گزارشات اعتراضات علیه سنگسار زنان در افغانستان، انتخابات نمایشی در ایران...

گزارشات اعتراضات علیه سنگسار زنان در افغانستان، انتخابات نمایشی در ایران...

 

در اعتراض به سنگسار امینه زن 29 ساله ای که در افغانستان سنگسار شده بود، واحد فراکفورت هشت مارس اقدام به یک تظاهرات ایستاده در مرکز شهر فرانکفورت کرد. امینه اولین زنی نبود که در چند ماه گذشته سنگسار شده بود. اعلامیه واحد فرانکفورت که به زبان های آلمانی و فارسی در بین عابرین پخش شد آمریکا و دولت دست نشانده اش را عاملین اصلی سنگسار زنان در افغانستان دانست و بدرستی نشان داد که این اعمال مجوز قانونی دارد. واکنش شهروندان فرانکفورت بیانگر این بود که ماهیت اشغال آمریکا و آلمان هنوز برای بسیاری در پرده ابهام است. این اعتراض ایستاده هر هفته به مدت یک ماه ادامه داشت و به شدت مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

اعتراض به انتخابات نمایشی در ایران

در روز جمعه  17 جون فعالین سازمان زنان هشت مارس ( ایرانی، افغانستانی) در اعتراض به نمایش انتخاباتی در ایران آکسیون هایی را در برمن و فرانکفورت (آلمان)، لاهه (هلند) ، لندن (انگلستان) و هم چنین تورنتو ( کانادا) سازمان دادند. در لندن و برمن آکسیون ها با همکاری دیگر تشکلات ایرانی انجام شد.  شعار فعالین 8 مارس در کلیه این اعتراضات «انتخاب ما: سرنگونی جمهوری اسلامی» بود که  به زبانهای مختلف بر روی پلاکاردهای بزرگ نوشته شده بود. علاوه بر این پلاکاردهايي نیز عليه قوانین زن ستیز در ایران برای افشای بیشتر جمهوری اسلامی تهيه شد. و فراخوان « کارزار لغو کليه قوانين نابرابر و مجازات های اسلامی عليه زنان» نیز به زبانهای مختلف پخش شد.

مشروح گزارشات این فعالیت ها در سایت هشت مارس در دسترس است.

در اعتراض به اخراج پناهندگان

وقتی مقامات آلمانی حکم اخراج زهرا کاملی پناهجوی ایرانی که در خطر سنگسار در ایران قرار داشت ابلاغ کردند، گروه های مدافع حقوق پناهندگان در آلمان و فعالین هشت مارس تحت شعار ناممکن را ممکن کنیم برای ممانعت از این دیپورت به پا خواستند. پس از هفته ها فعالیت، روز 10 فوریه 2005 که قرار بود زهرا به ایران فرستاده شود، فعالین هشت مارس (واحد گوتینگن و واحد فرانکفورت)  و دیگر تشکلات و فعالین آلمانی، ایرانی، کرد و افغانستانی فرودگاه فرانکفورت را اشغال کردند و به افشاگری از لوفت هانزا و دولت آلمان پرداختند. مبارزات فعالین باعث شد خلبان از پرواز سر باز زند و بعد از چند روز مقامات مجبور به ابقای اقامت زهرا کاملی شدند. هر چند مبارزه برای اینکه زهرا از حقوق کامل خود بهره مند شود هنوز ادامه دارد. اشغال فرودگاه فرانکفورت توجه افکار عمومی آلمان را به مسئله دیپورت پناهندگان جلب کرد و این زمینه ای شد برای مبارزات بعدی بر سر حقوق پناهندگی. گزارشات کامل این فعالیت، و از جمله گزارش دستگیری فعالین توسط پلیس در سایت هشت مارس موجود است.

در حال حاضر واحد گوتینگن هشت مارس با مبارزه برای جلوگیری از اخراج پناهندگان لبنانی و کرد همراه است.

فعالیت های ضد سفر بوش

ماه مه 2005 جورج بوش سفری به اروپا کرد که همه جا از طرف آزادیخواهان و نیروهای مخالف جهانی سازی با اعتراض روبرو شد. واحدهای هشت مارس در انگلستان، هلند و آلمان فعالانه در این راهپیمایی ها شرکت کردند. شرکت زنان ایرانی که در عین مبارزه با جمهوری اسلامی، به آمریکا نیز توهمی نداشته و در مبارزه با آمریکا و جهانی سازی بطور کلی در کنار مردم این کشورها هستند، همواره با استقبال روبرو می شود.

روز جهانی زن

امسال روز جهانی زن از هر سال گسترده تر برگزار شد. هشت مارس امسال مصادف شد با انتشار فراخوان کارزار لغو کلیه قوانین نابرابر و مجازات های اسلامی علیه زنان. ما از این فرصت استفاده کرده و اغلب فعالیت های روز جهانی زن را حول افشای قوانین ضد زن جمهوری اسلامی و لزوم مبارزه برای لغو این قوانین سازمان دادیم. بعلاوه امسال کوشیدیم تا فعالیت ها را به خیابان ببریم و در نتیجه بتوانیم جمهوری اسلامی را در میان تعداد بیشتری از زنان افشا کنیم.

واحد تورنتو با همکاری جمعی از فعالين جنبش زنان در روز 12 مارس مراسمی با شرکت 60 نفر برگزار کرد. این مراسم شامل ارائه تاریخچه هشت مارس، تجلیل از فروغ فرخزاد و به سخنرانی ندا از سازمان زنان 8 مارس بود. سخنرانی ندا با افشا سیاست های ضد زن جمهوری اسلامی و جنایات جمهوری اسلامی به مبارزه مستقل زنان در جهت رهائی تاکید گذاشت. در پایان بسیاری از شرکت کنندگان برای شناخت بیشتر هشت مارس با فعالین ما در این مراسم تماس گرفتند.

واحد هلند بزرگداشت روز جهانی زن را با شرکت در تظاهراتی در شهر لاهه برای دفاع از زنان پناهجوی خشونت دیده و اعتراض به حق کشی دولت هلند، آغاز کرد. در این تظاهرات که جمع کثیری در آن شرکت داشتند فعالین هشت مارس به افشای جنایات جمهوری اسلامی علیه زنان پرداختند. مراسم بعدی روز 12 مارس در آمسترفين هلند با همکاری شورا (زنان چپ ایرانی در هلند) برگزار شد. این برنامه، پس از اینکه فریدا تاریخچه ای از روز جهانی زن ارائه داد، سوسن از طرف شورا به معضل توسعه اسلام گرایی در جهان و افشای زن ستیزی این ایدئولوژی پرداخت، سپس ندا از هشت مارس کارزار لغو قوانین را معرفی کرد. زیبا کرباسی با اشعار زیبا و زنانه خود برنامه را پایان داد.

واحد دوسلدورف (آلمان) با گذاشتن میز کتاب در یکی از مناطق پر رفت و آمد شهر و پخش اعلامیه هشت مارس و فراخوان لغو کلیه قوانین نابرابر و مجازات اسلامی روز جهانی زن را گرامی داشت.

در 5  مارس 2005 در شهر برمن مراسمی به مناسبت 8 مارس روز جهانی زن توسط گروه زنان برمن و سازمان زنان 8 مارس ايرانی  ـ افغانستانی،  واحد برمن (آلمان) برگزار شد. این مراسم شامل خواندن اشعاری از فروغ و ارائه تاریخچه ای از هشت مارس بود. سپس مسئله زن در خانواده و نمودی از خشونت ساختاری در جامعه مرد سالار در میزگردی مورد بحث قرار گرفت. علاوه بر این واحد برمن به همراه گروه های دیگر زنان از ملیت های مختلف تظاهرات ایستاده ای را در این شهر برگزار کردند.

مراسم روز جهانی زن  توسط سازمان زنان هشت مارس واحد فرانکفورت با شعار لغو قوانين نابرابر و مجازات ها ی اسلامی عليه زنان آغاز شد. اين مراسم که شامل  ميز نشريات و اعلاميه هایی به زبان های فارسی و آلمانی بود، با وجود هوای بارانی مورد استقبال بسیار رهگذران قرار گرفت. سپس فعالین ما در فرانکفورت همراه با ديگر گروههای مختلف آلمانی ، ايرانی و افغانستانی و کرد به راهپيمائی  پرداختند. در طول راهپيمائی با دادن شعارهايی در دفاع از روز جهانی زن و مبارزات زنان خلق افکار عمومی نمودند.

واحد انگلستان

به مناسبت روز جهانی زن آكسيون اعتراضی با عنوان ” لغو كليه قوانين نابرابر و مجازات های اسلامی عليه زنان “ توسط سازمان زنان هشت مارس واحد انگلستان ، كميته زنان كانون ايرانيان لندن و با حمايت كميته زنان اتحاد چپ و همچنين كميته دفاع از مبارزات مردم ايران در روز شنبه 5 مارس در لندن برگزار گرديد.

اين آكسيون كه درمقابل دفتر هواپيمائی جمهوری اسلامی  لندن  با شعار هائی در دفاع از مبارزات زنان و افشای جمهوری اسلامی ايران و سياستهای زن ستيزانه برگزار گرديد مورد استقبال  بسياری از رهگذران بخصوص رهگذران زن واقع گرديد كه با اشتياق برای اطلاع بيشتر و گرفتن اعلاميه بطرف فعالین ما جلب می شدند.

مشروح تمام گزارشات بالا در سایت ما قابل دسترس است.