گزارش برگزاری 8مارس روز جهانی زن 2012 اسلو- نروژ

گزارش برگزاری 8 مارس روز جهانی زن 2012  اسلو- نروژ

 

8 مارس امسال 2012 از جهاتی پرشورتر و باشرکت وسیع و گسترده تر زنان و دختران مواجه بود؛ دلایل این استقبال را اینگونه میتوان برشمرد:

1- سال گذشته در چنین روزی (8مارس)  که موضوع  رهایی زن از تمامی قید و بندهای اسارت بار و خرافات از جمله حجاب اجباری و اختیاری  را هدف قرار داده بودند, یکی ازفعالین حقوق زنان  اهل سوریه به نام سارا عظمه راسموسن  روسری خود را به آتش کشید که خشم و فریاد زنان مسلمان را برانگیخت,  ولیکن بارقه شادی و جرات را در بسیاری اززنان زنده کرد.

 

2- می توان به  تاثیرات و نقش آفرینی زنان در عرصه های سیاسی و اجتماعی در دوسال اخیر که تحت عنوان "بهارعربی" رخ داد نیز اشاره نمود.

3- حضور پررنگ نسل دوم و سوم زنان و دختران نیز چشمگیر بود.

به هر حال  در این روز  ساعت 18 تمامی احزاب, سازمانها و دیگر تشکلات  زنان در یکی از میادین مرکزی شهر(میدان کارگر) تجمع کردند.

 ابتدا اطلاعیه و پیامها در رابطه با بزرگداشت این روز  خوانده شد که عمدتا در چارچوب مطالبات بحق ,پایه ای و بنیادین زنان تاکید می نمود. از جمله برابری زن و مرد در زمینه تساوی حقوق در جاهایی که دارای مدارک تحصیلی و سوابق کاری یکسان هستند, رد هرگونه خشونت و اجحاف و ستم علیه زنان بویژه آزار و اذیت آنها در محیط کار, مخالفت با حجاب اجباری در محیط خانواده هایی با بافت مذهبی و بعنوان نمادی از جامعه کهن.

 

 

پس از آن راهپیمایان حرکت را آغاز کردند پیشاپیش جمعیت دسته موزیک زنان با لباسهای متحدالشکل در حرکت بودند.

 راهپیمایان  با عبور از خیابانهای اصلی و مرکزی شهر با استقبال  چشمگیر مردم مواجه شدند. بعضی از جریانات بصورت خودجوش در صف راهپیمایی شعار حمایت از مطالبات زنان سر میدادند که این حرکت  با سوت و کف زدن دیگران همراه شد.

 

فعالیت فعالین 8 مارس سازمان ایران –افغانستان

ما در ابتدا اطلاعیه سازمان  هشت مارس را از انگلیسی به نروژی ترجمه وتکثیر نموده و سپس چند شعار از جمله:

سرنگون باد رژیم زن ستیز جمهوری اسلامی ایران

حجاب شکل عریان خشونت علیه زنان

سنگسار زنان دشمنی و خشونت هدفمند علیه زنان است

را به نروژی و به شکل پلاکارد, و جدایی دین از دولت اولین گام در جهت رهایی زنان است را بشکل بنر آماده نمودیم.

 ستاره در زنجیر در زمینه بنر, نمادیست از اسارت  زنان , که برای تغییر جامعه کهن و جایگزینی جامعه ای نوین و رهایی باید متشکل و سازمان یافته تا بتوانند  زنجیرها را بگسلند  وبه آزادی کامل دست یابند.

بنر را در راهپیمایی و در طول مسیر  حمل می کردیم که اتفاقا مورد توجه و استفبال قرارگرفت, همزمان اطلاعیه فارسی و نروژی سازمان  8 مارس نیز توزیع شد.

 

.

 

راهپیمایان پس از طی مسیرهای تعیین شده به میدان کارگر بازگشته و 8مارس 2012 را به پایان رساندند.

 

لازم به یادآوریست  پس از پایان راهپیمایی  بین فعالین حقوق بشرنروژی که در حمایت و پشتیبانی از نسرین ستوده و جمع آوری امضاء برای ارائه آن به سازمان ملل  فعالیت میکردند (که از این رهگذرمنجر به آزادی نسرین ستوده شود) و زنان پیشرودر این رابطه  بحث و گفتگویی  در گرفت.

زنان پیشرو اظهار میکردند نسرین ستوده   تنها زن زندانی جمهوری اسلامی نیست , ایشان درچارچوب  جمهوری اسلامی  فعالیت حقوق بشری داشته ,در حالی که زنان مبارز فراوانی در اسارت زندانهای این رژیم زن ستیز بسر میبرند  که خواهان نابودی کلیت نظام جمهوری اسلامی هستند و شما نمایندگان  سازمان حقوق بشرنه تنها  تلاشی برای رهایی اینگونه زنان  نکرده اید حتی برای شناساندن آنها به افکار عمومی جهان گامی برنداشته اید.

نکته قابل توجه اینکه  این نمایندگان حقوق بشر از وجود چنین زنانی در زندانهای جمهوری اسلامی اظهار بی اطلاعی کرده و به پیگیری این قضیه علاقه نشان دادند.

سازمان زنان 8 مارس (ایران –افغانستان) – نروژ

10 مارس 2012