گزارش تجمع اعتراضی به مناسبت «روز زمین» در بلژیک

گزارش تجمع اعتراضی به مناسبت «روز زمین»  در بلژیک

https://4.bp.blogspot.com/-v4M-0gflDuY/WQXghTqDU9I/AAAAAAAAAcc/LFrYmKaOjcAjLnfd4CeLscXrE1LyfDbnQCPcB/s640/DSC02045.JPG

در ادامه‌ی مبارزه علیه دولت ترامپ و در حمایت از مبارزات مردم در ایالات متحده در دفاع از علم، روز شنبه ۲۹ آوریل به مناسبت «روز زمین» همزمان با بسیاری از شهرهای جهان،‌ تجمعی اعتراضی برای حفظ محیط زیست و کره زمین در بروکسل برگزار شد. گروه «عدالت برای محیط زیست» بانی این تجمع بود که روی بنر بزرگی که روی‌ پودیوم نصب کرده بودند نوشته بود: «سیستم را تغییر دهیم، نه محیط زیست را!»

رفقای کمیته‌ی جوانان بلژیک و فعالین سازمان زنان هشت مارس نیز با شرکت در این تجمع و با شعارهای و پلاکاردهایی که همراه داشتند، با این مبارزه‌ی جهانی اعلام همبستگی کردند. برخی از شعارهای ما از این قرار بود:

«نه! به نام بشریت، تن به یک آمریکای فاشیست نخواهیم داد!»، «محیط زیست را عظمت ببخشیم (و نه آمریکا را)!»، «کره‌ی زمین دیگری وجود ندارد!»، ... شعارهای دیگری در مورد خطر فاشیسم در آمریکا و عروج راست افراطی در اروپا بود.

با وجود این‌که تجمع کوچکی بود اما ما شاهد سخنرانی‌های خوبی بودیم. «پروفسور ژان‌پاسکال فان‌پرسل» یکی از اساتید مطرح دانشگاه لیژ که در تجمع هفته‌ی گذشته در دفاع از علم هم سخنرانی کرده بود،‌ باز هم از خطراتی که سیاست‌های دولت ترامپ برای محیط زیست در سطح جهان به‌وجود آورده سخن گفت و از واقعیت‌های سیستم موجود و روند کسب سود و رقابت‌های پایان‌ناپذیر آن مثال‌های روشنی ارائه کرد. سخنران دیگری در موردافزایش فقر و شکاف طبقاتی در دنیا و تحلیل علمی از آن و تأثیر بحران سرمایه‌داری بر محیط زیست صحبت کرد. او بخش زیادی از بحث خود را به آمار افشاگرانه‌ی مراکز آماری اختصاص داد. سخنران بعدی زنی از فعالینِ بستنِ نیروگاه‌های هسته‌ای بود و‌ شرکت‌کنندگان را به مشاکت در ایجاد یک زنجیره‌ی انسانی ۹۰ کیلومتری در مرزهای چهار کشور بلژیک، فرانسه، آلمان و هلند در ماه ژوئن فراخواند که یکی از فعالیت‌های این گروه برای بستنِ نیرو‌گاه‌های هسته‌ای است. سخنران بعدی زن سالخورده‌ای بود که با «کلاه صورتی» (پوسی هت) بالای پودیوم رفت و از خطر ترامپیسم و راست افراطی و حمله‌ی همه جانبه‌ی آن‌ها به زنان و حقوق زنان سخن گفت. او همان کسی بود که قبل از سخنرانی وقتی که فراخوان سازمان زنان هشت مارس در مورد «عروج فاشیسم، تخریب محیط زیست و مساله زنان» را دریافت کرد، گفت این بهترین بیانیه‌ای است که امروز دریافت کردم. در پایان سخنرانی هم همه شرکت‌کنندگان را فراخواند تا علیه فاشیسم مبارزه متحد انترناسیونالیستی را پیش بگیریم چون با هم قدرتمندتریم. فعال دیگری هم به زوایای مختلف اقتصادِ در حال تغییر در اروپا پرداخت و این‌که نیاز است کنوانسیون‌های سرمایه‌دارانه بین اروپا و آمریکا را متوقف کنیم. سخنران بعدی یکی از فعالین مکزیکی بود که ضمن افشاگری از سیاست‌های سرمایه‌داری در آمریکای لاتین و خصوصا مکزیک، گفت ما نه تنها ضد ترامپ بلکه ضد کلیت این سیستم هستیم. حتی در مکزیک به ما می‌گویند شما چرا در انتخابات شرکت نمی‌کنید و این‌طوری هژمونی را علیه قدرت مرکزی تغییر نمی‌دهید؟! پاسخ ما هم این است که ما می‌دانیم ایستگاه بعدی این قطار فاجعه است، چرا باید سوار این قطار شویم ما باید این قطار را متوقف کنیم.

در فاصله‌ی میان سخنرانی‌ها چند موزیک زنده اجرا شد و یک تئاتر بسیار زیبا نیز اجرا شد که نه تنها توجه شرکت‌کنندگان بلکه عابرینی که در مرکز شهر بودند را هم به خود جلب کرد. در این تئاتر زنی میان‌سال با ترامپ مصاحبه می‌کرد و ترامپ با همان برخوردهای خودپسندانه و وقیح همیشگی، بدون پاسخ دادن به سوالات و انتقادات زن فقط در مقابل تمام مشکلات ادعا می‌کرد که ره‌حل ساده‌ای در جیب دارد. ترامپ برای مشکل گرمایش، کمبود آب و حتی افزایشco2 و ... ساخت یک دیوار دیگر را به عنوان راه‌حل طرح می‌کرد. در پایان هم ترامپ قصد داشت که زن خبرنگار را مورد آزار جنسی قرار دهد که زن کیک صدمین روز ریاست جمهوری او را به صورتش کوبید و گفت «ما تو را این‌طوری متوقف می‌کنیم!!!»

در انتهای تجمع نیز فراخوانِ مبارزه‌ی متحد و گسترده علیه سفر ترامپ به بروکسل در ماه مه داده شد که با خوشحالی از سوی شرکت کنندگان در تجمع پاسخ مثبت گرفت.

کمیته جوانان بلژیک

فعالین سازمان زنان هشت مارس (ایران – افغانستان) – بلژیک

 30 آوریل 2017

 

https://4.bp.blogspot.com/-0HEVVKSM4jk/WQXghYjCoRI/AAAAAAAAAcc/ffcOeSHCvAI-ZRvnFxmsaO_AQIkxaluOgCPcB/s640/DSC02089.JPG

https://3.bp.blogspot.com/-5bnkOuxvxBk/WQXghXtaWHI/AAAAAAAAAcc/uqmbtECiRNU5fH8t8GF8_LFQzpaedBQtACPcB/s640/DSC02047.JPG

https://2.bp.blogspot.com/-EcP_Hedtoss/WQXghYL_VqI/AAAAAAAAAcc/GgBUL9uz8m84dh6No0fQAZXWR7dIu9xZACPcB/s640/DSC02065.JPG

DSC02076https://4.bp.blogspot.com/-L9t-lBLCSCw/WQXghTaFNRI/AAAAAAAAAcc/OSBM6ZE8iEsWnR7vP0JT5q8s9S9ZojTgQCPcB/s640/DSC02078.JPG

DSC02048

DSC02096

DSC02058