گزارشی از فعالیتهای جنبش ضد فاشیسم، علیه رژیم ترامپ در آمریکا

گزارشی از فعالیتهای جنبش ضد فاشیسم، علیه رژیم ترامپ در آمریکا

 

این متن چکیده‌ای کوتاه از مبارزات ضد فاشیسم در آمریکا و حضور مستمر فعالین سازمان زنان هشت‌ مارس (ایران - افغانستان) در یک سال گذشته در همبستگی و همراهی با آن است؛ این فعالیت‌ها در چارچوب اعلام همبستگی سازمان ما با مبارزات میلیون‌‌ها نفر در آمریکا و جهان و مشخصا همبستگی ما با کمپین «نه به فاشیسم» علیه فاشیسم رو به عروج در آمریکا و جهان بوده است.

در دوران پیشبرد کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری در آمریکا باوجود روندهای مشابه هر دوره و ایجاد توهم راهگشایی سیاسی از طریق انتخابات در بین مردم و طراحی «دوقطبی» بد و بدتر و ... اما فضای سیاسی پیش از انتخاب ترامپ کاملاً نشان می‌داد که این انتخابات با سایر کارزارهای انتخاباتی پیشین تفاوت‌های چشمگیری نیز دارد؛ ما شاهد به وجود آمدن یک سیاست جدید فاشیستی در سطح جهانی و مشخصاً در آمریکا بودیم. فاشیسمی که پیش از هیتلر، سر بلند کرده بود و اثرش را بر روی جوامعی چون آلمان و دیگر کشورها گذاشته بود؛ اما عروج فاشیسم در آمریکا قطعاً تفاوت‌هایی نسبت به گذشته دارد. مشخصاً آمریکا به‌عنوان یک کشور امپریالیستی در رأس سایر کشورهای امپریالیستی تلاش دارد به‌اصطلاح عظمت ازدست‌رفته‌اش را به دست آورد، یعنی همان سلطه‌جویی، جنگ‌ستیزی و تسخیر سرزمین‌های دیگر و ... به همین دلیل کمپین انتخاباتی‌ ترامپ بر مبنای برتری مردانه، برتری سفیدپوستان، شوونیسم ملی، تهدید به حمله علیه پناه‌جویان و مسلمانان و مسابقه‌ی تسلیحات هسته‌ای طراحی‌شده بود؛ به همین دلیل فرودستی زنان، تحقیر هم‌جنس‌گرایان، نژادپرستی و تبعیض علیه غیر سفیدپوستان، ستمگری علیه سایر ملیت‌ها و مذاهب، تهدید به یک مسابقه‌ی هسته‌ای دیگر و درنتیجه خطر یک جنگ ویران‌گر با سلاح‌های کشتارجمعی بخشی جدایی‌ناپذیر از برنامه‌هایی بود که او مطرح می‌کرد. او هم‌چنین قول داده که تولید گازهای گلخانه‌ای را که تهدیدی برای کل کره زمین و زندگی نسل آینده است، نیز افزایش دهد. او عقب‌افتاده‌ترین، پوسیده‌ترین و ارتجاعی‌ترین ارزش‌ها و ایده‌ها را گرد هم آورد تا نوع حکومتی را که در حال طرح‌ریزی‌اش است، مشخص کند: فاشیسم. به این شکل یک نماینده‌ی سرمایه‌داری امپریالیستی برای حاکمیت در آمریکا و ستم و استثمارِ دیگر کشورها در خدمت به منافع جهانی‌اش نقشه می‌ریزد. حاکمیتی که تهدیدی برای بشریت و کل کره زمین است. به‌واقع می‌توان آن را با آلمان نازی مقایسه کرد، با این تفاوت که دسترسی بیشتری به سلاح‌های کشتارجمعی قدرتمندتر دارد و برای مردم، محیط‌ زیست و آینده‌ی کره‌ی زمین بسیار درنده‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود.

با چنین درکی از عروج فاشیسم در آمریکا ما روزبیستم ژانویه ۲۰۱۷ در کنارمیلیون‌ها نفر و خصوصاً میلیون‌ها زنی بودیم که در آمریکا و سراسر جهان مصمم اعلام کردند که زیر بار فاشیسم نخواهند رفت. به همین دلیل ما با کارزار و شعار: «نه! به نام بشریت تن به یک آمریکای فاشیست نخواهیم داد!» اعلام همبستگی کردیم و در تظاهرات روز ۲۰ ژانویه و سایر مبارزات در آمریکا، کانادا و اروپا حاضر شدیم و اعلام کردیم مبارزه شما مبارزه‌ی ماست!

با همین درک که جبهه‌های مختلف مبارزاتی را جدا از هم و بی‌تأثیر بر یکدیگر نمی‌دانیم، همراه با هواداران سازمان زنان هشت مارس (ایران ـ افغانستان) در آمریکا، نه‌تنهاآن روز بلکه هر هفته در آکسیون‌های مختلف در هر گوشه‌ از شهر لس‌آنجلس حضور داشتیم و در پیشبرد تظاهرات و راهپیمایی‌ها مصمم و مستمر نقش گرفتیم؛ طوری که بعد از مدتی برای همه روشن بود که ما زنان انقلابی ایران  به‌خوبی به این مسأله آگاهیم که رهایی‌مان در گرو مبارزه برای سرنگونی انقلابی رژیم بنیادگرای جمهوری اسلامی و تواما مبارزه و مرزبندی قطعی با کلیه‌ی نیروهای امپریالیستی است و کاملاً و عمیقاً درک می‌کنیم که خوار و پست شمردن زنان چه مفهومی دارد. می‌دانیم که نقش امپریالیست‌ها و مشخصاً امپریالیسم آمریکا در ایجاد و حراست از سیستمی که بر مبنای فرودستی زنان ایجاد شده است کمتر از رژیم جمهوری اسلامی نبوده است.

ما تمام تلاش‌مان را کردیم که این همبستگی را تقویت کنیم و پلی هرچند کوچک بین جنبش‌ انقلابی زنان در ایران و جنبش مردم آمریکا ضدفاشیسم باشیم و در آن نقش بگیریم. مثلاً زمانی که ابتکار عمل‌های متفاوتی از جانب جوانان و دانشجویان کالج‌ها و دانشگاه‌ها مطرح شد، آن‌ها را بررسی کردیم و با آن همراه شدیم.کارزار «رفیوز فاشیسم» ابتدا از همه‌ی مردم خواسته بود که با هر پلاکاردی که احساس نفرت خود را نسبت به رژیم ترامپ نشان می‌دهد، حاضر شوند. به‌مرورو هفته‌های بعد از راهپیمایی میلیونی با همکاری جمعی صدها پلاکارد تهیه شد که روی آن‌ها شعار مرکزی کارزارنوشته‌شده بود. ما یک ساعت قبل از شروع آکسیون در محل حضور داشتیم تا پلاکاردها را به مردم بدهیم. زن، مرد، کودک، پیر و جوان و ...اگر با این شعار توافق داشتند، با دادن شعار، تقاضای کمک مالی جهت تهیه‌ی مجدد آن‌ها را می‌کردیم و مردم با کمال میل کمک می‌کردند و پلاکاردها را در دست گرفته و به‌صف راهپیمایان ملحق می‌شدند. این روش هر هفته و تا به امروز هم ادامه دارد. در آکسیون‌ها شاهد بودیم که یک‌دست بودن راه‌پیمایان و همبستگی آن‌ها باهم فضای بسیار شورانگیزی را ایجاد می‌کرد و اتحاد و همراهی را در مردم تقویت می‌کرد.کارزار رفیوز فاشیسم هر هفته به مناسبت‌های مختلف مردم را جهت شرکت در راهپیمایی دعوت می‌کردند. کمیته‌ی اجرایی که متشکل از سازمان‌ها و تشکلاتی است که در آمریکا فعالیت دارند، مسئول پیشبرد این کار در سطح جامعه و در فضای مجازی است. ارتباط از طریق وب‌سایت و فیس‌بوک خصوصاً برای کسانی است که از این طریق قادر به ارتباط هستند.مثلاًیک‌بار از طریق ایمیل‌هایی که علاقه‌مندان داده بودند، همگی به یک گردهمایی دعوت شدند که البته در آن نمایندگانی از هر گروه و سازمان سخنرانی داشتند و ازنظر خودشان اهمیت این مبارزه را ذکر کردند و با افشاگری از خطر فاشیسم صحبت کردند.

در پایان این گردهمایی از همه‌ی کسانی که حضور داشتند، خواسته شد که در کمیته‌های مختلف اجرایی، مالی، تبلیغاتی چه عملی و چه مجازی تقسیم شوند و فعالیت‌های خود را به‌طور متشکل ادامه دهند. البته ما نیز همچنان در تمامی این فعالیت‌ها نقش خود را داشتیم و به سهم خود قدمی در این راه برداشتیم.ما در کنار نیروهای انقلابی که پروسه‌ی مبارزاتی را نه‌تنها بیرون راندن دولتترامپ/پنس می‌دانند، بلکه خواهان یک انقلاب واقعی و از بین بردن سیستم سرمایه‌داری هستند. در این کارزار نیروهای انقلابی نیز همواره در جهت اهداف خود نیز تلاش می‌کنند و تأثیرگذار هستند. در اصل این جنبش ضد فاشیسم از جریانات مختلفی تشکیل ‌شده است که همه خواهان بیرون راندن ترامپ هستند، البته اهداف کوتاه‌مدت و درازمدت در آن‌ها متفاوت است.

یکی از ابتکارات این کارزار، رفتن به اتوبان‌ها و بستن راه عبور ماشین‌ها جهت افشاگری است؛ و یا رفتن بالای پل عابر و آویزان کردن بنرهای بزرگ مبارزاتی تا توجه مردم نمایند؛ گاهی هم گروه‌گروه با بلندگو در مرکز شهر و سر چهارراه‌ها می‌ایستند تا با افشاگری از فاشیسم و شعار دادن علیه این نظام، مردم را دعوت کنند تا به این کارزار ملحق شوند.

در ماه اکتبراین کارزار اعلام کرد که تا چهارم نوامبر (تاریخ انتخاب ترامپ در سال ۲۰۱۶) آخرین اخطار برای بیرون راندن ترامپ و دارو دسته‌اشاست؛ تا با حضور میلیونی مردم و با هدف بیرون کردن ترامپ در خیابان‌ها بمانیم. در تمام این مدت همه‌روزه به خیابان رفتیم و با ابتکار عمل‌های مختلف مردم را تشویق کردیم تا در تظاهرات چهارم نوامبر شرکت کنند. در طرف مقابل هم گروه‌های طرفدار ترامپ و فاشیست‌هاهم تک‌تک برای بر هم زدن آکسیون‌های ما می‌آمدند. آن‌ها اما روز چهارم نوامبر به‌صورت گروهی هجوم آوردند و در انتهای تظاهرات قصد حمله به شرکت‌کنندگان در راهپیمایی را داشتند. در‌واقع هدف آن‌ها ایجاد جنگ خیابانی برای ترساندن مردم و نیامدن‌شان به خیابان بود. بسیاری از جوانان مبارز و تمام کسانی که از وضع موجود خشمگین و متنفر هستند اما در مقابل آن‌ها از پا نشستند و با حضور خودشان از این اعتراض پشتیبانی کردند. مسیر راهپیمایی در مرکز شهر لس‌آنجلس بود. زمانی که از خیابان برادوی و هفتم که محل کسب‌وکارفارسی‌زبانان کلیمی است، می‌گذشتیم، یکی از فعالین سازمان زنان هشت مارس با بلندگو شعارهایی به زبان فارسی می داد که متناسب این راهپیمایی بود: «مرگ بر امپریالیسم!»، «به نام بشریت، تن به یک آمریکای فاشیست نخواهیم داد!»، «مردم به ما ملحق شوید و نگذارید که فاشیسم در اینجا قدرت بگیرد!»

نیروهای راست افراطی مانند الکس جونز می‌گویند تظاهرات چهار نوامبر در بیش از ۲۰ شهر، «تلاشی برای راه‌اندازی یکجنگ داخلی است». پلیس آماده خشونت‌های احتمالی در «رد فاشیسم» در مرکز شهر لس‌آنجلس است.

آخرین فراخوان به جنوب کالیفرنیا

آخرین ابتکار عملی که در این دوره موردنظر کارزار «رفیوز فاشیسم» است، فراخواندن مردم به خیابان و ایجاد سروصدا، به شکل موزیک و شعار و ... است تا مردم را متوجه حساس روز کنند و در مورد فاشیسم هشدار بدهند.

«برای شکستن سکوت همه‌روزه به خیابان‌ها بیایید!» فراخوان کارزار برای روز ۱۸ نوامبر بود تا مردم با سروصدادرهرجایی که می‌توانند و با هر وسیله‌ای که می‌توانند صدا ایجاد کنند و بگویند: «رژیم ترامپ/پنس باید برود! این کابوس باید پایان یابد!به نام بشریت، ما مجبور به پذیرش یک آمریکایی فاشیست نیستیم.گلدان و تابه هر چیز که در دست دارید و ... با طبل‌ها و با ایجاد گروه‌های پیاده و ... زنگ هشدار باشید و سکوت را بشکنید و تا ماه مارس با تصمیمی جدی تلاش کنیم که این رژیم ضد بشری و ضد محیط‌زیست را نابود کنیم.»

این گزارش‌ها ادامه دارد...

یکی از فعالین سازمان زنان هشت مارس (ایران – افغانستان) – لس‌آنجلس