گزارشي از مراسم بزرگداشت خاطره جانباختگان

 قتل عام  زندانيان سياسي سال 67

 

روز 25 سپتامبر جلسه اي در يادبود جانباختگان سال 67 از طرف سازمان زنان هشت مارس (واحد انگلستان)، سازمان دمكراتيك و ضد امپرياليستي ايرانيان در انگلستان و فعالين چريكهاي فدائي خلق در لندن برگزار شد.

17سال پيش جمهوري اسلامي در طي عملياتي جنايتكارانه در مدتي كمتر از 2 ماه، هزاران نفر از زندان سياسي كمونيست و انقلابي را بقتل رساند و در گورهاي دسته جمعي دفن كرد كه يكي از آنها گلزار خاوران مي باشد.

اين جلسه با ياد اين عزيزان  كه با مرگ سرخ خود راه سرنگوني جمهوري اسلامي را هموار كردند با يك دقيقه كف زدن آغاز شد.

در بخش بعدي جلسه، پيام هاي برگزار كنندگان ايراد شد. در بخشي از پيام سازمان زنان هشت مارس در مورد گلزار خاوران كه رژيم قصد نابودي آنرا دارد چنين آمده بود :

” دفاع از گلزار خاوران مهم است . چون گلزار خاوران سمبل يك نسل از انقلابيوني است كه براي رهائي بشريت به صحنه مبارزه آمدند، در مقابل دژخيم قد علم كردند، وفاداري به آرمان هايشان و به مردم را از جانشان عزيز تر دانستند. ولي در عين حال گلزار خاوران سمبل جنايت پيشگي نظامي است كه يارانمان در مقابلش ايستادند. سمبل اين است كه رژيمي كه موجوديتش بر پايه استثمار استوار است و بدون سركوب نمي تواند يك روز هم دوام بياورد.

جدال براي حفظ اين سمبل بخشي از مبارزه مردم ماست براي جامعه اي نوين. چون ياراني كه در آن سالها كشته شدند به اين دليل كشته شدند كه براي جامعه اي آزاد و دمكراتيك مبارزه كردند. و آمرين و عاملين اين جنايت كساني بودند كه موجوديت خود را در استقرار نظام ستم و استثمار معني مي كردند. اين ها دو قطب متضادند.

تاريخ نشان داده كه نه با فراموش كردن جنايت، جنايت از بين مي رود و نه با دوستي با جنايتكار. اين حكومت بايد سرنگون شود. اين نظام بايد نابود شود و محاكمه و مجازات بانيان اين نظام بخشي از پروسه پيشروي به سوي جامعه اي است كه زندان و شكنجه و اعدام و سنگسار در آن جائي ندارد. جامعه اي رها از هر گونه نابرابري“.

 

بخش بعدي برنامه خاطرات زندان بود كه فرخنده يكي از زندانيان سياسي از ادامه زندگي خود و ادامه مبارزه اش در زندان سخن گفت. سخنان فرخنده خشم و نفرت شركت كنندگان از نظام حاكم بر ايران را شدت بخشيد.

سپس سرهات آريجان تونج خواننده مبارز ترك با صداي دلپذير خود به شب همبستگي گرمي بخشيد. دختران و پسران جوان با آهنگ هاي تونج به رقص كردي پرداختند.

نمايش قيلم كوتاهي ازمراسم يادبود 17 سالگرد قتل عام زندانيان سياسي 67 در گلزار خاوران و شركت وسيع مردم در آن، شركت كنندگان جلسه را تحت تاثير قرار داد.

بخش بعدي برنامه به شعر خواني حسن جداري شاعرمبارز اختصاص داشت. اشعار وي كه در دفاع از زحمتكشان و افشاي رژيم هاي ارتجاعي شاه و جمهوري اسلامي است مورد استقبال شركت كنندگان قرار گرفت.

در انتهاي برنامه گروه نهر از تركيه با اجراي آهنگ هاي انقلابي كردي و تركي خود شور و هيجان بيشتري به شب همبستگي بخشيدند.

 

سازمان زنان هشت مارس ( ايراني- افغانستاني)- انگلستان

  سپتامبر 2005

www.8mars.com

zan_dem_iran@hotmail.com