جنبش رهائی زنان، افق ها و دورنماها

گزارش اولین نشست زنان چپ و کمونیست

از تاريخ ٦ تا ٨ آوريل ٢٠١٢ در هامبورگ

"ما در آستانه دگرگونی های سیاسی و اجتماعی ناگزیری ایستاده‌ایم. بدون شک زنان نیروی اجتماعی بزرگ و تاثیر گذاری در تغییر و تحولات سیاسی آینده ایران خواهند بود. اما سوال اینجاست که به نفع چه طبقه و برنامه ای عمل خواهند کرد؟ آیا قادر خواهند بود برنامه، افق وجهتی را در پیش بگیرند که منطبق بر رهائی کامل زنان باشد؟ آیا قادر خواهند بود تشخیص دهند که عمیق ترین منافعشان در دگرگونی انقلابی نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ایدئولوژیک در ایران است؟

این مسئله به طور تعیین کننده ای وابسته به دخالتگری زنان رادیکال و انقلابی و کمونیست در جنبش زنان است. دخالتگری نظری و عملی آنان می تواند در جابجایی تناسب قوای موجود در جنبش زنان نقش بالائی را ایفا کند و از این طریق بر کل صحنه سیاسی و صف آرائی طبقاتی در ایران تاثیر گذارد. دراین راستا شفافیت بخشیدن به افق و برنامه در زمینه مبارزه رهائی بخش زنان نیازمند دامن زدن به بحث و جدل و جوشش فکری است."(به نقل از اطلاعیه شماره ٢)

اولین نشست زنان چپ و کمونیست تحت عنوان جنبش رهائی زنان، افق ها و دورنماها، در روزهای ٦، ٧ و٨ آوریل  ٢٠١٢  در شهر هامبورگ  آلمان برگزار شد.

این نشست با خواندن سرود انترناسیونال که بوسیلۀ رفقای آلمانی  بطور زنده اجرا گردید، آغازبه کار کرد. در طول این سه روز بیش از ١٠٠ ازنفرازکشورهای کانادا، سوئد، انگلستان، فنلاند، نروژ، سوئیس، آلمان و بلژیک در نشست حضور داشتند. و بیش از ١٢٠ نفر از طريق پالتاک در بحث و گفتگوها شرکت نمودند.

در طی دو روز اول نشست سخنرانان دررابطه با تمهای ستم جنسیتی، تاثیرات مخرب گرایشات اصلاح طلب جنبش زنان که در پی ترمیمم نظام زن ستیز اسلامی هستند، نقش متشکل کردن زنان در محیط های مختلف کار و زندگی، بندهایی بر پای دختران دانشجو،نقد اهداف وجایگاه کمپین یک میلیون امضا، اهداف و تاثیرآن بر دختران جوان، جنبش رهایی زنان افغانستان و تجاوزات نیروهای خارجی در سه دهۀ اخیر، نقش مذهب در به بند کشیدن هر چه بیشتر زنان، بررسی گرایشات انحرافی جنبش چپ نسبت به موضوع زنان، بررسی دیدگاه مردسالار در تشکلات و فعالین کارگری، نقش و جایگاه کوموله در سازماندهی زنان و.... سخن گفتند.

در بخش بحث و گفتگوشرکت کننده گان بطور فعال در نقد و بررسی نظرات طرح شده و همچنین ابراز نظرات خود پرداختند. وهمچنین سؤالات و یا نظرات دوستان و رفقای شرکت کننده در پالتاک نیزبه  نشست ارائه شد. شرکت کنندگان  در زمان استراحت و حتی غذا هم به بحث و گفتگو مشغول بودند.

خانم ماگدالن عضو هیأ ت اجراییۀ سازمان زنان کوراژ، به نشست پیام همبستگی سازمان خود را اعلام کرد. وی تأکید بر همکاری مشترک و شبکه ای زنان سراسر جهان داشت. شرکت کنندگان با شعار زنده باد همبستگی خلقهای جهان، ازایشان تشکر کردند.

درطول این سه روز، فضایی بسیاررفیقانه و محیطی بسیار دوستانه بر نشست حاکم بود.

روز شنبه به قدردانی از رفیق آذر درخشان به عنوان فعال خستگی ناپذیر جنبش زنان و جنبش کمونیستی اختصاص داشت. آذر از طریق پالتاک به اولین نشست زنان چپ و کمونیست پیام داد. وی برجایگاه و نقش مهم این نشست و ادامه کاری آن در اوضاع پیچیدۀ ایران و خاورمیانه که بیراهه های گوناگونی در مقابل زنان قرار دارد، و دست یابی به افق رهایی زنان، تاکید کرد.

رفیق زمان مسعودی که پیشبرد این بخش از برنامه های نشست را بر عهده داشت در بخشی از صحبت اش در مورد آذر گفت: " اگر چه انبوهی از گفتار و نوشتار را تولید کرده ای اما تولید انبوه نکرده ای چرا که تعهد به قلم داری و جنبشی را نمایندگی می کنی که رهایی اش نیاز به فعالینی پرکار و متعهد دارد. هم به جنگ بی راهه ها در جنبش زنان می روی ,هم چالشی ارزشمند را جهت ترسیم افق و  دورنمای این جنبش سازمان می دهی, تازه این امر بخشی از زندگی تو بوده است. بخش دیگرش پراتیک مبارزاتی تو است. تو را در برلین در اعتراض به سفر خاتمی می بینیم، با تو در کارزار زنان علیه قوانین ضد زن جمهوری اسلامی و مارش چند روزه آن از فرانکفورت تا دنهاگ همراه می شویم، در بروکسل با تو تظاهرات دفاع از جنبش دانشجویان را به پیش می بریم، در پاریس در اوج بیماریت رژه هشت مارس راه همراهی می کنیم در جنبش اعتراضی علیۀ اجلاس سران هشت کشور جهان در روستک آلمان خشم خود را فریاد میکنیم و در کنفرانس بین المللی مشورتی سیاسی زنان در آلمان حضور می یابیم و جای پای تو تبدیل به عدم اجازۀ حضور بنیادگرایان مذهبی (اسلامی)  در اولین کنفرانس  جهانی زنان پایه در ونزولا می گردد. ...... گزاف نخواهد بود اگر بگویم رفیق آذر عزیز رد پایت در ساحل که هیچ در مرکز زندگی همیشه جاودان وماندگاراست." این بخش از برنامه مورد استقبال همه شرکت کنندگان در نشست قرار گرفت.

در بخش برنامه های هنری، رفقا کتایون حسینی و طاهره قضاتی با خواندن  ترانه سرودهای دلنشین و همراهی شرکت کنندگان در آن به نشست شور و هیجان بخشیدند. از افغانستان نیز در همبستگی با  زنان ایران، ناهید واسعیی ترانۀ " سرزمین من" را خواند.

شنبه‌ شب شرکت کنندگان جشن گرفتند و تا پاسی از شب در کنار یکدیگر به سرودخوانی وپایکوبی اوقات‌ شادی را با یکدیگر سپری کردند.

درهمبستگی با جنبش رهایی زنان ایران  رفقای کمونیست آلمانی ما فرانسیسکا و یواخیم به اجرای ترانه های مترقی به زبانهای مختلف پرداختند.

از دیگر برنامه های هنری می توان به نمایش دو فیلم از مبارزات زنان مصر و روسیه اشاره کرد.

نمایشگاه‌ عکس از مبارزات زنان جهان، زنان در کردستان و ایران و همچنین میز کتاب با آثارو   مباحث مختلف مطرح در جنبش زنان و جنبش کمونیستی با استقبال بسیار شرکت کنندگان روبرو شد.

روز سوم به ارزیابی و جمعبندی از نشست اختصاص داشت. اکثر شرکت کنندگان رضایت خود را از نشست و مباحث ارائه شده ابرازداشتند.

 همه تاکید بر آن داشتند، که نشست زنان چپ و کمونیست تداوم یافته و تلاش بر برگزاری هر سالۀ آن گردد.  هم چنین تاکید شد که تلاش همگانی به عمل آید تا طیف وسیع تری از زنان چپ و کمونیست و فعالین مستقل زنان، در این نشست حضور یافته، تحکیم و ادامه کاری آنرا امر مشترک خود بدانند.

یکی از نقاط قوت نشست، حضور زنان جوان بود. آنها هم در ارایۀ نظرات خود وهم دربر عهده گرفتن کارهای تکنیکی،از جمله پخش مباحث نشست از طریق پالتاک سهم بسزایی داشتند.

از برنامه های سه روز نشست فیلم برداری شده است که به زودی از کانال تلویزیون کوموله و دیگر رسانه ها پخش خواهد شد. هم چنین تلاش خواهیم کرد تا کلیه سخنرانی های ارائه شده در نشست به صورت جزوه انتشار یابد.

جا دارد از کلیه رفقا و دوستانی که در شهر هامبورگ – آلمان - محل برگزاری سمینار، تدارک این نشست را بر عهده داشتند، صمیمانه قدردانی کنیم.

برگزار کنندگان نشست زنان چپ و کمونيست

٢٨  آوريل ٢٠١٢

Zanane.chap@live.comایمیل تماس با ما: