شتم سکينه محمدی

سکينه محمدی شب گذشته در حالی بر صفحه تلويزيون حاضر شد و عليه خود و وکيلش سخن گفت که بعد از توقف اجرای حکم سنگسار، پرونده اش همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

جاويد کيان، وکيل خانم محمدی آشتيانی روز گذشته و بعد از پخش اعترافات موکلش در برنامه 20:30 به "روز" گفت: "خانم محمدی را به اتاق 37 زندان تبريز برده وعليه خودش از او اعترافات گرفته اند اما اين اعترافات در شرايط عادی نبوده بلکه براساس اخباری که دارم به شدت خانم محمدی را مورد ضرب و شتم قرار داده و کتک زده و وادار از انجام چنين مصاحبه ای کرده اند. کار خطرناک ديگری هم که انجام داده اند اين است که از چند نفر از اعضای خانواده و بستگان خانم محمدی هم عليه او فيلم گرفته اند."

آقای کيان توضيح می دهد: "رفته اند سراغ خانواده خانم محمدی که افرادی به شدت مذهبی هستند و از چند نفر از آنها عليه سکينه فيلمی گرفته اند مبنی بر اينکه سکينه مرتکب زنا شده و بايد مجازات شود و.... متاسفانه خانواده خانم محمدی هم به شدت فرزندان او را تحت فشار قرار داده اند که مادر شما آبروی خانواده ما را برده و بايد اعدام يا سنگسار شود و فشار روانی شديدی عليه بچه های خانم محمدی ايجاد کرده اند."

وکيل سکينه محمدی سپس خبر ميدهد که از طريق ساير موکلينش در بند نسوان زندان تبريز اطلاع يافته که سکينه تحت فشار و زير کتک شديد مجبور از مصاحبه تلويزيونی شده است.

اودر خصوص آخرين وضعيت پرونده سکينه محمدی هم می گويد: "آخرين اقدام ما درخواست اعاده دادرسی بود و قرار بود ظرف 20 روز به ما پاسخ دهند که متاسفانه قضيه همکار عزيزم، آقای مصطفايی پيش آمد. بعد از اين قضيه پرونده خانم محمدی از طرف حفاظت اطلاعات قوه قضائيه، معلق شد و پس از نامه ای که آقای حسينی نوبخت، معاون اجرايی شعبه اجرای احکام دادگستری تبريز برای آقای محسنی اژه اي، دادستان کل کشور نوشت، آقای اژه ای هم پرونده را به معاون اول خود يعنی سعيد مرتضوی محول کرده ؛ آقای مرتضوی هم پرونده را به حفاظت اطلاعات قوه قضائيه فرستاده و زير نامه پاراف کرده که ابتدا پرونده مريم قربان زاده حل شود و بعد پرونده سکينه محمدی. در حاليکه اين دو پرونده هيچ ارتباطی با هم ندارند. به اين ترتيب جان مريم قربان زاده در خطر است و ميخواهند حالا که سر و صداهای جهانی متوجه پرونده سکينه است خانم قربان زاده را سريع تر اعدام کنند."

سکينه محمدی آشتياني، زنی 45 ساله است که از سال 85 در زندان تبريز به سر می برد. او به اتهام رابطه نامشروع ابتدا در شعبه 101 دادگاه جزايی اسکو به 90 ضربه شلاق محکوم شد اما پس از اجرای حکم، شعبه 6 دادگاه کيفری آذربايجان شرقی با باز شدن پرونده قتل همسر خانم محمدي، مجددا به اتهام رابطه نامشروع (زنا) او را محاکمه کرد و حکم به سنگسار داد.

پس از واکنش های بين المللی نسبت به سنگسار خانم محمدي، حکم سنگسار او متوقف شد اما رئيس دادگستری تبريز اعلام کرد سکينه محمدی در پرونده قتل همسرش حکم اعدام دارد؛امری که از سوی وکلای او تکذيب شد.
سجاد محمدی آشتياني، فرزند سکينه پيش از اين به "روز" گفته بود: "به ما گفته اند پرونده مادرم در حال بررسی است و احتمال دارد دوباره مورد رسيدگی قرار گيرد اما هنوز هيچ چيز قطعی نيست و ما نميدانيم به جای سنگسار چه حکمی خواهند داد."

واکنش محمد مصطفايی به برنامه 20:30

روز گذشته و پس از پخش برنامه 20:30، محمد مصطفايی که در حال حاضر در کشور نروژ به سر می برد به گفتگو با "روز" نشست و در خصوص اعترافات خانم محمدی توضيحاتی ارائه داد.

اين حقوقدان می گويد: "همه ميدانند وقتی يک نفر جانش به هر نحوی در خطر باشد يا حکم به اعدام يا سنگسار او داده باشند، پشت هر تريبون و دوربينی که او را بنشانند ناچار است خواسته های کسی که جان او رادر اختيار دارد بپذيرد و هر آنچه آن فرد می خواهد انجام دهد. در مورد سکينه هم يقين دارم به همين منوال بوده است اما بايد بگويم که قضيه قتل در پرونده سکينه کاملا منتفی است چون قتل پرونده ديگری بوده و سنگسار هم پرونده ديگری و آنچه که مهم است اينکه وقتی اوليای دم گذشت می کنند و رضايت ميدهند بحث اعدام يا قصاص کاملا منتفی می شود و اين ربطی به نوع قتل ندارد. در اصل موضوع قتل با توجه به گذشت اوليای دم منتفی شده اماآقايان در صدا و سيما موضوع قتل را پررنگ کرده اند تا خود را توجيه کنند. سئوال من اين است که چرا بحثی از سنگسار نکردند و چرا اعلام نکردند که سکينه سه بار درخواست عفو کرده و رد شده است؟ چرا نگفتند دو نفر از 5 قاضی حکم به تبرئه سکينه به دليل عدم وجود دليل مبنی بر زنا داده اند؟"

آقای مصطفايی می افزايد: "بحث ما اين بود که يک انسان در معرض خطر سنگسار قرار دارد و اعدامی وجود نداشت. رئيس دادگستری تبريز بعد از واکنش های جهانی مصاحبه کرد و گفت که در پرونده سکينه اعدام وجود دارد اما من همه جا گفته ام که اصلا چنين چيزی نيست."

وی با طرح اين سئوال که چرا بايد زنی را که در معرض سنگسار قرار دارد به تلويزيون بياورند تا عليه خود و وکيلش حرف بزند می گويد: "چرا با وکيل او در تلويزيون صحبت نمی کنند؟ ادعا ميکنند که من اصلا سکينه را نديده ام در حاليکه من وکيل او هستم، بارها با او تلفنی صحبت کرده ام و او را بارها ديده ام؛ وکالت رسمی دارم که در پرونده هم موجود است. نمی دانم اين همه جو سازی برای چيست و چه چيزی را ميخواهند ثابت کنند."
آقای مصطفايی می افزايد:" اگر دستگاه قضايی درخواست عفو را پذيرفته بود اين همه جنجال و اعتراض هم نمی شد.اما مسئولان دولتی و قضايی بايد بدانند که با خشونت، زور، اغفال و دروغگويی نمی توانند کاری پيش ببرند؛ من هم به هيچ عنوان کاری ندارم که اسرائيل يا امريکا چه می گويند و چه ميکنند. من به اين کار دارم که يک انسان از مرگ نجات پيدا کند. در اين ميان عده ای هم در خارج از کشور سوءاستفاده سياسی می کنند و عده ای هم به صورت کاملا انسانی و بدون ادعا کار ميکنند. من کاری به کسانی که سوءاستفاده ميکنند ندارم. دلم برای کشورم می سوزد. کاش آقايان به جای ساختن فيلم های مستند دروغين، با آينده نگری راهکار درستی در پيش بگيرند که به نفع کشور، نظام و اسلام باشد."

جان مريم قربان زاده در خطر است

اما مريم قربان زاده کيست که به گفته جاويد کيان، مسئولان قضايی تصميم گرفته اند اول تکليف او را روشن کنند و بعد به پرونده سکينه محمدی بپردازند.

جاويد کيان، وکيل مريم قربان زاده به "روز" ميگويد: "همه توجه ها به پرونده سکينه محمدی جلب شده و در اين ميان جان خانم قربان زاده در خطر است. با اعتراضاتی که به سنگسار خانم محمدی شد، حکم سنگسار خانم قربان زاده را يک ماه و نيم پيش تبديل به اعدام کرده و به اجرای احکام فرستاده اند و هر لحظه امکان دارد اين زن اعدام شود."
او درباره پرونده مريم قربان زاده توضيح می دهد: "پرونده خانم قربان زاده مشابه پرونده سکينه محمدی است. او در زندان به سر می برد و محکوم به سنگسار شده بود اما بعد از سر و صداهايی که درباره پرونده سکينه محمدی شد، آقای نوبخت، معاون دادستان تبريز، پرونده خانم قربان زاده را با اين بهانه که ممکن است اين پرونده هم سر و صدا ايجاد کند و چهره اسلام را زير سئوال ببرد، به شعبه 12 کيفری استان فرستاد و اين شعبه حکم سنگسار خانم قربان زاده را به «دار آويختن» يعنی اعدام تبديل کرد. يعنی در اصل بعد از افشاگری هايی که درباره خانم محمدی صورت گرفت مجازات سنگسار خانم قربان زاده با درخواست معاون دادستان تبريز به اعدام تبديل شد و حکم هم خيلی سريع به شعبه اجرای احکام فرستاده شد و هر لحظه امکان دارد که اين حکم به مرحله اجرا درآيد."

وکيل مريم قربان زاده می افزايد:" تنها کاری که از دست من ساخته است اين است که تقاضای اعاده دادرسی کنم و در اين زمينه اقدام ميکنم اما مشخص نيست تقاضای ما را بپذيرند يا نه. متاسفانه اکنون پرونده در شعبه 7 اجرای احکام که شعبه مخصوص اجرای احکام اعدام است، می باشد."

وی درباره اتهام و چگونگی بازداشت موکلش می گويد: "همسر خانم قربان زاده يک فرد پارانوئيدی يعنی مبتلا به بيماری سوظن شديد از نوع خطرناک بوده به طوريکه هر روز که ميخواسته از خانه بيرون برود به خانم قربان زاده قرص خواب می خورانده و درها را قفل ميکرده است. او قبلا دو بار سابقه طلاق داشته که هر دو همسرش به دليل همين بيماری او طلاق گرفته اند و همه اينها در پرونده موجود است. با خانم قربان زاده هم همين کار را ميکرد و اين خانم ماهها نمی توانست از منزل بيرون برود تا اينکه خانم قربان زاده با فردی خارج از ازدواج رابطه برقرار ميکند و آن فرد همسر خانم قربان زاده را به قتل می رساند که در اين زمينه بايد بگويم خانم قربان زاده هيچ دستی در قتل نداشته و قتل ربطی به او نداشته و قاتل هم بعد با قرار وثيقه آزاد است."

آقای جاويد می افزايد: "بعد از اين قضيه خانم قربان زاده با اين فرد ازدواج موقت می کند و صيغه نامه هم داشته است اما خانواده مقتول که دنبال ارثيه او بودند برای اينکه سهم خانم قربان زاده را ندهند وقتی شوهر صيغه ای خانم قربان زاده به منزل او رفته بود ترتيب بازداشت آنها را می دهند. در تفتيش منزل فيلمی پيدا شد که در مورد رابطه جنسی خانم قربان زاده با همين فرد بود و همين فيلم مورد استناد قاضی شعبه 12 کيفری تبريزبرای صدور حکم سنگسار قرار گرفت و دفاعيات ما هم مبنی بر اينکه اين دو نفر صيغه رسمی دارند مورد توجه واقع نشد. استدلال قاضی هم اين است که اين فيلم مربوط به زمانی است که خانم قربان زاده شوهر داشته و روی فيلم هم تاريخ مربوط به قبل است."

سقط جنين 6 ماهه مريم قربان زاده

آقای کيان سپس با اشاره به باردار بودن خانم قربان زاده درهنگام بازداشت می گويد: "سه ماه قبل يعنی زمانی که جنين 6 ماهه بود مريم را ناچار کردند جنين را سقط کند چون ميخواهند سريع او را اعدام کنند و زن باردار را نمی توانند اعدام کنند. ما به اين قضيه به شدت اعتراض کرديم که جنين از سه ماهگي، انسان کامل است و از بين بردن او، قتل محسوب می شود اما توجهی به اين مساله نشد و سر و صدا سر قضيه سکينه محمدی باعث شد آقايان شتاب بيشتری به خرج دهند و تاوان آن را خانم قربان زاده بپردازد."

آقای کيان وضعيت روحی موکلش را بسيار بد توصيف می کند و می گويد: "متاسفانه وضعيت روحی مريم اصلا مناسب نيست و بعد از سقط جنين بدتر هم شده و الان هم که در خطر مرگ قرار دارد می توانيد حدس بزنيد که در چه شرايطی است."

آذر باقری ديگر قربانی

آذر باقری ديگر موکل آقای کيان است که از 14 سالگی و با شکايت همسرش و با حکم سنگسار در زندان به سر می برد.

آقای کيان درباره پرونده آذر باقری می گويد: "خانم باقری از 14 سالگی يعنی از ده سال قبل در زندان است. تمام مراحل قضايی را پی گيری کرديم 6 بار حکم سنگسار دادند اما به تازگی سنگسار ايشان تبديل به شلاق حد شده و پرونده باز به ديوان عالی کشور رفته و اگر ديوان اين حکم را نقض نکند از سنگسار نجات پيدا ميکند و اگر نقض کند حکم سنگسار اجرا خواهد شد؛ اما خطر اين است که شلاق ايشان به گونه ای است که بايد به صورت لخت، صد ضربه به پشت او بزنند که در اکثر موارد اين گونه شلاق به ضايعه نخاعی منجر می شود."

وی درباره اتهام و چگونگی بازداشت آذر باقری توضيح ميدهد: "شوهر خانم باقری به فردی بدهکار بوده و آن فرد را به خانه دعوت ميکند و سپس آذر و آن مرد را مضروب می کند و به پليس زنگ ميزند و ادعا ميکند که اين دو رابطه نامشروع داشتند و ديده ام و.... در اصل توطئه کثيفی می چيند که از شر طلبکار خود خلاص شود و اينکه اکنون حکم به شلاق تبديل شده به اين دليل است که توانستيم اين مساله را بالاخره ثابت کنيم که اين فرد طلبکار بوده و قضيه توطئه است و هيچ رابطه ای وجود نداشته است."

حکم سنگسارکبری بابايی در اجرای احکام

کبری بابايي، ديگر موکل جاويد کيان است که همسرش در تبريز به اتهام لواط اعدام شده و او در خطر سنگسار قرار دارد و به گفته وکيلش، حکم سنگسار او به شعبه اجرای احکام فرستاده شده است.

آقای کيان توضيح می دهد: "رحيم محمدي، همسر خانم بابايی هم به هيچ عنوان لواط نکرده بود بلکه نمايشی ترتيب داده بود که بتواند اخاذی کند که در اخاذی هم موفق نشد و بازداشت شد اما او را به اتهام لواط اعدام کردند و ظلم مضاعف در اين ميان به خانم بابايی شد که وضعيت روحی بسيار وحشتناکی دارد. دچار افسسردگی حاد است و داروهای خطرناکی مصرف ميکند. اکنون پرونده او در شعبه 7 اجرای احکام است و متاسفانه اعاده دادرسی درباره ايشان مورد قبول واقع نشده و هر لحظه امکان دارد او را سنگسار کنند."

جاويد کيان سپس از مجامع بين المللی ميخواهد برای نجات جان اين 4 زن اقدام کنند و می گويد از نظر قضايی دست او بسته است و بخصوص درباره پرونده هايی که در اجرای احکام است هيچ کاری از او ساخته نيست.

 

منبع: روشنگری