گزراشی از آکسیون 12 سپتامبر 2018 در بلژیک

گزارشی کوتاه از آکسیون در مقابل سفارت جمهوری اسلامی

در اعتراض به اعدام فعالین سیاسی کرد و حملات موشکی به احزاب کردی

و در دفاع از اعتصاب سراسری در کردستان

چهارشنبه ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۸ / ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ بروکسل

 

Beschrijving: C:\Users\client_x01\Desktop\12.09.2018\Photo Gozaresh\Photo Gozaresh 12.09.2018- Koshtar Kurdestan-Brussels.docx (1).jpg

 

در پی اعدام سه فعال سیاسی کرد رامین حسین‌پناهی، زانیار و لقمان مرادی در سحرگاه ۱۷ شهریور و متعاقباً حمله‌ی موشکی جمهوری اسلامی به مقر دو حزب کرد در خاک کردستان عراق و کشتار برخی از فعالین این احزاب، روز چهارشنبه ۲۱ شهریور در منطقه‌ی کردستان اعلام اعتصاب عمومی شده بود. در این میان بسیاری از احزاب و تشکلات اپوزسیون در خارج از کشور نیز در اعتراض به این اعدام‌ها و حملات و در همبستگی با مبارزات مردم علیه جمهوری اسلامی در مقابل سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌های این رژیم تجمع کردند.

در بلژیک هم نیروهای سیاسی تلاش کردند تا سهمی در این مبارزات سراسری ایفا کنند. ما برخی از فعالین سازمان زنان هشت مارس نیز خودمان را به این تجمع در مقابل سفارت رژیم زن‌ستیز جمهوری اسلامی در بروکسل رساندیم. کماکان به علت این‌که آکسیون وسط هفته برگزار می‌شد بسیاری از افراد امکان حضور نداشتند اما به نسبت، جمعیت قابل‌توجهی از اعضا و هواداران احزاب کرد در ایران و ترکیه، در کنار دیگر فعالین سیاسی گرد آمدند. قبل از شروع برنامه ما پرچم بزرگِ «سرنگون باد جمهوری اسلامی!» به دو زبان فارسی و فرانسه را برافراشتیم و همین باعث شد پیش از شروع رسمی آکسیون، برخی از راننده‌گانی که ماشین‌شان در ترافیک مانده بود از ما سوال کنند که موضوع چیست؟ و ما در همان فاصله جنایت اخیر جمهوری اسلامی را افشا می‌کردیم. علاوه بر شعار سرنگونی، پلاکاردهایی از قبیل «افغان، کرد، ترک، لر، عرب، بلوچ، ترکمن ... متحد علیه جمهوری اسلامی!»، «سرنوشت جمهوری اسلامی در خیابان تعیین می‌شود!»، «مبارزه‌ی متحد زنان، کارگران، دانشجویان و ... علیه جمهوری اسلامی!» ... نیز مواضع سیاسی ما را روشن‌تر می‌کرد. برای ما روشن بود که در آکسیونی شرکت کرده‌ایم که با بسیاری از مواضع نیروهای سیاسی آن در مورد نیروهای بنیادگرا و امپریالیست‌ها مرزبندی داریم اما این مرزبندی مانعی برای همبستگی تمام‌قد با مبارزات به‌حق ملت کرد برای حق ملی و مبارزه علیه ماشین سرکوب، شکنجه، کشتار و اعدام جمهوری اسلامی ایجاد نمی‌کرد.

آکسیون با حداقل امکانات صوتی شروع شد و شعارهای «مرگ بر جمهوری اسلامی!»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «زنده‌باد کردستان!»، «جوان کرد قهرمان است!»، «خون شهید بر زمین نمی‌ماند!» و ... به زبا‌ن‌های کردی و فارسی با خشم تکرار می‌شد؛ اما همین میزان از ابراز خشم باعث شد که نماینده‌گان رژیم کشتار و جنایت تمام کرکره‌های پنجره‌های سفارت‌خانه را ببندند و با رذالت از لابه‌لای کرکره‌ها اوضاع را نظاره و جاسوسی کنند. نماینده‌گان احزاب کردی پیام‌‌هایی در محکومیت این جنایات و همبستگی با اعتصاب سراسری خواندند و پیام برخی از تشکلات ایرانی نیز خوانده شد که به علت عدم آشنایی ما به زبان کردی و مشکل سیستم صوتی برای‌ ما دقیقاً مفهوم نبود. یکی از فعالین سازمان زنان هشت مارس هم پیام کوتاهی با این مضمون داد:

«هر شب ستاره‌ای به زمین می‌کشند و باز ... این آسمان غم‌زده غرق ستاره‌هاست! خیال خام دارید که با کشتار رامین‌ها، زانیارها، لقمان‌ها، فرزادها، شیرین‌ها، علی‌ها و ... صفوف مقاومت و مبارزات مردم علیه جمهوری اسلامی را تضعیف خواهید کرد؟! مگر کشتار هزاران زندانی سیاسی و جوان انقلابی در دهه‌ی شصت و تابستان ۶۷ توانست موج مبارزات مردم را به عقب براند؟! ما این‌جا هستیم که صدای مردم باشیم و بگوییم: مرگ بر جمهوری اسلامی! امروز که مبارزات ملت کرد، عرب، بلوچ، ترک، ترکمن و... زنان، کارگران، معلمان، دانشجویان و ... در خیابان‌های سراسر ایران شما را به لرزه انداخته یک‌بار دیگر برای سرکوب و ارعاب مردم دست به اعدام و کشتار زدید، زهی خیال باطل! این موج سر بازایستادن ندارد! ما این‌جا هستیم که بگویم ما برای سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی بدون دخالت کلیه‌ی نیروهای ارتجاعی و امپریالیست‌ها متحد و همراه هستیم!»

این پیام مورد استقبال قرار گرفت و شعارهای متحدتری که فعالین هشت مارس پیش گذاشتند، مورد استقبال جمع قرار گرفت: «ترک، کرد، عرب، بلوچ! متحد! متحد!»، «رژیم جنایت! سرنگون! سرنگون!»، «رژیم شکنجه! سرنگون! سرنگون!»، «زندانی سیاسی، به همت توده‌ها آزاد باید گردد!»، «مرگ بر این رژیم زن‌ستیز!» و «جمهوری اسلامی فانوس رو به باد است!» ... ما همچنین اعلام کردیم که آخر هفته جلسه‌ی بحث و آکسیونی در سی‌ا‌مین سالگرد کشتار زندانیان سیاسی دهه‌ی شصت داریم و همه را دعوت کردیم که به این بحث و مبارزه بپیوندند چون ماشین سرکوب و کشتار دولت جمهوری اسلامی امروز هم با همان منطق دیروز کار می‌کند و باید با مبارزه‌ی متحد این ماشین را متوقف کرد. برخی از حاضرین ابراز تمایل کردند و آکسیون با امید به مبارزات آتی به پایان رسید.

۱۳ سپتامبر ۲۰۱۸

 

Beschrijving: C:\Users\client_x01\Desktop\12.09.2018\Photo Gozaresh\Photo Gozaresh 12.09.2018- Koshtar Kurdestan-Brussels.docx (2).jpg

 

Beschrijving: C:\Users\client_x01\Desktop\12.09.2018\photo_2018-09-12_14-41-30.jpg