گزارش آکسیون اعتراضی به مناسبت «روز جهانی زن»

گزارش آکسیون اعتراضی به مناسبت «روز جهانی زن»

چهارشنبه 8 مارس بلژیک / بروکسل

 

8 Mars 2017-Action-Brussel (1)

اولین حرکت مبارزراتی روز زن، آکسیون اعتراضی زنان لهستانی مقیم بروکسل، با مرکزیت «حق سقط جنین» بود. آن‌ها در فراخوان اولیه‌ی خودشان اعلام کرده بودند که در حال سازمان‌دهی مبارزه در مقابل دولت لهستان هستند که می‌خواهد قانون سقط جنین را به پیش از سال‌های 1993 بازگرداند. همچنین آن‌ها به تلاش زنان بلژیکی برای خارج کردن «سقط جنین» از حیطه‌ی جرایم در قانون اشاره داشتند.* آن‌‌ها تأکید داشتند که زنان باید بتوانند در سراسر جهان بر بدن خود کنترل داشته باشند و حق انتخاب بارداری یا جلوگیری از بارداری با زن است. زنان لهستانی ساکن بلژیک هم اعلام کرده بودند که به اعتصاب جهانی زنان می‌پیوندند و این آکسیون را در همبستگی با زنان جهان سازماندهی می‌کنند.

این آکسیون از ساعت دوازده تا یک و نیم بعد از ظهر در مقابل پارلمان اروپا (میدان شومان) با شرکت بیش از صد نفر برگزار شد. با وجود بارش باران زنان از ملیت‌های مختلف یکی یکی به محل تجمع می‌رسیدند. زنان و بخشا مردان لهستانی، بلژیکی، فعالین سندیکایی، معدودی از فعالین احزاب و زنان آمریکایی (Pussy Hat)، زنان کرد و ترک، فعالین سازمان‌های زنان در بلژیک و ... زنان لهستانی با شور و شعف به همه خوش‌آمد می‌گفتند و از شنیدن این‌که ما فعالین سازمان زنانی ایرانی – افغانستانی هستیم بسیار متعجب و خوشحال شدند.

متاسفانه سیستم صوتی برگزار کنندگان دچار مشکل شده بود و این پیشبرد کار را در آن هوای نامطلوب مشکل‌تر می‌کرد، ولی همه‌ی شرکت کنندگان برای پوشش دادن این مشکل با انرژی، جمعی و با صدای بلندتر شعارها را تکرار می‌کردند. در میان شرکت کنندگان پسران جوان و زنان سالمند و کودکانی هم حضور داشتند که هم ببیننده‌گان را جلب می‌کردند و هم اهمیت این حرکت را نشان می‌داد. شعار «بدن من، حق من، آزادی من!» شعاری بود که به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، ترکی و لهستانی تکرار می‌شد و ما سعی می‌کردیم با هر زبانی که شده این حق مشترک را فریاد بزنیم. همچنین شعار «همبستگی با زنان جهان!» هم بی وقفه تکرار می‌شد؛ اما بدون اغراق بخش رادیکال و پررنگ شعارها مربوط  به گروه ما بود. ما در حالی که بنر «کارزار مبارزه با خشونت دولتی، اجتماعی و خانگی علیه زنان در ایران» را همراه داشتیم. شعارهایی در مورد حق کنترل زن بر بدنش را نیز به همراه داشتیم و بیانیه‌های‌مان در مورد کارزار، مبارزه با جنبش واپس‌گرای «گرولایفز» و دعوت به آکسیون روز شنبه را هم به زبان‌های فرانسه، انگلیسی و ندرلندز بین جمعیت پخش می‌کردیم. اکثر شرکت کنندگان شعارهایی در حمایت از حق سقط جنین و حق کنترل زن بر بدن‌اش به همراه داشتتند. شعارهایی علیه ترامپ و همچنین عکس‌هایی در مخالفت جدی با نماینده‌ی فاشیست لهستان در پارلمان اروپا.**

با وجود بارش باران تمام زنان و مردانی که در این آکسیون شرکت داشتند از ابتدا تا انتها با شور و حرارت در مقابل نگاه کنجکاو و پرسش‌گر عابرین و وسایل نقلیه‌ای که حتی در حال حرکت لحظه‌ای توقف می‌کردند، شعارهای رادیکال و پلاکاردها را به نمایش گذاشتند. زنان لهستانی در پیام‌شان از حضور همه و مشخصا زنان ایرانی تشکر کردند و حتی به شکل فردی هم بارها گفتند که این بسیار دلگرم کننده بود که شما زنان ایرانی برای همبستگی با ما این‌جا هستید. به دلیل محل برگزاری آکسیون و حساسیت موضوع «حق سقط جنین در اروپا» نمایندگان مدیا از کشورها و شبکه‌های مختلف حضور پررنگی داشتند و این آکسیون را به عنوان آکسیون روز زن پوشش دادند (درحالی که همان روز تظاهرات دیگری هم در بروکسل برگزار می‌شد). در پایان تماس‌ها را رد و بدل کردیم و برای رسیدن به تظاهرات بعدی از جمع جدا شدیم تا به مبارزه‌ی دیگری بپیوندیم.

* در بلژیک با وجود مبارزات فراوان، کماکان «سقط جنین» به عنوان حق پذیرفته نشده است، بلکه در قانونِ مجازات از عمل سقط جنین جرم‌زدایی شده است.

**  Janusz Korwin-Mikke نماینده‌ی فاشیست لهستانی در پارلمان اروپا که اول مارس امسال این سخنان منجزکننده را گفت: «این کلیشه که زنان با مردان برابر هستند باید نابود شود... چون زنان از مردان ضعف‌تر، کوچک‌تر و کم‌هوش‌تر هستند.» او همان کسی است که در سال 2015 در پارلمان اروپا «سلام نازی» داد.

 

فعالین سازمان زنان هشت مارس (ایران - افغانستان) -  بلژیک

فعالین کارزار مبارزه با خشونت علیه زنان در ایران

9 مارس 2017

 

8 Mars 2017-Action-Brussel (2)

 

8 Mars 2017-Action-Brussel (3)

 

8 Mars 2017-Action-Brussel (6)

 

8 Mars 2017-Action-Brussel (5)

8 Mars 2017-Action-Brussel (8)

8 Mars 2017-Action-Brussel (7)

8 Mars 2017-Action-Brussel (4)

8 Mars 2017-Action-Brussel (9)

8 Mars 2017-Action-Brussel (10)