گزارشی از برگزاری مراسم هشت مارس در سنندج

 ویژه سایت هشت مارس

 دو روز قبل از هشت مارس مجوز برگزاری مراسم در مرکز دانش آموزی که به آن سالن خمینی نیز می گویند  در ساعت سه بعد از ظهر روز پنجشنبه صادر شد. از چند روز قبل پوسترهایی با عنوان مراسم برگزاری روز جهانی زنان و لغو نابرابری و تبعیض جنسیتی در چندین محل پر رفت و آمد چسبانده شد و دست بدست شد.

از یکربع به ساعت سه جمعیتی حدود صد نفر که عمدتا دختران جوان بودند در محل واقع در سه راه ادب بصورت پراکنده تجمع کردند. تعداد قابل توجهی نیروی انتظامی باتوم بدست و ماموران لباس شخصی نیز به چشم می خوردند. حدود ده دقیقه به سه نیروی انتظامی اعلام کرد که مجوزی صادر نشده و بنابراین از مردم مقابل در ورودی مجتمع خواست که محل را ترک کنند. چند ماشین الگانس نیروی انتظامی نیز در محل حاضر بودند. نیروی انتظامی دو تن از برگزار کنندگان را که نسبت به لغو برنامه اعتراض داشتند سوار ماشین خود کرده و به محل نامعلومی انتقال داد. زمانیکه معلوم شد که اجازه برگزاری برنامه داده نمی شود فعالین تصمیم گرفتند که برنامه را در فضای آزاد به پیش ببرند اما با توجه به جو پلیسی و احتمال دستگیری گسترده این کار مقدور نبود. پس تصمیم گرفته شد که همه به محل برگزاری یک نمایشگاه یا بازار محلی واقع در پارک دیدگاه در همان نزدیکی بروند (محلی که در حقیقت از چندین غرفه تشکیل شده بود و برخی میوه و برخی سی دی و صنایع دستی میفروختند) و تا سر رسیدن نیروهای انتظامی بخشی از برنامه را که عبارت بود از خواندن قطعنامه و باز کردن پرچم و دست گرفتن پلاکارد بود را اجرا کنند.

پیشبرد همه ساله مراسم در سنندج به شکل های مختلف نیروی دشمن را نیز با تجربه کرده به این شکل که با استفاده از خبر چینان لباس شخصی در نقاط مختلف و تعقیب شرکت کنندگان و استفاده از بی سیم و تلفن همراه، نیروهای مزدور را به محل تجمعات گسیل می کنند و با دستگیری و ضرب و شتم سعی می کنند که تجمع کنندگان را پراکنده کنند.

بهر صورت حدود ساعت چهار و نیم جمعیتی حدود صد نفر موفق شدند تا در بیرون محل نمایشگاه پرچم سرخ بزرگی را با مضمون گرامی باد هشت مارس روز جهانی زنان باز کنند و قطعنامه مشترک شهرهای مریوان سنندج کرمانشاه خوانده شد. برنامه با کف زدن و استقبال مردم حاضر در نمایشگاه روبرو شد.

 با توجه به خطر حمله نیروهای انتظامی تجمع کنندگان به سرعت محل را ترک کردند. دقایقی پس از ترک محل دهها نفر از نیروهای انتظامی و لباس شخصی به محل هجوم آوردند.

برگزاری مراسم در این روز با توجه به جو وحشت و ارعاب و دستگیری چندین نفر از فعالین این شهر و شکنجه و آزار و ممنوع الملاقات بودن آنها  در ماه های اخیر یکبار دیگر تفی بصورت مدعیان دروغین عدالت و برابری دولت و حکومت اسلامی بود. این عوامفریبان که در حرف بی وقفه از عدالت و رسیدگی به وضعیت محرومین و بهبود وضعیت استان های محروم می گویند در عمل کارشان اختصاص بودجه های کلان میلیاردی برای اشاعه خرافه مذهب و حواله دادن بهبود وضعیت به ظهور امام زمان و سرکوب زنان است و بس. برای مثال چند روز قبل از تاسوعا و عاشورا در مدارس روانسر و حومه به دانش آموزان گفتند که اگر که در مراسم سینه زنی شرکت کنند روزی دو هزار و پانصد تومان دریافت می کنند و برای اینکار هم عمدتا به سراغ خانواده های خیلی محروم رفتند که به این پول نیاز خیلی شدیدی داشتند.

 مدام از دستاودهای دروغین در زمینه انرژی هسته ای حرف می زنند اما زنان در جای جای کردستان همه روزه قربانی فرهنگ مردسالاری می شوند که حاکمین با چنگ و دندان از آن دفاع می کنند. حتی آنجا که زنان به دفاع از خود متجاوزین را به سزای اعمالشان می رسانند سال ها را در زندان سپری می کنند و حتی پس از آزادی از زندان با پرداخت دیه و جزای میلیونی بازهم باید از بیم انتقام کس و کار متجاوزین آرامش نداشته باشند. یکی از نمونه های اخیر آن در مهاباد (نازنین) فاتحی بود. او هنگام دفاع از خود زمانی که دو پسر را که می خواستند به او و برادرزاده اش تجاوز کنند با چاقو یکی از آن ها را کشت و محکوم به اعدام شد و پس از چندین سال زندانی بودن و با فعالیت های گسترده بالاخره تبرئه شد و با پرداخت دیه شصت ملیونی آزاد شد. نمونه دیگر آن مادری با پنج بچه هست که سالهاست بخاطر قتل در زندان منتظر اجرای حکم اعدام است. او نیز در مقابل مردی که می خواست به وی تجاوز کند از خود دفاع کرده بود.

حتی در شهرهای بزرگی مانند سنندج زنان از آزادی های ساده روزمره مانند انتخاب همسر و یا پوشش محرومند. نیروهای اشغالگر می کوشند که فرهنگ شیعه را بزور به زنان کردستان حقنه کنند. هر از چندی به پارک ها هجوم می برند و دختران و پسران جوان را که با هم هستند دستگیر می کنند یا فحاشی کرده و کتک زده و سعی می کنند به دختران باصطلاح بد حجاب تذکر بدهند.

اما زهی خیال باطل. این سرزمین بسیار نیروهای زن پیشرو را در دامن خود پرورش داده است. کردستان منطقه ایست که سالها پیشمرگه های زن برای دستیابی به حقوق حقه خود و رهایی از چنگال ستم و استثمار و سرنگونی نظام حافظ آن یعنی جمهوری اسلامی سلاح به دست گرفته و سال ها در کوه و در شهر و روستا قهرمانانه جنگیدند و بسیاری جان باختند.

در این روز زنان پیشرو این خطه بار دیگر پیام  دادند که تا لغو تبعیضات و قوانین نابرابر و محو مردسالاری از پای نخواهند نشست.