گزارش راهپیمایی روز جهانی زن

گزارش  راهپیمایی  روز جهانی زن

لوس آنجلس کالیفرنیا- آمریکا

با تبلیغات وسیع در طول سه هفته اخیر و پخش هشتاد و پنج هزار اعلامیه "سازمان زنان هشت مارس" خطاب به زنان و مردان مترقی و آزادیخواه ساکن آمریکا در چندین مدرسه در محلات فقیر نشین، کا لج و دانشگاه ها در شهر لوس آنجلس امروز، هشت مارس، روز جهانی زن، ساعت یازده مردم از نواحی مختلف شهر شروع به  آمدن کردند .

 هیجان برگزار کنندگان و جمعیتی که برای پیوستن به راهپیمایی آمده بودند همراه با موزیک و دهها بنر و پلادکارهای رنگی با شعارمرکزی «نه! به رژیم زن ستیز بنیادگرای اسلامی ایران، و نه! به امپریالیسم آمریکا، زنان ایران، افغانستان و عراق به هیچ کس برای آزادی خود احتیاج ندارند، زنده باد همبستگی بین المللی زنان» فضای   تظاهرات را سرشار از شور و نشاط وصف نشدنی کرده بود.

هر یک از مدارس، کالجها و دانشگاه هایی که ما  زنان تشکل هشت مارس در آن سخنرانی  کرده بودیم، به دعوت ما برای شرکت و پشتیبانی از این تظاهرات پاسخ مثبت دادند و با حضور خود به همراه پرچم ها و شعارهایشان راهپیمایی و جشن روز زن را جلوه ای دو چندان بخشیدند.

مردم بتدریج  از اطراف شهر بزرگ لوس آنجلس خود را به محل تجمع برای تظاهرات می رساندند، ساعت 12 ظهر، آغاز برنامه از طرف "کمیته هماهنگی زنان آمریکا و زنان تشکل هشت مارس" اعلام شد. سیندی شیهان بعنوان اولین سخنران صحبت خود را با همبستگی با روز جهانی زن، و پشتیبانی اش ازمبارزات زنان ایران علیه جمهوری اسلامی آغاز کرد.

سیندی شیهان هم اکنون  یکی از سرشناس ترین مبارزین ضد جنگ در آمریکاست که تا کنون بعلت فعالیت هایش علیه جنگ، چندین بار دستگیر و به زندان رفته است.  سیندی شیهان در اولین روزهای حمله آمریکا به عراق، فرزند خود را از دست داد و در اعتراض به این جنگ وحشیانه  مقابل خانه بوش کمپ زد و اعلام کرد در آنجا خواهد ماند تا زمانی که بوش  به او بگوید به چه دلیل فرزندش و سایر جوانان آمریکایی باید به خاطر دروغ های رژیم بوش به عراق رفته و کشته شوند. چرا بوش با دروغ گفتن در مورد داشتن سلاحهای کشتار دسته جمعی از طرف رژیم صدام،  جوانان آمریکایی را به  جنگی کشید که هیچ ربطی به مردم آمریکا ندارد، و باعث کشته شدن بسیاری از آنان شده است.

 پودیوم سخنرانی روی یک کامیون بزرگ درست شده بود  که  با بنرها و شعارها مرکزی این تظاهرات تزیین شده بود . در صفوف اولیه تظاهرات گروهی از مردم بومی آمریکایی با لباس های بومی و سازهای ویژه با رقص و پایکوبی قرار داشتند و در صف آغازین  سه نفر از فعالین سازمان  زنان هشت  مارس (ایرانی افغانستانی ) قرار داشتند، هر سه آنان به نشانه  حمایت از تظاهرات کارزار زنان تی شرت های سمبلیک این کارزار را بر تن داشتند و چند تی شرت دیگر را نیز به سیندی شیهان و مری لو گرین برگ و چند زن دیگر هدیه کردند. هم چنین آنان پلاکاردی را حمل می کردند که تصویری از تظاهرات سال 2006 کارزار زنان به نشانه همبستگی با تظاهرات این کارزار در شهر بروکسل بلژیک بر آن نقش بسته بود.

خبر تظاهرات  سه روز قبل از طریق مصاحبه ای با رادیوی مترقی ( ک. پ. اف. ک) اعلام شده بود که حدودا ده بار در همان روز این خبر را تبلیغ کردند.  علاوه بر اینها چندین مصاحبه با  رادیوها داشتیم و چند روزنامه نویس مترقی فمنیست دانشگاهی  تظاهرات ما و اهداف مان از این تظاهرات را در روزنامه ها منعکس کردند.

پس از چند دهه وقفه، برای اولین بار بعد از جریان کنفدراسیون دانشجویی، شعار «مرگ بر جمهوری اسلا می و مرگ برامپریالیسم امریکا . نه به امریکا نه به جمهوری اسلا می ما سرنوشت خود را خود تعیین میکنیم»  فضای مرکز شهر لوس آنجلس را دگرگون کرد.

 تظاهرات با تجمع حدود 300 زن و مرد ساعت 2 بعد ازظهر در یکی از میدانهان شلوغ و پر رفت و آمد لوس آنجلس آغاز شد  و  با حرکت به سمت خیابان و ادامه راه  حدود 200 تا 250 نفر تا پایان برنامه و سخنرانی ها حضور داشتند. این بار نیز مری لو گرین برگ از فعالین حزب کمونیست انقلابی آمریکا که در سال 2006 در تظاهرات زنان ایرانی در اروپا شرکت کرده بود با سخنرانی مردم را به پیوستن به این تظاهرات فرا می خواند.  تظاهرات با سخنرانی چند فعال سیاسی، شاعر و گیتاریست مترقی به پایاین رسید.

سه سخنران از فعالین سازمان زنان 8 مارس بودند که در آغاز، انتها و طی  برنامه به نوبت سخنانی را ایراد کردند. سخنران دیگر "کرول داند" از فمنیستهای ضد دولت امریکا، ضد جمهوری اسلا می و ضد جنگ که در سال های  اول انقلاب به ایران سفر کرده بود و خود ناظر عینی اوضاع بود. یکی دیگر از سخنرانان پرفسوری از دانشگاه یوسی ال ای که زنی بسیار آگاه و مترقی و پر تجربه بود با روشنی و صراحت مواضع و دیدگاههای خود را در این تظاهرات اعلام کرد مشخص صحبت کرد او از فعالین حزب کمونیست انقلابی آمریکا و از فعالین بخش دانشجویان مبارز بود.

سخنران دیگر زنی از سازمان کد صورتی ( پینک کد) که طرفدار صلح و ضد جنگ در خاورمیانه بود که تی شرتی که  به فارسی روی آن نوشته صلح با ایران بود بر تن داشت، همبستگی خود را با این تظاهرات اعلام کرد. مجری برنامه دختر دانشجوی جوان ایرانی بود که برنامه را بسیارپرشور به پیش برد و در موفقیت این فعالیت نقش بسزائی ایفا کرد. این تظاهرات جلوه ای خیره کننده از همبستگی بین المللی زنان و مردانی بود که عمیقا آگاهند که ساختن جهانی دیگر بدون همبستگی بین المللی ممکن نیست،  این همبستگی حتی در برخی جزئیات نیز منعکس بود مثلا دوستان آمریکایی شعار دهنده، همت کرده و سعی می کردند به زبان فارسی شعار  «زنده باد روزجهانی زن» را بدهند و دیگران نیز تکرار می کردند.

در منطقه ایرانی نشین لوس آنجلس (وست وود) یکی از زنان هشت مارس شروع به دادن شعاربه زبان فارسی کرد، او خطاب به آنان گفت اگر که مخالف سنگسار هستید، مخالف حجاب اجباری هستید، موافق جدائی دین از دولت هستید و... به تظاهرات ما بپیوندید، نیروهای پلیس آمریکا که بدون شک از شعارهای ما بشدت خشمگین بودند،  به بهانه حمایت از راهپیمایی از پیوستن آنها به صف جلوگیری میکردند. البته برخی جریانات راست و رفرمیست که در این تظاهرات احتمالا به اشتباه شرکت کرده بودند، با شنیدن شعار "مرگ بر جمهوری اسلا می" بشدت  ترش کرد ه و معترض بودند . اما شرکت کنندگان همراه با برگزارکنندگان بی اعتنا به این عکس العمل ها به راه خود ادامه دادند.

 ما فعالین سازمان زنان هشت مارس با شعار "نه به جمهوری اسلامی و نه به امپریالیستها"  می خواستیم با دو روند بسیار جدی  مقابله کنیم:  یکم هیچ زن فمنیست و هیج مرد آزادیخواهی در هیچ گوشه ای از جهان نمی تواند خواهان رهایی و آزادی زنان باشد، از مبارزات زنان ایرانی برای تحقق مطالبات پایه ایشان حمایت کند، اما بر سر یکی از زن ستیزترین رژیم های معاصر جهان موضع گیری نکند. دوم اینکه هیچ زن یا مردی نمی تواند ادعای آزادیخواهی داشته باشد اما بر سر جنایات دولت آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه بخصوص عراق و افغانستان در مورد زنان سکوت کند و بالاخره اینکه زنان جهان نیاز به قیم ندارند و این حق مشروع جنبش های زنان است که در هر کشوری علیه رژیم های مردسالار مبارزه کنند.  ما منتظر هجوم جمعیت به صفوف تظاهرات مان نبودیم چون خوب می دانیم که تضاد بین آمریکا و جمهوری اسلامی و مجیزگویان این دوسویه ارتجاعی، در صفوف مردم بویژه در صفوف جنبش ضد جنگ در آمریکا تاثیرات مخربی بر جای نهاده است. گروهی سعی کرده اند مردم مخالف جنگ را پشتیبان مرتجعین جمهوری اسلامی کنند و گروهی دیگر نیز پشت بیرق کاخ سفید برپا ایستاده اند. ما مصمم هستیم این صف بندی را بر هم زنیم و اعلام کنیم که مرتجعین جمهوری اسلامی و دولت بوش و متحدینش دو روی یک سکه نظام طبقاتی مردسالار حاکم بر جهان هستند، ما مصمم هستیم که در کنار اکثریت زنان ستمدیده جهان مبارزه خود را برای رهایی و آزادی ادامه دهیم و همبستگی بین المللی خود را با زنان جهان در مبارزه علیه همه جریانات مردسالار جهان و همه دولت های حافظ این نیروها نشان دهیم. 

آنا – سوزی- مونا از فعالین سازمان زنان هشت مارس

 8 مارس 2008، لوس آنجلس کالیفرنیا