گفتگو با نیلوفر شیدمهر در مورد حجاب، برقع، و برخورد به نظرات خانم نوشین احمدی خراسانی

هشت مارس روز جهانی زن بر همه زنان مبارک باد!

پیش بسوی تشکل یابی  مستقل و انقلابی زنان!

در حالی به استقبال روز جهانی زن می رویم  که یک دوره از حکومت ننگین جمهوری اسلامی به پایان رسیده است. روز اول اسفند، دوم خرداد به خاک سپرده شد. جمهوری اسلامی هیچگاه بدینسان بی پایه نبوده است.

کوشیدند مردم را به بدنبال آش نخورده اصلاحات به صندوق ها بکشانند، کوشیدند مردم را به حمایت از تحصن مسخره شان به خیابان ها بیاورند. ولی تلاشهای محتضرانه شان به جائی نرسید. اگر روز دوم خرداد 76 مردم و بخصوص زنان به امید اصلاحات از بالا، به پای صندوق های رای رفتند، بعد از 6 سال تداوم و گسترش خشونت و فقر، سنگسار و قصاص دریافتند که بلی، مهم نیست به چه کسی رای بدهیم، شرکت در انتخابات در جهت حفظ نظام است.

در این چند سال برخی از حکومتیان با کمک اصلاح طلبان غیر حکومتی خواستند با وعده اصلاحات زنان را به مباحثی از قبیل رنگ روسری سرگرم کنند. ولی زنان در روزهای خرداد و تیر روسری ها را آتش زدند. شعار آزادی و برابری را پیش گذاشتند. و جنبش زنان، خارج از اراده جناح های حکومتی شتاب گرفت.

امروز جنبش زنان ایران، از قدرتمندترین نیروهای محرکه مبارزه دموکراتیک جامعه ماست ، و می تواند  مهر خود را بر تحولات جاری بکوبد. شرکت وسیع زنان در عرصه های گوناگون مبارزه اجتماعی و سیاسی مشهود است، ولی جای مطالبات پایه ای زنان در خواسته های سایر جنبش های دموکراتیک خالی است.

باید این موقعیت را تغییر داد. امروز فرصت خوبی است، دیگر کسی جرات ندارد اتکا به جمهوری اسلامی برای تغییر شرایطمان را موعظه کند و بهترین فرصت برای جمعبندی از سالهای اخیر و ترسیم مسیر نوینی برای پیشروی های آتی است.

پراکندگی جنبش زنان، جدائی مبارزات زنان در داخل و خارج و عدم سازماندهی موانع مقابل پیشروی جنبش زنان اند. جنبش زنان باید خواست های پایه ای زنان را به شعار جنبش دمکراتیک مردم ایران بدل کند، باید پیروزی هائی که تاکنون به قیمت توهین، شلاق، زندان، شکنجه، اعدام و سنگسار بدست آمده را دستمایه پیروزی های بزرگتر فردا کند، تا مبارزات روزمره زنان بر علیه نظام زن ستیز جمهوری اسلامی را به جریان قدرتمندی برای نیل به آزادی و برابری بدل کند.

هشت مارس امسال فرصتی مساعد است تا مطالبات و شعارهای خود را در مقابل کل جامعه قرار دهیم. جدائی دین از دولت، لغو حجاب اجباری، لغو کلیه قوانین تبعیض آمیز علیه زنان و حق سقط جنین از مطالبات پایه ای ما زنان است. امسال گام بلندی برای متشکل شدن حول این مطالبات برداریم.

ما فقط با مبارزات سازمان یافته حول مطالباتی انقلابی می توانیم  مهر خود را بر برگ های تاریخ دوره آتی بکوبیم.

زنده باد هشت مارس روز جهانی زن!

سازمان زنان هشت مارس (ایرانی- افغانستانی) مارس 2004، اسفند 1382