59مورد قتل و 207 مورد خودسوزی زنان کرد عراقی در شش ماه

59مورد قتل و 207 مورد خودسوزی زنان کرد عراقی در شش ماه

 

خبرگزاری زنان ايران: روزنامه الشرق الاوسط نوشت : سازمان مبارزه با خشونت عليه زنان در يک کنفرانس مطبوعاتی در گزارشی آمارهای مربوط به خشونت عليه زنان را در شش ماه گذشته سال جاری اعلام کرد که بر پايه اين آمار در شش ماه گذشته 59 مورد قتل، 207 مورد خودسوزي،1038 مورد شکايت، 671 مورد خشونت و 63 مورد آزار و اذيت جنسی در اقليم کردستان به ثبت رسيده است.

 

مشكلات زناشويي، تعصبات ناموسى و فشارهاى خانوادگي، مهمترين عوامل خودسوزى زنان در كردستان عراق ذكر شده است.

 

به اعتقاد كارشناسان، جنگ و فضاى نظامى حاكم بر جامعه عراق، براى حداقل دو دهه، اثرات روحى و روانى سنگينى را به جامعه اين كشور غالبا با بافت مذهبي، تحميل كرده است. از دست دادن همسر، آوارگي، زندانى شدن بدون ارتكاب جرم و بزه و بعضا مورد تجاوز قرار گرفتن در بازداشتگاهها و زندانها، بيشترين عامل تخريب‌هاى روانى را در زنان عراقى داشته است.

 

بر اساس گزارشهاى رسانه‌اي، سازمانهاى بين‌المللي، اخيرا تجاوز به زنان را در زندانهاى آمريكايى و عراقي، از سوى زندانبانان و بازجويان، بويژه بازجويان آمريكايى تاييد كرده‌اند. آخرين آمارهاى ارائه شده رسمي، حكايت از آن دارد كه 35 درصد زنان عراقى همسران خود را در جنگ و خشونتهاى جارى از دست داده‌اند.

 

معاون کميته مبارزه عليه خشونتهای خانوادگی در عراق اعلام کرد، بالا رفتن سطح آگاهی زنان ميزان افزايش شکايات را در اقليم کردستان نشان می دهد. مجلس اقليم کردستان نيز چندين ماده ديگر را به منظور مبارزه با خشونت عليه زنان به قانون مبارزه با خشونت عليه زنان افزوده است.

 

وی در ادامه خاطر نشان ساخت، چند ماده قانونی مهم به قانون مبارزه با خشونت عليه زنان افزوده شد از جمله اينکه زنان می تواند از هر کسی که عليه آنها با خشونت رفتار کند شکايت کنند و همچنين دستگيری متهمان بايد ظرف مدت 24 ساعت صورت گيرد.

 

تاسيس يک مرکز برای نگهداری و مراقب از زنانی که با خشونت مواجه می شوند و قانونی جهت ممنوعيت ختنه زنان و مجازات کسانی که اقدام به اين کار می کنند از ديگر ماده های است که به قانون فوق اضافه شده است.

25 مرداد 1389

منبع: روشنگری