يکی از زنان دستگير شده روز عاشورا همچنان در شرايط سخت و بلاتکليفی بسر می برد

زندانی سياسی الميرا(فرح) واضحام که از دستگير شدگان عاشورا است در بند زنان زندان اوين همچنان در شرايطی سخت و در بلاتکليفی بسر می برد.

 

بنابه گزاشات رسيده به "فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران"زندانی سياسی الميرا(فرح) واضحام که از دستگير شدگان عاشورا است در بند زنان زندان اوين همچنان در شرايطی سخت و در بلاتکليفی بسر می برد.

 

زندانی سياسی الميرا (فرح) واضحام پس از اعتراضات گسترده مردم در روز عاشورا با يورش مامورين وزارت اطلاعات به منزلشان همراه با دو فرزندش دستگير شد. خانم واضحام را به بازداشتگاه مخفی وزارت اطلاعات منتقل کردند و يک ماه بطور مستمر تحت شکنجه های مامورين وزارت اطلاعات قرار داشت .او در طی يک ماه هر روز 3 بار که هر بار چند ساعت مورد بازجويی قرار می گرفت . بازجوييهای او با شکنجه های وحشيانه جسمی و روحی همراه بود.بازداشتگاه مخفی وزارت اطلاعات دارای راهروهای تاريک و سرد بود. اين بازداشتگاه فاقد حداقل امکانات اوليه انسانی بود.بطور دائم در طی شبانه روز صدای ناله ها و ضجه های دستگير شدگان که تحت شکنجه بودند شنيده می شد.

 

پس از 30 روز شکنجه های طاقت فرسا به سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوين منتقل شد و بازجويی او را فردی با نام مستعار علوی سربازجوی وزارت اطلاعات به عهده داشت.علوی همچنين بازجويی 2 فرزند او را هم به عهده گرفته بود.

 

دختر خانم واضحام مبتلا به سرطان لنف بود و در شرايط وخيمی جسمی بسر می برد. ولی بازجويان وزارت اطلاعات عليرغم وضعيت وخيم جسمی اش او را چندين روز در بازداشت نگه داشتند و مورد بازجوئی و شکنجه قرار می دادند تا او را وادار به اعتراف عليه مادرش نمايند. بازجويان وزارت اطلاعات هنگامی که وضعيت جسمی دختر خانم واضحام وخيم شده بود ناچار به آزادی وی شدند.

 

زندانی سياسی الميرا (فرح) واضحام در طی مدتی که در سلولهای انفرادی بازداشتگاه مخفی وزارت اطلاعات و بند 209 در بازداشت بسر می برد حق داشتن هيچگونه تماسی با خانواده اش را نداشت. حتی زمانی که او را به سلولهای چند نفره در بند 209 زندان اوين منتقل کرده بودند باز هم او ممنوع ملاقات و ارتباط بود. در حالی که دخترش سخت بيمار بود و تمام تلاش او اين بود که از وضعيت فرزندش مطلع شود.

 

خانم واضحام در حال حاضر در بند زنان زندان اوين زندانی است و عليرغم گذشت بيش از 8 ماه همچنان در بلاتکليفی بسر می برد. اتهاماتی که بازجويان وزارت اطلاعات عليه او بکار برده اند تهيه عکس و فيلم از اعتراضات مردم و داشتن ارتباط با سازمان مجاهدين خلق ايران است.ثبت و انتشار سرکوبهای خونين مردم ايران در جريان اعتراضات گسترده توسط نيروهای سرکوبگر ولی فقيه به عنوان اتهام عليه دستگير شدگان بکار برده می شود و تا به حال تعداد زيادی از آنها توسط صلواتی ، مقيسه ای و پير عباسی و ساير قاضيهای ولی فقيه در دادگاه انقلاب به احکام سنگينی محکوم شده اند.

 

لازم به يادآوری است که دائی خانم واضحام از اعدام شدگان دهۀ 60 می باشد و همچنين تعدادی از خانواده آنها و از جمله خواهر خانم واضحام در جريان دستگيريها و سرکوب خونين دهۀ 60 دستگير و مورد شکنجه های وحشيانه جسمی و روحی قرار گرفته بود.

 

فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران،دستگيري،شکنجه های طاقت فرسا و بلاتکليفی زندانيان سياسی را محکوم می کند و از کميسر عالی حقوق بشر و ساير مراجع بين المللی خواستار ارجاع پرونده جنايت عليه بشريت رژيم ولی فقيه علی خامنه ای به شورای امنيت سازمان ملل متحد جهت گرفتن تصميمات لازم اجرا می باشد.

 

فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران

20 مرداد 1389 برابر با 11 اوت 2010

 

منبع: روشنگری