شهادت ساندرا فلاک و حقارت زن ستيزی

برای محافظه کاران واپسگرا در همه جای جهان، دنيا «مردانه» و «مال» خودشان است

روشنگری.در روزهايی که به 8 مارس روز جهانی زن ختم شد، ماجرای شهادت يک دختر دانشجوی آمريکايی به نام ساندرا فلاک و توهين های بی سابقه ی راش ليمبو مجری سرشناس راديويی به او، يکی از جنجالی ترين وقايع آمريکا بود.

ماجرا از اين قرار بود که ساندرا فلاک روز 23 فوريه در برابر کميته ای از نمايندگان حزب دموکرات حاضر شد تا با ارائه شواهدی مستند نشان دهد چقدر اهميت دارد که بيمه بهداشت، وسايل پيشگيری را نيز در بربگيرد تا دختران و زنان کم بضاعت نيز بتوانند به راحتی از اين امکان استفاده کنند. اين اقدام از آن رو اهميت دا شت که نيروهای محافظه کار از جمله نمايندگان حزب جمهوريخواه آمريکا اکنون تلاش ميکنند به طرق مختلف منابعی را که به خدمات اجتماعی اختصاص داده ميشود محدود کنند و برای جلب حمايت اقشار سنتی و مذهبی از سياست خود، انديشه های منسوخ را تبليغ و تقويت ميکنند و جالب اينکه تبليغات واپسگرايانه خود را تحت عناوين غلط اندازی مثل «آزادی مذهب»، «آزادی بيان»، « آزادی انتخاب» به پيش ميبرند. مثلا «آزادی انتخاب» نام رمز ممنوعيت سقط جنين است، يا «آزادی بيان» و «آزادی مذهب » برای بازگرداندن تعليمات مذهبی به مدارس و مبارزه با سکولاريزم مورد استفاده قرار ميگيرد.

محافظه کاران آمريکا البته برخلاف محافظه کاران حاکم بر ايران برای پيشبرد اين سياست ها نياز به کاربرد زور ندارند، برعکس آنها کوهی از امکانات و لشکری از نيروهای کارآمد در اختيار دارند که تلاش ميکنند به شيوه ای جذاب در دل مردم جای بگيرند و آنها را تحت تاثير نظرات خودقرار دهند. راش ليمبو وشوی پرشنونده ی او يکی از اين سلاح های تبليغاتی محافظه کاران آمريکاست. شوی ليمبو بيش از 15 ميليون شنونده دارد و 20 سال است که پنج روز هفته، هرروز سه ساعت به شيوه ای ماهرانه و با توانمندی بسيار، شنوندگان خود را با عقب مانده ترين، ضد انسانی ترين و جنگ طلبانه ترين سياست ها وانديشه های محافظه کاران آمريکا بمباران ميکند و در اين امر درست به تناسب اولويت های سياسی آنها گام بر ميدارد- اولويت هايی که همه حوزه های سياست محافظه کاران را در بر ميگيرد: گاه حمايت از کاهش ماليات ثروتمندان يا بر باد دادن سپرده های بازنشستگی مردم آمريکا، گاه دفاع از بمباران و کشتار و جنگ در خارج، گاهی هم مثل مورد ساندرا فلاک محدود کردن و کاهش دامنه خدمات بهداشتی.

چند روز بعد از شهادت خانم فلاک، راش ليمبو با لحنی زننده و با بکارگرفتن اصصلاحات و تعابير ی کراهت باربه ساندرا فلاک حمله کرد و حتی پيشنهادی به اين مضمون به او داد: حالا که برای سکس از «ما» پول ميخواهی در مقابل چيزی هم به «ما» بده، ويديوفيلم صحنه های همخوابگی ات را !!

ماجرای شهادت ساندرا فلاک در کميته دموکرات های آمريکا و افتضاحی که راش ليمبو به بار آورد عليرغم جنجالی که در پی آن بوجود آمد تا بجايی که رئيس جمهور آمريکا باراک اوباما، شخصا به ساندرا فلاک تلفن زد تا او و خانواده اش را دلداری دهد، دررسانه های ايرانی بازتاب زيادی نيافت، نه در رسانه های وابسته به رژيم ايران و نه در رسانه های فارسی زبان خارجی. دليل هرچه باشد، نتيجه ی آن مخفی ماندن شباهت های زياد محافظه کاران افراطی آمريکا با ملاهای محافظه کار حاکم بر ايران درديدگاه های شان نسبت به زنان است. همان نيروهايی که به بهانه مبارزه با ملاهای ايران از ريختن بمب بر سر مردم ايران و گرفتن نفس مردم بوسيله تحريم دفاع ميکنند، وقتی به مساله زنان ميرسند، «جنسی» را می بينند که يا «مال من» است و نجيب، يا مال «همه ما» ست و فاحشه. از طرف ديگر هم آنها و هم اينها بازی سياسی و سوء استفاده از افکار ماند و سنتی را وسيله ای مناسب می بينند برای حفظ و تمرکز و تجمع قدرت و ثروت در دست خود.

 

طبيعتا در آمريکا محافظه کاران نميتوانند مانند ايران گشت ارشاد راه بيندازند، اما حتی در جوامع پيشرفته هم هنوز کوله بار انبوهی از پيشداوری ها توسط سنت، مذهب و باورهای جاری حفظ و منتقل ميشود که محافظه کاران ميتوانند از آنها به نفع خود بهره برداری کنند.

حمله ضدانسانی راش ليمبو به ساندرا فلاک که نمونه روشنی از اين واقعيت است. اما اين بار تير راش ليمبو به سنگ خورد.

آی - فمی - نازی ها!!

ساندرا فلاک با اينکه بيش از 30 سال سن ندارد، سابقه ای طولانی در دفاع از حقوق زنان دارد. 5 سال عضويت در يک سازمان غيردولتی غير انتفاعی که کار آن کمک به قربانيان خشونت خانگی است، تاسيس انجمنی که کمک های قانونی در اختيار قربانيان خشونت خانگی قرارميدهد، تلاش برای بررسی وضعيت نوجوانان قربانی خشونت و ارائه کمک به آنها، مبارزه با قاچاق انسان به قصد تن فروشی نمونه هايی از سابقه کار اوست. در مجموع ساندرا فلاک فمينيست است، هم درفکر هم در عمل. همين امر است که به گمان ليمبو، ساندرا را حربه مناسبی ميکرد برای حمله به فمی – نازی ها«feminazis». اين اصطلاحی است که ليمبو برای فمينست ها ساخته و ترکيبی است از کلمات فمينيسم و نازيسم.

فلاک در شهادتش در کميته نمايندگان دموکرات گفت چه در دانشگاه و چه خارج ازدانشگاه مکررا شاهد آن بوده است که سنگينی هزينه مانع از آن ميشود که دختران و زنان از وسايل و قرص های پيشگيری استفاده کنند و اين تا جايی صادق است که حتی زنان بيمار و مثلا مبتلا به کيست رحم هم که حاملگی برای آنها و برای جنين خطرناک است مجبورند از آن صرفنظر کنند. برای توضيح سنگينی اين هزينه ساندرا فلاک يادآوری کرد که هزينه پيشگيری از حاملگی مثلا طی دوره سه ساله ی تحصيل خود او در رشته حقوق حدود 3000 دلار است.

همين جمله بود که راس ليمبو آن را دستاويز قرار داد. اوسه روز متوالی در برنامه خود ساندرافلاک را به زننده ترين شيوه زير حمله قرار داد و گفت فلاک به کنگره رفته و درواقع به نمايندگان ميگويد به من برای همخوابگی هايم پول بدهيد:

«اين يعنی چه؟ يعنی اينکه او يک خودفروش است، يک فاحشه... فکرش را بکنيد. اگر شما جای والدين فلاک بوديد چه حالی ميشديد؟ دخترتان برود به کنگره و در جلسه ای که آن نانسی پلوسی پرشده از بوتاکس اداره اش ميکند شهادت بدهد که آنقدر با اين و آن ميخوابد که خودش نميتواند هزينه پيشگيری اش را تامين کند واز اوباما، يا از پاپ ميخواهد برايش اين قرص ها را بخرند

روز بعد وقتی که صدای اعتراض به اين توهين ها بلند شده بود، راش ليمبو برحملاتش افزود و سخنانی به اين مضمون گفت: ساندرا فلاک از ماليات دهندگان ميخواهد خرج عياشی اش را بدهند. اين دزدی آشکار است. جالب است بعد از اينهمه سکس اصلا ميتواند راه برود. ليمبو به ساندرافلاک توصيه کرد به جای اينکه از دولت و مردم بخواهد بعد از سکس برای او و بقيه دانشجويان بطور رايگان کاندوم و روغن چرب کننده بفرستند، يادبگيرد که ميشود از اينهمه سکس خودداری کرد.

ليمبو در اين شو در حاليکه به ساندرا فلاک از دوران دانش آموزی گرفته تا دانشجويی وبه دختران دانشجوی همفکر او در کورنل نيويورک « که ساندرا از آن فارغ التحصيل شده است» ودانشجويان دختر جرج تاون « که ساندرا سال سوم رشته حقوق در آن را ميخواند» نسبت فحشا و همخوابگی های متعدد و از اين قبيل ميداد لودگی را به نهايت رساند و گفت:

های خانم فلاک و بقيه شما فمی – نازی ها، بفرمائيد معامله کنيم. اگر قرار است ما هزينه پيشگيری شما را بدهيم، يعنی به شما پول بدهيم که سکس داشته باشيد، ما هم يک چيزی در برابرش ميخواهيم، و من به شما ميگويم آن چيز چيست. ميخواهيم ويديوهايش را آن لاين پخش کنيد تا ماهم همه بتوانيم آنها را ببينيم!

حمله به ساندرا فلاک به راس ليمبو محدود نماند، روز بعد بيل او ريلی گزارشگر فاکس نيوز، يکی ديگر از مبلغان متنفذ محافظه کاران به حمايت از ليمبو برخاست و با همان لحن گفت « تو از من ميخواهی پولی را که با زحمت به دست آورده ام به تو بدهم که سکس داشته باشی.»

«جنس دوم» و اسيران قدرت و پول

چرا راش ليمبو ميگويداگر قرار است «ما» هزينه «شما» را بدهيم؟ جواب روشن است: «ما» يعنی مردان، و «ما» يعنی ثروتمندان. برای محافظه کاران واپسگرا در همه جای جهان، دنيا «مردانه» و «مال» خودشان است. حاکمان محافظه کار واپسگرا درهمه جا - چه درجمهوری آخوندی باشند چه در آمريکای ليبرال- دنيا را «مال» خودشان و حق خودشان به شمار می آورند و تصور ميکنند هرچه دولت پرداخت ميکند از جيب آنها کنده شده حتی اگر از ماليات خود مردم باشد يا از ثروت زير زمينی مردم؛ و برای محافظه کاران در همه جا زنان «ديگران» هستند، «جنس ديگر»، «جنس کهتر».

اما اين «جنس کهتر» البته در برابر راش ليمبو ساکت نماند.زنان مترقی و فمينيست در مقابل حملات راش ليمبو به ساندرا فلاک کارزاری به راه انداختند و علاوه بر فعاليت ها مختلف از شرکت ها ی تجاری خواستند که از دادن آگهی به برنامه ليمبو خودداری کنند. اعتراضات گسترده آنها کار را به مبارزه جاری انتخاباتی کشانيد. از يک طرف اوباما به ساندرا فلاک تلفن زد و او و خانواده اش را دلداری داد، از طرف ديگر تعدادی از چهره های حزب محافظه کار برخورد راش ليمبو را برای جناح محافظه کار مضربه شمار آوردند و او را مورد انتقاد قرار دادند که با اين کار رای زنان را به طرف اوباما سرازير ميکند.

ليمبو سه روز اول مقاومت کرده و از عقب نشينی خودداری ميکرد. اما ائتلاف فمينيست ها و نيروهای دموکرات نقطه ضعف ليمبو وحاميان زورمندش را نشانه گرفته بودند. کمپانی های بزرگی مثل آو او ال مجبور شدند يکی بعد از ديگری از دادن آگهی به برنامه ليمبو خودداری کنند. آنوقت ليمبو در وبسايت خود بيانيه ای منتشر کرد و پشيمانی خود از کلماتی را که بکار گرفته بود مورد تاکيد قرار داده و از ساندرا فلاک عذرخواهی کرد.

به اين ترتيب يک بار ديگر ثابت شد کسانی که با گردنکشی و تفرعن از نابرابری جنسی و طبقاتی دفاع ميکنند، در واقعيت امر بندگان طماع پول و اسرای حقير قدرت هستند و به خاطر همين اسارت و حقارت است که از ضدانسانی ترين سياست ها عليه زنان و عليه اکثريت مردم دفاع ميکنند.

يادآوری اين نکته نيز مهم است شرکت های که يکی پی ديگری آگهی های خود را از ليمبو پس گرفتند و برخی از آنها حتی بيانيه صادر کرده و از توهين های راش ليمبو تبری جستند، همان کمپانی هايی هستند که سال ها از خدمات ليمبو استفاده کرده اند و ليمبو به پشتوانه آنها فعاليت خود را پيش ميبردو ازنقطه نظرات و سياست هايی دفاع ميکرد که در خدمت اين کمپانی ها بود. اما ترس شورش «مشتری» آنها را هم به عقب نشينی واداشت.

21 اسفند 1390

منبع: روشنگری